annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

foutcode A2 prob tussen Bios/Uefi en windows

10 ANTWOORDEN 10
Carine-Go
Trainee
Bericht 1 van 11
409 Weergaven
Bericht 1 van 11
409 Weergaven

foutcode A2 prob tussen Bios/Uefi en windows

Beste, na onze vakantie (PC 3 wkn zonder stroom - Sataschijf) startte hij altijd op in Bios. Dit kon ik tijdelijk oplossen doch nu opnieuw ofwel Bios ofwel zwart scherm met rechts onderaan foutcode A2. Via Uefi geen automatisch herstel mogelijk. Melding "kan opstartvolume niet vinden". Via de prompt staat er geen C schijf maar X:\ ...

Na stroomdeconnectie (30 min) heel soms toch opstarten van win10 en dan chkdsk is volledig oké. Windows werkt dan normaal maar na een tiental minuutjes hangt hij opnieuw volledig vast. Bij het opstarten enkele zwart scherm met logo "Medion" en re onderaan dus A2. 

Kan er iemand mij helpen hoe ik eventueel een upgrade van Bios kan plaatsen of hoe ik de i/o met windows terug kan herstellen?

Windows werkt dus eigenlijk perfect eenmaal deze is opgestart doch kortstondig.

 

10 ANTWOORDEN 10
Paul2023
Tutor
Bericht 2 van 11
379 Weergaven
Bericht 2 van 11
379 Weergaven

Hoi @Carine-Go ,

 

Je zou allereerst jouw pc spanningsvrij kunnen maken en daarna de standaardwaarden van het BIOS opnieuw laden.

 

Het spanningsvrij maken van jouw pc kan je als volgt doen:

 

1. Schakel de pc uit.
2. Zet de schakelaar aan de achterzijde van de computer op 0 (indien er geen schakelaar aanwezig is, ga verder met stap 3).
3. Haal de stekker van de stroomtoevoer uit de computer.
4. Druk 10 maal op de powerknop aan de voorzijde van de computer.
5. Bevestig de stekker van de stroomtoevoer weer aan de computer.
6. Zet de schakelaar aan de achterzijde van de computer weer op 1 (indien er geen schakelaar aanwezig is kunt u de computer aanschakelen via de powerknop).

 

Om de standaardwaarden van het BIOS opnieuw te laden, kan je als volgt te werk gaan:

 

Schakel de pc in en begin direct, repeterend, te tikken op de F2- of delete toets. Indien correct uitgevoerd, zal het BIOS scherm getoond worden.
In het BIOS scherm kiest je voor de optie "Restore Defaults" (vaak terug te vinden in het menu ‘exit’).
Er verschijnt een pop-up met de tekst “Load Optimized Defaults”, bevestig de vraag met de letter Y (Yes). Hierna kiest je de optie “Save Changes and Exit” (Bij bepaalde BIOS versies staat hier alleen ‘Save & Exit”).

Als alternatief kan je, wanneer u in het BIOS bent, op de F1 toets drukken en voor ‘Optimized Defaults” kiezen. Vervolgens kiest u voor “Save & Exit setup”.

 

Hierna kan je controleren of het probleem verholpen is. Indien dat niet het geval is, hoor ik het graag van jou waarbij je ook het MSN nummer van jouw pc kan doorgeven.

 

Groet,

Paul2023

Carine-Go
Trainee
Bericht 3 van 11
371 Weergaven
Bericht 3 van 11
371 Weergaven

Beste, al heel hartelijk bedankt voor uw snel antwoord. Uw raad had ik reeds enkele keren geprobeerd zonder resultaat. Wel viel het me op dat ik na mijn PC een hele tijd zonder stroomkabel te hebben gezet, dat Windows even opstartte maar na enkele minuten en handelingen toch terug vastliep. Tevens had ik ook wel tientallen keren in Bios de restore defaults uitgevoerd, load optimized defaults, save configuration en exit. Zonder resultaat spijtig genoeg. Als ik dan toch in Uefi geraakte en wou daar dan automatisch opstartherstel , systeemherstel uitvoeren ging dat niet. Ik kreeg dan de melding "kan opstartvolume niet vinden Status - wait2   OX80070002".  

