cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 

Medion P63024: geen geluid naar Monitor ???

83 REPLIES 83
yvessr
Contributor
Message 1 of 84
14,823 Views
Message 1 of 84
14,823 Views

Medion P63024: geen geluid naar Monitor ???

Ik schafte me enkele maanden geleden een Medion Akoya P63024 aan en wou die nu aansluiten op een nieuwe monitor Philips 27M1N3500LS met ingebouwde luidsprekers...

echter ... noch met HDMI, noch DP kabel verbinding wordt de audio-uit van mijn Intel UHD grafics 730 kaart herkend en dus onmogelijk er enig geluid uit te krijgen !

Wat is de oplossing, aub ???

 

83 REPLIES 83
yvessr
Contributor
Message 21 of 84
1,769 Views
Message 21 of 84
1,769 Views

... dus jij denkt dat er eenfoutje is in de Win11 installatie... ik niet; ik voerde zopas nog de Dism en FSC opdrachten uit en alls werd als OK bestemd.

Ik denk dat er een probleem is met de Intel videokaart... Ik wou graag eerst nog eens proberen de Medion driver voor deze UHD 730 te installeren maar ik kan die nergens vinden... 

Kan jij me daaraan helpen AUB ?

 

yvessr
Contributor
Message 22 of 84
1,759 Views
Message 22 of 84
1,759 Views

sorry... ik  was te vlug; eerst nog enkele antwoordjes op je vragen:

- Ik heb de Philips monitor inderdaad met een driver geinstalleerd...

- wat betreft de bluetooth; vermits ik over geen koptelefoon met stekker beschikte maar wel over een Bluetooth koptelefoon, wou ik de sound output van de Medion testen en daardoor moest ik uiteraard BT inschakelen...deze is nu weer UIT.

 

ziezo...

daddle
Superuser
Message 23 of 84
1,751 Views
Message 23 of 84
1,751 Views

@yvessr 

 


@yvessr  schrieb:
wat betreft de bluetooth; vermits ik over geen koptelefoon met stekker beschikte maar wel over een Bluetooth koptelefoon, wou ik de sound output van de Medion testen en daardoor moest ik uiteraard BT inschakelen...deze is nu weer UIT.

Dit komt wel vrij laat. Welk tijdstip is bedoeld als je "nu UIT " zegt?

 


@yvessr  schrieb:

... dus jij denkt dat er eenfoutje is in de Win11 installatie... ik niet; ik voerde zopas nog de Dism en FSC opdrachten uit en alls werd als OK bestemd.


Ik denk niets, Ik orienter mij aan feiten! 😏

 


@yvessr  schrieb:

Ik denk dat er een probleem is met de Intel videokaart... Ik wou graag eerst nog eens proberen de Medion driver voor deze UHD 730 te installeren maar ik kan die nergens vinden... 

Kan jij me daaraan helpen AUB ?


Maar jij had toch al de Intel drivers door de 'Driver and support Assist'  gecontolleert en opnieuw geinstalleerd?

 


@yvessr  schrieb:

Ik heb ingelogd op de Intel site en liet de APP 'Driver and support Assist' lopen ... deze installeerde een geupdate versie 30.0.100.9837

... geen verandering en nog steeds dezelfde Kernel-PnP fout voor de OEM103.inf: 'Apparaat niet gestart (igfxn)'...


Maar de Monitor toont  toch een beeld? Dus de driver en de Monitor functioneert toch. Wat ook mogelijk zou zijn dat de Monitor driver niet ok is en  ergens tussenin zit en stoort de luidspreker herkenning.

 

Verwijder eens de stuurprogramma's van de Monitor en vergeet niet het vakje naast "Software van PC verwijderen" aan te vinken. Dan het eerst Reboot.

 

De Medion drivers voor de grafikchip UHD 730 zijn original Intel drivers.

Op je disk is er een partitie D of E:\ met de originele van Medion bij de herstelling benutte stuurprogrammas.

 

daddle

 

yvessr
Contributor
Message 24 of 84
1,749 Views
Message 24 of 84
1,749 Views

... nogmaals..

