annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

ERAZER Engineer P10 (MD 35354) DDR4 upgrade

OPGELOST
20 ANTWOORDEN 20
Jamiejdw
New Voice
Bericht 1 van 21
2.660 Weergaven
Bericht 1 van 21
2.660 Weergaven

ERAZER Engineer P10 (MD 35354) DDR4 upgrade

Hallo,

 

De chipset van deze pc zou DDR4 op 3600Mhz aan moeten kunnen. We hebben onderstaande besteld omdat 16GB niet voldoende was. 

Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600Mhz

 

Het geheugen leek in eerste instantie prima te werken tot we zagen dat deze op 2133Mhz draaide. In de Bios is het niet mogelijk om XMP instellingen te wijzigen. Daarna hebben we 

Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz besteld aangezien het geheugen wat er standaard in zit ook op 3200Mhz draait. Echter springt ook deze naar 2133Mhz.

 

Is het mogelijk in de bios de XMP instellingen aan te passen? De chipset van het moederbord zou het namelijk prima aan moeten kunnen. Als dit niet mogelijk is, wel geheugen moeten we bestellen om we op 32GB te kunnen draaien?

20 ANTWOORDEN 20
daddle
Superuser
Bericht 11 van 21
1.137 Weergaven
Bericht 11 van 21
1.137 Weergaven

@Jamiejdw 

 

Your new pictures will  be seen after authorisation by a moderator only; probably tomorrow.

 


@Jamiejdw  schrieb:

Kan het zijn dat de OEM bios voor Medion wel de multipliers voor het meegeleverde geheugen ondersteunt en niet voor Corsair geheugen? 

Ik denk  je kunt de speed van je memory modules only vergelijken, als de notebook met de gelijke frequency loopt. Dit was niet  het geval. In de picture met het nieuwe 2x16 GB RAM was de NB frequency alleen maar 1095 MHz. En met de 2x8 GB RAM het was ongeveer 3500 Mhz

 


@Jamiejdw  schrieb:

Als dat het geval is, welk geheugen moeten we aanschaffen om naar 2x16GB te gaan met dezelfde snelheid als de meegeleverde 2x8GB? IS er een compatibility lijst beschikbaar vanuit Medion?


Daar is geen compatibility lijstje. RAM met de zelfde specs moeten eigentlijk ook gelijk snel zijn. Maar het hangt ook van de settings in de SPD geheugen af.

Maar als ik al zei,  jouw nieuwe beelderen zijn nog niet voor anderen te zien.




@Jamiejdw  schrieb:

Intel B660 does support XMP. 


Hoe zegt dit? Intel support ? Maar ik denk (vermoed)  dat jouw Erazer een  Medion OEM Bios heefr, dat geen  XMP profiles ondersteunt. 

Maar om het precies te weten  vraag aan een moderator, eg. @Major_ToM . Hij had net onlangs iets over RAM speed gegeneraliseerd voor Erazer PC geschreven.

 

Groetjes, daddle

 

Jamiejdw
New Voice
Bericht 12 van 21
1.129 Weergaven
Bericht 12 van 21
1.129 Weergaven

Ik denk dat deze op de Intel B660 chipset draait en dat Medion daar een custom Bios voor heeft laten ontwikkelen of de huidige bios afgeschermd heeft om garantie te beschermen. De intel B660 chipset moederborden hebben normaal gesproken in de Bios gewoon XMP instellingen die aangepast kunnen worden naar het type geheugen wat geplaatst wordt.

 

Omdat het in deze bios niet mogelijk is om dat aan te passen verwacht ik dat Medion dit bewust heeft afgeschermd. 

 

Stel dat ook @Major_ToM hier geen workaround voor heeft dan hoor ik graag welk geheugen ik kan bestellen.

daddle
Superuser
Bericht 13 van 21
1.116 Weergaven
Bericht 13 van 21
1.116 Weergaven

@Jamiejdw 

 


@Jamiejdw  schrieb:

Ik denk dat deze op de Intel B660 chipset draait en dat Medion daar een custom Bios voor heeft laten ontwikkelen of de huidige bios afgeschermd heeft om garantie te beschermen.  en 

 

@Jamiejdw  schrieb:

Intel B660 does support XMP. 


Dit had ik toch al geschreven: "Intels B660?  Hoe zegt dit? Intel support ? Maar ik denk dat jouw Erazer een Medion OEM Bios heeft dat geen  XMP profiles ondersteunt."

Zo als de meesten Medion PCs.

 

Dus Medion heeft een OEM Bios op de boord gezet. Zonder de XMP settings, en ook zonder andere OC mogelijkheden.