Ik heb ook het batterijtje van het cmos geheugen uitgelezen en dat stond nog op 3,15 V dus voldoende.

Hopelijk heeft u nog tips waar ik mee vooruit kan. Nu nog steeds Medion logo en zwart beeld en A2 foutmelding rechts onderaan. Het is een hele uitdaging maar wel interessant om een oplossing te vinden. Alvast nog eens bedankt en met vriendelijke groetjes

Carine 

daddle
Superuser
Bericht 4 van 11
360 Weergaven
Bericht 4 van 11
360 Weergaven

@Carine-Go 

 

Hallo Carine

een Ax (jouw A2)  foutmelding betreft meestal de bootschijf, dus de SATA disk: Check deze, en probeer van een USB Stick optestarten, die je met de MediaCreationTool  opgezet hebt  ( Installatiemedia voor Windows 10 maken):

--> https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10.

 

Zie je in de UEFI onder de pagina Boot  een Windows BootManager in het listje?

 

Je kunt ook proberen met de permanent gedrukte F10 toets (of met sommige PCs  de F8 toets ) optestarten. Dan zou je de geisoleerde Boot menu op de scherm krijgen. Staat daar de SATA schijf met de WindowBootManager ? Dit zijn de startroutinen voor booten van de SATA schijf.

 

Groetjes, daddle

 

Edit: Look here as well --> https://extreme.pcgameshardware.de/threads/erster-pc-neubau-fehlercode-a2.517820/

Carine-Go
Trainee
Bericht 5 van 11
321 Weergaven
Bericht 5 van 11
321 Weergaven

Beste, Enkel als ik een hele tijd de stroomkabel eruit haal dan lukt het heel tussendoor dat windows opstart en dan heb ik een chkdsk uitgevoerd die zegt dat alles oké is. Windows werkt dan slechts enkele minuten.

Inmiddels nog steeds opstarten ofwel ineens in Bios ofwel als ik een USB stick gebruik krijg ik een zwart scherm met het logo Medion op en rechts onderaan ofwel A2 of nu ook 99.

Via win media tool dan blijft hij hangen. Kan ik niet enkel de bootsector vernieuwen? Heb ik opgezocht maar ik geraak nu niet meer aan de prompt. Dan zou ik bootrec.exe proberen?? En die foutcode 99 heeft dat misschien iets te maken met mijn grafische kaart?

 

Bootsector win manager heeft erop gestaan in bios maar nu niet meer.

Gelukkig dat de volhouder wint. Ik hoop dat ik het herstelt krijg met uw raad. Zeker nogmaal bedankt.

daddle
Superuser
Bericht 6 van 11
317 Weergaven
Bericht 6 van 11
317 Weergaven

@Carine-Go 

 

Als jij niet de PC noemt (MSN nummer aub) kunnen wij niet verder doorgaan!

 


@Carine-Go  schrieb:

Bootsector win manager heeft erop gestaan in bios maar nu niet meer.

 

Dit heet "WindowsBootManager". Niet "Bootsector win manager".  De WindowsBootManager moet in het Bios lijstje staan, bij de SATA schijf. Anders is er geen bootable media. Dus geen SATA schijf met Windows erop herkent!  Is het een M.2 SSD? 

Als je met F10 (of F8) opstart, zie je dann het Boot menu?

 

Als je in het Bios komt heb je dann de bios beeld op de scherm? Als ja, ist de grafieke kaart tenminste OK.

 

Maar als die USB Stick van de Microsoft MediaCreationTool niet kan booten, weet ik het ook niet ....

 

Als de USB Stick toch start (tenminste in het begin), heb je in een van de eerste schermpje li. ondere hoek  de optie  Reparatie. Als je daar binnen zou komen, kun je de Start instellingen laten proeven/repareren 

 

Kijk naar de fout bootcode 99 in Google: https://www.google.com/search?q=bootcode+99&oq=bootcode+99&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCTM3MjlqM...

 

Maar we hebben het al vaaker gehad, dat een defective M.2 SSD rare verschijningen vertoont. 

Dus zou ik het allereerst de SSD eruit halen, en kijken wat de PC dan doet.

