annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Type M2 slot op Akoya e6421 (MD 99618)

10 ANTWOORDEN 10
Onno
New Voice
Bericht 1 van 11
38.859 Weergaven
Bericht 1 van 11
38.859 Weergaven

Type M2 slot op Akoya e6421 (MD 99618)

Hallo, 

 

Ik wil een SSD inbouwen in het M2 slot. Er is echter geen informatie te vinden wat voor slot dit is. Past er bijv. een Samsung SM951 SSD (ACSI) in en wordt dezedan ook gevonden? 

 

En is deze SSD dan ook bootable te maken? Wanneer de SSD in de BIOS getoond wordt zou dat in principe moeten lukken.

 

Heeft iemand al ervaring hiermee? Ik hoor het graag.

 

Onno

10 ANTWOORDEN 10
Contessa
Explorer
Bericht 2 van 11
38.190 Weergaven
Bericht 2 van 11
38.190 Weergaven

Hallo @Onno

Hartelijk welkom en veel plezier in de Community

Groetjes, Contessa
Anu
Scientist
Bericht 3 van 11
36.791 Weergaven
Bericht 3 van 11
36.791 Weergaven

Hoi @Onno

 

Ik vond dit forumbericht waar 2 gebruikers een SATA  M.2 schijf in een e6421 geplaatst hebben: 

http://nl.hardware.info/forum/threads/ssd-plaatsen-in-medion-laptop-welke-m-2-poort.285586/

 

Een van de twee lijkt in ieder geval nogal wat problemen te hebben gehad om het goed werkend te krijgen, ik weet niet of ik het zelf aan zou durven :).

 

Groetjes, 

Anu

Onno
New Voice
Bericht 4 van 11
36.742 Weergaven
Bericht 4 van 11
36.742 Weergaven

Hoi Anu,

 

Ik had die post wel gezien, maar natuurlijk toch bedankt voor je reactie.

 

Die Evo is natuurlijk op zich een prima SSD, maar een AHCI of zelfs NVME variant is sneller en wanneer ik de keus heb zou ik het liefst daarvoor gaan. Dus daar ligt eigenlijk mijn vraag, hoe "modern" is de M2 aansluiting op dit moederbord.

 

Ik heb ook al telefonisch contact gehad met de Medion helpdesk, ik hoop dat ik nog wat hoor van hen, de helpdeskmedewerker verwachtte dat dit op 3 mei zou zijn, dat is morgen. Ik zal in ieder geval alles wat ik te weten kom posten op dit forum, dan hebben anderen er ook nog wat aan.

 

Groeten,

 

Onno

Anu
Scientist
Bericht 5 van 11
36.300 Weergaven
Bericht 5 van 11
36.300 Weergaven

Hoi @Onno

 

Ik ga ervanuit dat de poort in ieder geval AHCI ondersteund (Het alternatief zou IDE zijn), AHCI is een protocol dat gebruikt wordt om zaken over een SATA bus te sturen. 

 

NVMe zal denk ik nog niet ondersteund worden door deze poort, dit is, als ik het goed begrijp, een protocoll dat specifiek voor SSD's ontwikkeld is als vervanging voor AHCI voor SSD's die via PCI-express zijn aangesloten.  omdat daar het AHCI protocoll de beperkende factor is (Via SATA is de SATA poort zelf al de beperkende factor).

Wat ik ook veel tegenkwam is dat de ondersteuning voor NVMe nog erg beperkt is, en dat je daarmee tegen nogal wat problemen in de ondersteuning vanuit de BIOS , besturingssystemen en drivers aan kunt lopen. Het hele NVMe verhaal staat nog in zijn kinderschoenen is mijn indruk. 

 

Ik ben benieuwd wat de reactie van Medion gaat zijn! 🙂

 

Groetjes, 

Anu

Onno
New Voice
Bericht 6 van 11
36.172 Weergaven
Bericht 6 van 11
36.172 Weergaven

Hoi Anu,

 

Ik zou ook verwachten dat AHCI ondersteund wordt, via PCI(e). Het probleem is dat ik de Samsung SM951 (AHCI) 128MB heb aangeschaft, maar dat mijn laptop niet wil opstarten wanneer ik deze in M2 slot duw. En dan bedoel ik ook echt niet opstarten, ik heb het niet over niet booten.

 

Ik heb afgesloten terwijl ik de Shift ingedrukt heb gehouden om echt af te sluiten. Ook heb ik de accu even losgekoppeld en gewacht om eventuele reststroom kwijt te zijn. Maar wanneer ik op aan/uit knop druk gebeurt er niets. Pas wanneer ik de SSD weer verwijder en ook weer even de accu heb losgekoppeld, start de laptop weer op.

 

Dat maakte dus dat ik me af ging vragen welke type SSD ondersteund wordt. De Evo850 heeft een SATA-600 interface en die is langzamer dan AHCI. Maar wanneer alleen deze interface ondersteund wordt, dan is het niet anders.

 

Maar het kan natuurlijk ook aan het moederbord liggen, of aan de SM951 SSD die ik heb gekocht, er kan iets kapot zijn.

