annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Medion Erazer P6661 - Bios problem

5 ANTWOORDEN 5
poekel
Beginner
Bericht 1 van 6
3.452 Weergaven
Bericht 1 van 6
3.452 Weergaven

Medion Erazer P6661 - Bios problem

Hallo,

In 2016 kocht mij zoon een Medion Erazer P6661 van circa 800 euro bij Coolblue

Een prima ding, waarmee hij goed zijn studie kon doen.  Ik wilde ( als IT-er) onlangs maar eens een volledige image backup van dat apparaat via het thuisnetwerk, wat ik daarvoor heb ingericht. 

Ik had het al eerder ontdekt, maar er staat een admin wachtwoord op de BIOS en ik dus niet de PXE service enablen die nodig is voor het booten over het network.

Ik heb 2 keer contact gehad met Medion hierover en die stellen dat ze nooit en te nimmer wachtwoorden op de BIOS instellen. UIteraard geloof ik dat, maar mij zoon heeft dit ook niet gedaan aangezien hij technisch niet

weet hoe hij dat moet doen.  Een discussie waar je niet uit komt met Medion en die dus nutteloos is.  Ik weet 100% niet hoe dat wachtwoord erop is gekomen en uiteraard wat  het wachtwoord is. Als je zoekt op Internet 

gaat het al gauw het feit dat de laptop wel gestolen zal zijn etc etc. Kortomm voldoende "idianen verhalen" . Niets van dit alles, we hebben keurig een bon van juli 2016 van Cooblue. 

Ik zit dus met een kip/ei situatie, want ik geen windows (of linux) installeren, aangezien ik niet kan booten van het netwerk of van usb.

Heeft iemand ook deze ervaringen ? Heeft iemand deze situatie ook op kunnen lossen ( en niet van stuur maar in voor reparatie, een nieuw moederbord en klaar. Want dan kan ik net zo goed een nieuwe laptop(geen Medion) kopen)

Thanx!

poekel

5 ANTWOORDEN 5
daddle
Superuser
Bericht 2 van 6
3.448 Weergaven
Bericht 2 van 6
3.448 Weergaven

@poekel

 

Ook als je niet de Bios of UEFI in kunt komen, zo kun je toch wel van een USB-Stick booten, misschien ook over de PXE Service, als je LAN kabel is aangesloten. De USB-Stick moet bevoor startup ook in de poort erin zitten.

Tijdens bootup moet je meteen in de beginning de toets F10 aantikken en vasthouden (of meervoudig tikken), dan verschijnt de Bootmanager op je scherm en je kunt jouw keuze maken Sommige PCs benodigen inplaats van F10-toets de F8- of de F12 toets.

 

Groetjes, daddle

poekel
Beginner
Bericht 3 van 6
3.444 Weergaven
Bericht 3 van 6
3.444 Weergaven

Uiteraard had ik dat al geprobeerd om met F10, het bootmenu van een ander device te booten, maar dat gaat niet 

want

De enige keuze die er staat is de boormanager en dat is de harddisk. PXE staat disabled  en het gestelde door daddle werkt niet. 

daddle
Superuser
Bericht 4 van 6
3.440 Weergaven
Bericht 4 van 6
3.440 Weergaven

@poek

 

Maar met ee UEFI compatible USB-Stick, bijvoorbeeld me de Media Creation Tool opgezet, en de USB-Stick voor het opstarten ingestopt, zou je die eigentlijk wel in de bootmanager moeten zien

 

daddle

poekel
Beginner
Bericht 5 van 6
3.432 Weergaven
Bericht 5 van 6
3.432 Weergaven

daddle, 

 

Ik reeg een ingeving om eens een andere usb stick(nerk) te gebruiken, maar het had geen resultaat. 

Alsik de usb stick erin doe en dan de laptop aanzet en  direct op F10 ga hengsten, krijg ik een vakje voor password 

Als ik daarop <ENTER> geef zie ik alleen de windows boot manager en setup. Met de bootmanager start win10 en als ik in de setup ga mag ik eigenlijk niets........

 

Poekel 

daddle
Superuser
Bericht 6 van 6
3.428 Weergaven
Bericht 6 van 6
3.428 Weergaven

@poekel

 

Logisch; dan is je USB-Stick geen voor booten geschikte operating system. Zelfs met een Win 7 USB-Bootstick zou deze in het lijstje te zien moeten zijn, maar deze zou onder een UEFI voor Win 10 niet kunnen booten. Alleen digitally signed Software kan booten. Verzoek het met de USB Stick opgezet door de Media Creation Tool, als ik al zei. Deze zal in de Bootmanager te zien zijn.

 

5 ANTWOORDEN 5