 

Ik ben er nu zeker van dat het probleem bij de Medion ligt !

 

Mijn zoon kwam deze namiddag op bezoek en hij had zijn laptop bij. Bij wijze van proef verbond ik hem per HMDI met mijn monitor en die werd onmiddelijk gedetecteerd en de sound was OK...

 

Dus nu nog eerst proberen de MEDION driver van de Intel 730 te installeren... zoniet is er, denk ik, werkelijk een probleem met de videokaart. 

 

 

daddle
Superuser
Message 25 of 84
1,733 Views
Message 25 of 84
1,733 Views

@yvessr 

 

Wat  makkelijk! Natuurlijk ligt de problem bij en in de Medion PC . Maar niet door Medion, maar door de een of ander instelling door jouw of door windows update. But your thoughtst and actions aren't logical. 

 

Het eerst maak en Image van de Disk als ik al geschreven heb. Dit  gaat goed met  bv  AOMEI BACKUPPER Free:

(De herstelling  van jouw status na de test  van de Monitor  betrekkend Windows gaat heel makkelijk binnen een quartiertje!)

 

Daarna installeer de PC opnieuw.  Dit gaat heel makkelijk door de PC met de F11 toets geperst te starten.

 

Daardoor  start Power Recover, daarmee  kun je "Windows as it was " tijdens de productie van de PC herstellen.

Vervolgens  test de aansluiting van de Monitor, maar zonder Updates (Internet uitgeschakeld, Wlan off, LAN kabel afhalen).

 

daddle

Fishtown
Superuser
Message 26 of 84
1,727 Views
Message 26 of 84
1,727 Views

Hallo @yvessr 
Hebt u het audiostuurprogramma al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? (Realtek ALC897 HDA 8 channel Codec)

https://www.medion.com/de/servicebackend/_lightbox/software_details.php?did=21580

 

en hoe zit het met de chipsetstuurprogramma's en beheerstuurprogramma's?

https://www.medion.com/de/servicebackend/_lightbox/software_details.php?did=21577

https://www.medion.com/de/servicebackend/_lightbox/software_details.php?did=21578

doei Fishtown

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alles was man lange genug, konsequent mit System durchführt, führt zwangsläufig zum Erfolg.
daddle
Superuser
Message 27 of 84
1,721 Views
Message 27 of 84
1,721 Views

@Fishtown 

 

Der Rechner läuft ja bisher problemlos. Das würde nicht so sein wenn die Chipset-Treiber nicht  in Ordnung wären. Das ist ein zu einfacher Ansatz. Vor Allen gibt es keinen Hinweis darauf.

Zu den Chipsettreibern,

Bisher war es so mit jeder weiteren Version wurden die älteren Chipsettreiber die alle in der Treibersammlung vorkamen weiterhin vorgehalten, nur wurden die neueren hinzugefügt. Bei der Installation wurde dann für jedes Board entsprechend der vorhandenen  Chipset Revision die entsprechenden Treiber, die sogenannten älteren installiert.

 

D.h. wenn du Chipset Rev z B 7 hast, und installierst  mit dem neuerem Chipset Treibersatz Version 9, dann werden doch nur die passenden  noch vorhandenen Chipset Treiber  Version 7 entsprechend der Inf installiert.

 

Wäre das nicht so, müssten ja ältere Rechner sehr viel häufiger wegen  grundsätzliche Probleme ausfallen.
Die Anpassung an die neueren Betriebssysteme ausgenommen, ob wohl diese bis zu Windows 10 rückwärtskompatibel zu den älteren Chipsätzen  waren.

 

Die Realtek Treiber  neu installieren kann man versuchen, aber bisher gab es keinerlei Problem mit der Tonausgabe.

Diese funktioniert mit Lautsprecher, mit Kopfhörer und über Bluetooth. Nur die HDMI Anbindung des Tonanteils an den Philip Monitor  klappt aus irgendwelchen Gründen nicht.

 

Ich vertraue da den Philip Monitortreiber eher weniger, der möglicherweise die Tonübertragung korrumpiert.

