annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Boot vanaf hot swap ( g )

OPGELOST
10 ANTWOORDEN 10
Mandooow
New Voice
Bericht 1 van 11
8.212 Weergaven
Bericht 1 van 11
8.212 Weergaven

Boot vanaf hot swap ( g )

Vraagje: is het mogelijk om een boot te doen vanaf mijn oude harde schijf uit mijn oude medion computer via de hot swap en kom ik dan weer gewoon in mijn oude XP omgeving met al mijn oude informatie? Hoe boot ik vanaf mijn oude schijf? Ik heb net een nieuwe MEDION AKOYA PC P5318 I
2 GEACCEPTEERDE OPLOSSINGEN

Geaccepteerd Solutions
daddle
Superuser
Bericht 2 van 11
9.770 Weergaven
Bericht 2 van 11
9.770 Weergaven

@Mandooow

 

Heel eenvoudig "Nee", daar de stuurprogrammas van je nieuwe PC niet in de oude XP-Installatie zein opgezet.

Ten tweede jij hebt een PC met UEFI-Bios en Win 10, dus is jouw harde schijf GPT formatted, en je WinXP is MBR formatted; een UEFI-Bios zoekt voor een GPT- partitie om optestarten.

 

Behalve in je UEFI-Bios kun je de SecureBoot afschakelen en een zogenoemde CSM (Compatibility support  mode), Win 7/others of Legacy-Mode inschakelen. Dann kan een UEFI-Bios ook van een MBR-partitie booten.

 

Maar op je harde schijf van de oude PC met XP derop ontbreken de stuurprogrammas die voor de nieuwe hardware nodig zijn, dus gaat het ook dan niet.

 

Groetjes, daddle

 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

DirkM
Apprentice
Bericht 3 van 11
9.764 Weergaven
Bericht 3 van 11
9.764 Weergaven

 

Ik denk dat het antwoord wat meer genuanceerd is.

 

  1. Technisch gezien is het wèl mogelijk om van je oude harde schijf te booten,  wanneer je  - zoals daddie ook aangeeft - de setting in je BIOS verandert naar Win7/Legacy OS en de bootvolgorde aanpast.
  2. Zoals hij eveneens aangeeft zijn de drivers van je nieuwe configuratie niet voorhanden op de XP-schijf.  Dat betekent echter niet meteen dat je XP niet meer aan de praat gaat krijgen op je nieuwe PC.  Wanneer je de schijf niet meer op je oude configuratie gebruikt, zou ik eerst een backup nemen van de data op die schijf,  dan booten met voorvermelde BIOS settings.  Ik heb recentelijk een WIn7 configuratie op een MD8876 (Win 10 Preinstalled) geconfigureerd, en de meeste Win10 drivers uit de recover-partitie werken zonder meer ook op Windows 7.  Ik heb ook gemerkt dat sommige van die drivers ook op Windows XP werken.   Zonder experimenteren (en kijken in Device Manager) kan niemand zeggen of dat gaat lukken of niet, maar er is een kans dat het werkt.  Vb. de Realtek-drivers voor je Ethernet controller voor Windows XP zijn deze maand nog bijgewerkt.
  3. Dus:  "out of the box" zal het inderdaad niet werken.  Ben je wat avontuurlijk aangelegd en heb je wat ervaring met updaten van drivers etc. kan het best zijn dat je configuratie finaal wel degelijk werkt.

 

 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

10 ANTWOORDEN 10
daddle
Superuser
Bericht 2 van 11
9.771 Weergaven
Bericht 2 van 11
9.771 Weergaven

@Mandooow

 

Heel eenvoudig "Nee", daar de stuurprogrammas van je nieuwe PC niet in de oude XP-Installatie zein opgezet.

Ten tweede jij hebt een PC met UEFI-Bios en Win 10, dus is jouw harde schijf GPT formatted, en je WinXP is MBR formatted; een UEFI-Bios zoekt voor een GPT- partitie om optestarten.

 

Behalve in je UEFI-Bios kun je de SecureBoot afschakelen en een zogenoemde CSM (Compatibility support  mode), Win 7/others of Legacy-Mode inschakelen. Dann kan een UEFI-Bios ook van een MBR-partitie booten.

 

Maar op je harde schijf van de oude PC met XP derop ontbreken de stuurprogrammas die voor de nieuwe hardware nodig zijn, dus gaat het ook dan niet.

 

Groetjes, daddle

 

DirkM
Apprentice
Bericht 3 van 11
9.765 Weergaven
Bericht 3 van 11
9.765 Weergaven

 

Ik denk dat het antwoord wat meer genuanceerd is.

