annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Numlock

10 ANTWOORDEN 10
danmar37
Apprentice
Bericht 1 van 11
7.606 Weergaven
Bericht 1 van 11
7.606 Weergaven

Numlock

Hello iedereen, ik heb mij een MEDION AKOYA E6431 i7 laptop aangeschaft.

Graag kwam ik via deze weg te weten hoe ik de numlock auromatisch kan laten inschakelen bij het opstarten.

Ik vind dit nogal storend dat dit telkenmale moet gedaan worden bij het opstarten, vooral daar men niet kan zien of die al dan niet ingeschakeld is, enkel als men een cijfer moet ingeven, en dat dit niet lukt ...

Groetjes

 

Danny

10 ANTWOORDEN 10
daddle
Superuser
Bericht 2 van 11
6.934 Weergaven
Bericht 2 van 11
6.934 Weergaven

@danmar37

 

Normaal zou jij dit in het (UEFI) Bios op pagina 1 (Allgemeen) kunnen instellen,

-> NumLock on boot:  On or Off

Of dit bij jouw Notebook ook gegeven is weet ik niet. 

In het Bios kon je met de F2-toets, bij het starten al gedruckt houden en Win 8 /10 moet definitief uitgeschakelt zijn. Het best is de Computer met "Nieuw Starten" rebooten; zodra de scherm donker word de F2-toets drukken. Je mag deze ook meervoudig aantikkentot je in het Bios bent.

 

groetjes, daddle

danmar37
Apprentice
Bericht 3 van 11
6.927 Weergaven
Bericht 3 van 11
6.927 Weergaven

Hellokes, en bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

 

Het opstarten met ingedrukte F2 toets haalt niets uit.

Met het starten al tokkellend op de F2 toets kom ik in de BIOS terecht.

Maar daar zie ik geen mogelijkheid de door u gegeven oplossing te gebruiken.

 

Maar toch bedankt, en groetjes

 

Danny

danmar37
Apprentice
Bericht 4 van 11
6.918 Weergaven
Bericht 4 van 11
6.918 Weergaven

Hellokes, een van de mogelijke oplossingen is in de instellingen het snelle opstarten uit te schakelen (vinkje wegnemen), wat ik ook gedaan heb.

 

De laptop start blijkbaar nu op met het numeriek gedeelte op ON.

 

Voor mij is het dus opgelost.

 

Groetjes

 

Danny

christiane-vdw
Beginner
Bericht 5 van 11
6.023 Weergaven
Bericht 5 van 11
6.023 Weergaven

Waar vindt ik snel opstarten bij d instellingen

daddle
Superuser
Bericht 6 van 11
6.017 Weergaven
Bericht 6 van 11
6.017 Weergaven

@christiane-vdw

 

In het UEFI-Bios in Boot  -> Snelstart (in engels fastboot)

 

daddle

Willya
New Voice
Bericht 7 van 11
5.913 Weergaven
Bericht 7 van 11
5.913 Weergaven

Windows snel opstarten in win 10 kan je uitzetten via configuratiescherm > energiebeheer > het gedrag van de aan/uit knoppen bepalen > instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn > en dan het vinkje weghalen bij "snel opstarten inschakelen (aanbevolen).

Dit lost meerdere problemen op.  Zo zul je met snel opstarten niet meer met de F2 en F11 toetsen in het bios of in de herstelopties geraken. Bepaalde zaken worden met snel opstarten ook niet helemaal afgesloten enz...  Dus er is maar 1 voordeel aan snel opstarten, namelijk dat je misschien een paar seconden wint bij het opstarten, maar er kleven veel meer nadelen aan .  Uitschakelen dud die optie. !!!

daddle
Superuser
Bericht 8 van 11
5.909 Weergaven
Bericht 8 van 11
5.909 Weergaven


@Willya  schreef:

(---)

Dit lost meerdere problemen op.  Zo zul je met snel opstarten niet meer met de F2 en F11 toetsen in het bios of in de herstelopties geraken. Bepaalde zaken worden met snel opstarten ook niet helemaal afgesloten enz...   Uitschakelen dud die optie. !!!


@Willya

 

Sorry, maar de Snelstart-opties in Windows beinvloeden niet het gebeuren pre or in Post, maybe Fastboot in UEFI pretends the F2 -Optie; dus F2 en F11 functioneeren ook met de Windows Snelstart opties actief. Ik ben het wel met je eens dat afzetten beter is,

 

Groetjes, daddle

Willya
New Voice
Bericht 9 van 11
5.906 Weergaven
Bericht 9 van 11
5.906 Weergaven

U zal wel gelijk hebben maar toch is het zo dat wanneer snel opstarten is ingeschakeld ik niet met de F2 toets in het uefi kan geraken.  Reden is waarschijnlijk dat windows zo snel opstart dat de tijd om op de functietoets te kunnen tikken zo kort is dat het niet lukt.  Wat wel kan is windows opstarten en dan kiezen voor "opnieuw opstarten" .  Dan lukt het wel om de toets te gebruiken en kom ik in het uefi. Waarschijnlijk omdat windows op dat moment geen gebruik maakt van snel opstarten.  Ik deed trouwens de test door het opnieuw inschakelen van snel opstarten en weer geraakte ik niet in het uefi of de recovery (F11).  Snelopstarten weer uitschakelen en F2 en F11 gebruiken ging zonder probleem.  Dus u zal wel gelijk hebben dat de fuctietoetsen wel degelijk werken ook met ingeschakeld snel opstarten, maar doordat de tijd om op de fuctietoesen te tikken zo kort is lukt het gewoon niet.  

m.v.g.

 

WIlly

daddle
Superuser
Bericht 10 van 11
5.901 Weergaven
Bericht 10 van 11
5.901 Weergaven


@Willya  schreef:

U zal wel gelijk hebben maar toch is het zo dat wanneer snel opstarten is ingeschakeld ik niet met de F2 toets in het uefi kan geraken.  Reden is waarschijnlijk dat windows zo snel opstart dat de tijd om op de functietoets te kunnen tikken zo kort is dat het niet lukt. Snelopstarten weer uitschakelen en F2 en F11 gebruiken ging zonder probleem.  Dus u zal wel gelijk hebben dat de fuctietoetsen wel degelijk werken ook met ingeschakeld snel opstarten, maar doordat de tijd om op de fuctietoesen te tikken zo kort is lukt het gewoon niet.  

m.v.g.

WIlly


@Willya

 

Op het moment dat je de F2-toets voor booten in UEFi moet drukken is nog geen Bootloader actief, alleen de Post. Daarbij kan UEFI-Fastboot het initialiseren van de PC door UEFI zo snel doorloopen, dat je geen chance hebt de F2-toets te gebruiken, en ook de F11 toets niet. Hoewel die pas na de Post  gedrukt moet worden, bevoor Windows opstaart.

De Windows-Snelstart maakt die ook sneller als normaal, maar ik denk niet dat het in UEFI routines ingrijpt lijk Post or bootloader-start. Maar het is moeilijk het precies te weten, ook ik doe daar maar een beetje "by logic guessen" (english expression, sorry mijn Nederlands is a bit rusty).

 

Groetjes, daddle

 

 

10 ANTWOORDEN 10