@yvessr 

 

Er wird ja auf den Laptop seines Sohne, auf den plötzlich hervorgeholt der  Monitor funktioniere, vorab nicht die Philips Monitor- Treiber  installiert haben. Kann er ja mal erklären.
Daher sollte er diese auf seinen PC probehalber deinstallieren. 

 

Das Sicherste für die Erkennung wäre wirklich, wenn die wiederhergestellte Originalinstallation mit Power Recover den Ton sauber über die HDMI oder DP Verbindung übertragen würde.

 

aaddle

daddle

Fishtown
Superuser
Message 28 of 84
1,713 Views
Message 28 of 84
1,713 Views

Moin @daddle 

kein Problem mit dem Ton ist wohl leicht untertrieben wenn über HDMI nichts kommt.

Eventuell ist der HDMI Port vom Treiber nicht richtig eingebunden.

Er kann aber leicht testen ob es am Rechner selber liegt oder am Monitor.

Hi @yvessr 

Is het mogelijk om de computer via HDMI op de tv aan te sluiten?
Je weet dan beter of er wel of geen geluid is en of het de computer of de monitor is die de oorzaak is.

doei Fishtown

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alles was man lange genug, konsequent mit System durchführt, führt zwangsläufig zum Erfolg.
daddle
Superuser
Message 29 of 84
1,705 Views
Message 29 of 84
1,705 Views

@Fishtown 

 

Ik had het over de normale toonomstandigheden. Deze geluidsoverdracht naar de monitor wordt niet zo vaak gebruikt; in plaats daarvan worden aparte actieve luidsprekers op de audio-aansluiting (line out) aangesloten.

Wat voor beter geluid zorgt dan die in een apparaat, of het nu een monitor is (iets beter) of een laptop zelf.

Maar zijn desktop-pc heeft helemaal geen luidsprekers, dus luidsprekers in de monitor zijn natuurlijk beter dan helemaal geen te hebben

De HDMI-verbinding met een ander apparaat is al positief getest. Dus levert aansluiting op een TV via HDMI geen ander resultaat op. Waarom loop je vaak achterop en kom je te laat met pseudo-suggesties en kom je alleen maar open deuren tegen?

 

Deze test was al een paar posts terug, waarbij de monitor werd aangesloten op de laptop van zijn broer, terwijl het geluid werd inderdaad aan de Monitor uitgezonden.

Het verschil met zijn computer is dat de specifieke Philips-monitordrivers niet op de laptop van zijn broer waren geïnstalleerd, zoals ik vermoed en een paar posts geleden schreef.

En ik zei ook,  dat hij als proef deze Philips drivers zou moeten verwijderen. Misschien zijn deze de onruststokers.

 

daddle

 

 

 

.

 

 

 

 

yvessr
Contributor
Message 30 of 84
1,688 Views
Message 30 of 84
1,688 Views

Vooreerst bedankt @Fishtown en @daddle voor jullie medewerking !

Ik heb de discussie meegevolgd (al zij het met google vertaler want ik ben niet erg goed in de Duitse taal) en wou toch nog effen wat info bijgeven:

- wat betreft de aansluiting op de PC van mijn zoon heb ik GEEN philips driver geinstalleerd; dat werkte onmiddellijk...

- wat betreft de aansluiting op mijn Medion, werkte die NIET (enkel beeld) bij de eerste aansluiting; ik zocht dus op de Philips ondersteunings site en vond daar de bijhorende .inf file; na installatie veranderde er niets ... nog steeds geen sound...

Ik ga meteen aan de slag met jullie suggesties: de Realtek stuurprog verwijderen en daarna eveneens de Philips... herstarten en dan zien we wel... maar ik heb weinig hoop dat dit iets gaat oplossen...

 

Ik weet niet of dit mocht, maar bij wijze van test stak ik het oortje van mijn GSM achtereenvolgend in de LS uitgangen van de Medion vooraan en achteraan en daarna ook in  audio uitgang van de monitor... NERGENS geluid !!!...

83 REPLIES 83