 

Maar voordat ik hier conclusies kan trekken moet ik dus eerst meer weten over ondersteunde interfaces.

 

Groeten,

 

Onno

daddle
Superuser
Bericht 7 van 11
36.041 Weergaven
Bericht 7 van 11
36.041 Weergaven

@Onno

 

Hi Onno, heb je de juiste specificatie van de M2-Slot bedacht. B- of M-Key? En is het een M2-SSD for PCi of voor SATA-Aansluiting.

Hier is een Link voor een publicatie (in duits) in die dit mooi word verklaart. En noch een verdere.

 

Groeten, daddle

 

Edit: By the way. AHCI is een Eigenschap van je Bestuursystem en Firmware; alle nieuwere hardschijfen of SSD kunnen IDE of op AHCI aangesloten worden.

Onno
New Voice
Bericht 8 van 11
35.215 Weergaven
Bericht 8 van 11
35.215 Weergaven

Hallo allen,

 

Ik heb sinds gisterenavond een werkende SSd in mijn laptop. De Medion helpdesk heeft netje teruggebeld gisteren, maar helaas konden ze me niet meer vertellen over de specs van het moederbord of ondersteunde M2 SSD varianten.

 

Of misschien moet ik zegggen niet willen vertellen, want de medewerker bleef maar herhalen dat er geen support geleverd wordt op onderdelen die niet standaard in laptop aanwezig zijn. Dat vind ik behoorlijk tegenvallen en ook niet zoals het zou moeten. Hij kon dan na enig aandringen wel zeggen dat er in de andere e6421 die wel standaard met een SSD zijn uitgerust, een SATA variant zat.

 

Ik heb dus een Samsung Evo 850 120 GB SATA 600 ingebouwd. Itt de AHCI versie van eerder, startte mijn laptop nu direct op en werd de SSD ook herkend. Sterker nog, na in de BIOS gekeken te hebben, stond de SSD daar ook netjes in zonder dat ik maar iets an de settings hoefde te veranderen. Dat heeft vermoedelijk te maken gehad met de BIOS update van eind maart, want andere gebruikers van voor die BIOS update lijken steeds problemen te hebben om de SSD in de BIOS zicht baar te krijgen.

 

Ik heb mijn besturingsysteem eerst gekloond mbt Samsung Data Migration Tool. Dat klonen ging wel goed, maar opstarten van de SSD lukte niet, terwijl deze toch als nr 1 in Boot volgorde stond. Er werd toch van de oude HDD geboot. Na enig zoeken op internet, bleek het probleem te zijn dat de bootpartitie van 100 MB van de oude C-schijf, door deze tool niet goed werd gekloond. Daarmee bedoel ik dat deze wel op de SSD aanwezig was, maar niet actief of zoiets, en niet als bootable werd gezien door laptop. Mbt Windows installatie op bootable USB en vervolgens een repair enz zou deze bootpartitie dan wel te activeren zijn, maar dan moest ik wel eerst de HDD loskoppelen en dus een bootable USM maken. Daar had ik niet zo'n zin in.

 

Daarom klonen herhaald met "Minitool Partition Wizard Free". Deze tool had ik al gebruikt om na afloop van klonen met samsung software, de HDD en SSD te bekijken, omdat deze tool meer inzicht geeft in partities en status van partities. Maar voor klonen leek mij de Samsung software in eerste instantie meer geschikt omdat ik nu eenmaal een Samsung SSD had.

 

Hoe dan ook, het klonen met Minitool duurde langer maar leverde wel een beter (=het gewenste) resultaat op. De bootpartition op de SSD zag er nu wat anders uit (status = Actief). En na rebooten startte mijn laptop nu op van de SSD. Een enorme snelheidsverbetring, echt geweldig.

 

In ieder geval bedankt voorjullie adviezen, ik zal het bovenstaand ook op Tweakers zetten.

 

Groeten,

 

Onno

Anu
Scientist
Bericht 9 van 11
35.144 Weergaven
Bericht 9 van 11
35.144 Weergaven

Hoi @Onno

 

Mooi dat het werkt!

Het enige wat voor mij niet nog helemaal duidelijk is is wat dan het verschil is tussen je SATA schijf, en die AHCI schijf, omdat dat 2 verschillende zaken zijn. Ik ga er ook vanuit dat de SATA schijf die je er nu in hebt, met het AHCI protocol werkt. Kan het zijn dat die AHCI schijf via de PCI-e bus werkt? Als ik het allemaal goed begrepen heb kan daar of het AHCI protocol, of het NVMe protocol gebruikt worden.

 

Groetjes, Anu

Onno
New Voice
Bericht 10 van 11
34.762 Weergaven
Bericht 10 van 11
34.762 Weergaven

Hoi Anu,

 

Klopt, je hebt gelijk. Voor de duidelijkheid, de 850 EVO werkt via SATA-600, de SM951 (AHCI) via PCI-e. Ze passen in hetzelfde M2 slot, maar de M2 850 EVO SSD heeft wat andere pinnen dan de SM951.

 

Groeten,

 

Onno

10 ANTWOORDEN 10