 

  1. Technisch gezien is het wèl mogelijk om van je oude harde schijf te booten,  wanneer je  - zoals daddie ook aangeeft - de setting in je BIOS verandert naar Win7/Legacy OS en de bootvolgorde aanpast.
  2. Zoals hij eveneens aangeeft zijn de drivers van je nieuwe configuratie niet voorhanden op de XP-schijf.  Dat betekent echter niet meteen dat je XP niet meer aan de praat gaat krijgen op je nieuwe PC.  Wanneer je de schijf niet meer op je oude configuratie gebruikt, zou ik eerst een backup nemen van de data op die schijf,  dan booten met voorvermelde BIOS settings.  Ik heb recentelijk een WIn7 configuratie op een MD8876 (Win 10 Preinstalled) geconfigureerd, en de meeste Win10 drivers uit de recover-partitie werken zonder meer ook op Windows 7.  Ik heb ook gemerkt dat sommige van die drivers ook op Windows XP werken.   Zonder experimenteren (en kijken in Device Manager) kan niemand zeggen of dat gaat lukken of niet, maar er is een kans dat het werkt.  Vb. de Realtek-drivers voor je Ethernet controller voor Windows XP zijn deze maand nog bijgewerkt.
  3. Dus:  "out of the box" zal het inderdaad niet werken.  Ben je wat avontuurlijk aangelegd en heb je wat ervaring met updaten van drivers etc. kan het best zijn dat je configuratie finaal wel degelijk werkt.

 

 

Mandooow
New Voice
Bericht 4 van 11
7.595 Weergaven
Bericht 4 van 11
7.595 Weergaven

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, te ingewi9kkeld, dus ga ik mij niet aan wagen 😉

Mandooow
New Voice
Bericht 5 van 11
7.593 Weergaven
Bericht 5 van 11
7.593 Weergaven

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik ben geen prof, dus ga het ook niet proberen 😉

daddle
Superuser
Bericht 6 van 11
7.587 Weergaven
Bericht 6 van 11
7.587 Weergaven

@DirkM

 

Hij vroeg niet " hoe kan ik mijn oude XP-harde schijf aanpassen" om op de nieuwe PC te booten. Hij vroeg "kan ik mijn oude harde schijf met XP erop met alle mijn Instellingen en Programmas op de nieuwe PC  (zomaar) als boot-medium benutten". Zo verstond ik (zomaar) zijn vraag! Smiley Knipoog

 

Dus wilde ik niet te uitgebreid op dit thema ingaan - stuurprogrammas voor XP voor de voor Win 10 "gebouwde" hardware vinden en opzetten- ! Dit lukt vaak juist niet. Alleen al door de USB-ports, die vanuit de chipset alleen xhci en niet meer ehci ondersteunen. (Sorry voor mijn gebroken nederlands, ben duits)

 

Zijn vraag en hoe die gesteld was liet mij vermoeden dat dit voor hem alles te moeilijk zou zijn. 

 

daddle

DirkM
Apprentice
Bericht 7 van 11
7.571 Weergaven
Bericht 7 van 11
7.571 Weergaven

@daddle:

zelfs voor de USB-poorten is een oplossing 🙂 (zoals beschreven in andere post op dit forum)

Ik heb al veel PC-problemen opgelost waar andere mensen mij vertelden "dit kan niet" ... er is een fundamenteel verschil tussen "dit kan niet" en "dit is moeilijk",  dat is tenslotte voor de interpretatie van de eindgebruiker.

 

 

 

Anu
Scientist
Bericht 8 van 11
7.569 Weergaven
Bericht 8 van 11
7.569 Weergaven

Goedemiddag allemaal, 

 

Ik vraag me af of het uberhaupt mogelijk gaat zijn om de hardeschijf via de hotswap aan te sluiten. Wanneer deze uit een XP machine komt, zou het zo maar eens kunnen dat dat nog een IDE schijf is, en nog geen SATA?

 

@Mandooow controleer dit wel even voor je probeert de schijf in de Hotswap te doen, een IDE schijf zal waarschijnlijk wel in de slede passen, maar de aansluiting is heel anders, waardoor je de schijf of de hotswap aansluiting zou kunnen beschadigen als je deze probeert te plaatsen. 

 

Voor de volledigheid: via google vond ik dit plaatje waar je het verschil tussen een SATA en een IDE hardeschijf goed kunt zien:

sata-and-ide-hard-drives-1

daddle
Superuser
Bericht 9 van 11
7.566 Weergaven
Bericht 9 van 11
7.566 Weergaven

SATA is vrij veel ouder dan XP, zelfs Medion-PCs met Vista werden al met SATA-aansluitingen uitgelevert. Smiley Knipoog

Dus ik denk dit zou geen probleem zijn. En als @Mandooow al zij, hij zal het niet doen, too much complicated. 

 

daddle

Anu
Scientist
Bericht 10 van 11
7.562 Weergaven
Bericht 10 van 11
7.562 Weergaven

Hoi @daddle

 

Kan het zijn dat je perongeluk Windows XP en Windows 7 door elkaar haalt Smiley Knipoog? XP is nog van voor Vista 😛

Volgens Wikipedia is XP gereleased in 2001, en SATA in 2003. 

 

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens hoor, dit was ook meer bedoeld als aanvulling, mochten andere mensen hierop uitkomen en het wel willen proberen (of voor het geval Mandooow wel wil proberen de data van de schijf te benaderen, zonder hiervanaf te willen booten).

 

Groetjes, 

Anu

10 ANTWOORDEN 10