Kann die dann van de MediaCreationTool USB stick opstarten? Als ja, is de oorzaak een defecte SSD.

 

Je kunt ook nog proberen de PC met geperste F11 toets optestarten, en kijk of daarmee PowerRecover geladen wordt. Deze OEM partitie (1 GB) zit aan het einde van de bootschijf)

 

Daar in kun je de PC terug naar de functionerende orig installatie terug zetten. Maar je verliest je data, behalve die in "C:\User\your account name".

 

Maar anders ook als die niet meer kan starten!

 

daddle

Carine-Go
Trainee
Bericht 7 van 11
246 Weergaven
Bericht 7 van 11
246 Weergaven

Hallo, bedankt voor uw hulp. Mijn PC MSN nr = 10023086 Medion Erazer X87029 gaming.- win10 Home.

Bij koude opstart krijg ik windows dat enkele minuten werkt en dan vasthangt. Koude start = stroomkabel enige tijd ontkoppelt en rest-stroom met repititieve drukken op startknop verwijdert.

Bij opnieuw opstarten (2de maal dus warm) direct in Bios (beeld op monitor) en geen sata apparaat te detecteren. 

Niets van WindowsBootManager te zien maar af en toe wel. Eerst staat USB key, dan cd/dvd en dan HD zonder herkenning van mijn Toshiba schijf. 

1ste Toshiba DT01ACA100 sata schijf, 2de swappable Western Digital WDC WD20EARX-00PASBO = sata apparaat

Dan zie ik in een Speccy rapport: bij opslag 476 GB E12-512G-PHISON-SSD-B3-BB1 RAID = SSD ??

Nu probeer ik F11 en terug heel koud op te starten en snel als windows dan even werkt de MediaCreation tool op te starten
. Met vriendelijke groetjes Carine 

Carine-Go
Trainee
Bericht 8 van 11
244 Weergaven
Bericht 8 van 11
244 Weergaven

Beste

Ik heb met een geperste F11 geprobeerd en dit laadt Power recovery. Daar heb ik op reboot gedrukt en windows start op. Spijtig genoeg slechts enkele minuten en dan hangt hij weer vast. Bij het daarna opnieuw opstarten kom ik weer direct in Bios terecht en opvallend zie ik daar dan wel mijn sata devices staan. Ik heb de keuze reboot genomen maar er was nog een andere mogelijkheid. Die ga ik proberen als het systeem weer volledig is afgekoeld. Met vriendelijke groeten Carine

daddle
Superuser
Bericht 9 van 11
218 Weergaven
Bericht 9 van 11
218 Weergaven

Spoiler
@Carine-Go 

Dus jij ´hebt in je Erazer twee harde disks. De ene is de 1 TB Toshiba, voor Data en de PowerRecover Recover partitie met de orig image van de tijdstip van  de koop. De disk in de wisselslede telt niet mee.

De tweede is de Phison PCIe M.2 SSD. Die ist de bootschijf. Als je die niet in het bios kunt zien, is er iets mis.  Daddrdoor dat ik niet wist welke PC je eeft, en van een SATA disk gesprokne had, dacht ik de Bootschijf is en Sata M.2 SSD.. Maar nee, je bootschijf is die %12 GB PCIe M.2 SSD. Bij die moet de WindowsBootManager opdagen.

Dus niet een SATA schijf is defect. maar de bootschijf, de Phison 512 GB. Ik denk die moet  je vervangen. Het is geen doen als die maar een paar minuten meegaat, zolang als de PC nog koud is.
Carine-Go
Trainee
Bericht 10 van 11
25 Weergaven
Bericht 10 van 11
25 Weergaven

Na een korte vakantie ben ik spijtig genoeg weer volop bezig om mijn pc aan de praat te krijgen. Mijn excuses dat ik niet snel heb geantwoord maar 

het bracht toch heel wat stress mee. 

Hoe moet ik die Phison 512 GB herstellen? Hoe geraak ik aan die software? Die staat op een aparte partitie?

Toch alweer heel hartelijk bedankt voor uw hulp en nogmaals mijn excuses dat ik even niet heb gereageerd maar ik slaap er bijna niet van.

Beste groetjes

Carine

 

 

10 ANTWOORDEN 10