 

daddle

Major_ToM
Professor
Bericht 14 van 21
1.100 Weergaven
Bericht 14 van 21
1.100 Weergaven

Hi @Jamiejdw ,

 

as already mentioned by @daddle the ERAZER Engineer P10 DT PC is equipped with a ECS B660H-M20 with a MEDION OEM Bios,which has no further XMP adjustment options.

 

Cheers

 

Major ToM


MEDION. LÄUFT BEI MIR.
• Web: www.medion.de • Community: community.medion.com • Facebook: MEDIONDeutschland • Instagram: @medion.de


Bitte belohne hilfreiche Antworten mit Kudos und markiere die beste Antwort/Lösung mit Als Lösung akzeptieren.
Jamiejdw
New Voice
Bericht 15 van 21
1.098 Weergaven
Bericht 15 van 21
1.098 Weergaven

Hi @Major_ToM , ok that is ok but what memory can we buy to go from 16GB to 32GB? We tried two types of corsair and both don't work with this motherboard.... 

Major_ToM
Professor
Bericht 16 van 21
1.093 Weergaven
Bericht 16 van 21
1.093 Weergaven

Hi @Jamiejdw ,

 

the unit is equipped with Samsung M378A1K43EB2 DDR4-3200MHz modules,so you should try something similar.

 

Cheers

 

Major ToM


MEDION. LÄUFT BEI MIR.
• Web: www.medion.de • Community: community.medion.com • Facebook: MEDIONDeutschland • Instagram: @medion.de


Bitte belohne hilfreiche Antworten mit Kudos und markiere die beste Antwort/Lösung mit Als Lösung akzeptieren.
Jamiejdw
New Voice
Bericht 17 van 21
1.089 Weergaven
Bericht 17 van 21
1.089 Weergaven

Hi @Major_ToM ,

 

will this work?

 

Integral 16GB PC RAM MODULE DDR4 3200MHZ EQV. TO M378A2K43EB1-CWE FOR SAMSUNG 1 x 16 Geheugenmodule

Major_ToM
Professor
Bericht 18 van 21
1.076 Weergaven
Bericht 18 van 21
1.076 Weergaven

Hi @Jamiejdw ,

 

we´re just a community moderation team with a minium amount of available hardware, so I suppose the mentioned module to fit,but I wouldn´t rely on it 100%

Cheers

 

Major ToM


MEDION. LÄUFT BEI MIR.
• Web: www.medion.de • Community: community.medion.com • Facebook: MEDIONDeutschland • Instagram: @medion.de


Bitte belohne hilfreiche Antworten mit Kudos und markiere die beste Antwort/Lösung mit Als Lösung akzeptieren.
daddle
Superuser
Bericht 19 van 21
1.058 Weergaven
Bericht 19 van 21
1.058 Weergaven

@Jamiejdw 

 

Wat mij nog opvalt ist dat je memnory alleen met 1600  MHz (dubbel data rate= 3200) loopt als de verzorgingsspamnniing 1,35 V bedraagt. 

Kan het moederboord dit? 


@Jamiejdw  schrieb:

3.png

 
 
Zusätzliche Optionen

@daddle , doesn't SPD Ext. show here that the Motherboard supports XMP2.0 but we are just restricted in Bios to acces that? Intel B660 does support XMP.

Je hebt wel geen SPD pagina  betrekkelijk de  8 GB modules vertoond.

Welke voltage is daar aangegeven voor de 1600 MHz  (DDR =3200), die de 2x8 GB Memory in post 7 laat zien?

Waarom schrijven jullie plotseling in engels in de nederlandse part van de  Community? 😉 

 

Groetjes, daddle

 

Edit:  

Wat me nog net opvalt: Hoezo eigentlijk draait de PC alleen maar met 1096 Mhz (Post  7) als  die 32 GB  nieuwe RAM ingebouwt zit? En met de 2x8 GB gaat die full speed met 3597 MHz. Heb jij iets verandert in de energy beheer aan de proc speed?

Jamiejdw
New Voice
Bericht 20 van 21
896 Weergaven
Bericht 20 van 21
896 Weergaven

Het geheugen M378A2K43EB1-CWE werkt naar behoren in de pc. 

 

@daddle Dat was de grote vraag. We konden verder niets aan voltages en dergelijke aanpassen in de bios. Het geheugen van Corsair werkt enkel op volledige snelheid als je in een bios XMP instellingen kunt aanpassen. Binnen de Medion OEM bios is dat dus afgeschermd en niet mogelijk. Vandaar dat het type geheugen wat je koopt gelijk moet zijn aan wat erin zit.

 

Het werkt nu. Bedankt voor support!

20 ANTWOORDEN 20