cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 

[Shell review] Medion Life X5520 Smartphone: helemaal compleet!

1 REPLY 1
ShelLuser
Contributor
Message 1 of 2
3,524 Views
Message 1 of 2
3,524 Views

[Shell review] Medion Life X5520 Smartphone: helemaal compleet!

Hi gang!

 

Het is weer de tijd van het jaar 😉

 

Vorige week heb ik me laten verleiden tot de aankoop van de Medion Life smartphone. Mijn vriendin waarschuwde me nog dat ze zo haar twijfels had omdat de telefoon uitgeleverd wordt met Android 6.0 ('Marshmellow') en deze versie is inmiddels redelijk verouderd. Ook leek de telefoon haar ietwat beperkt qua mogelijkheden en eerlijk gezegd snap ik helemaal hoe ze op dat idee kwam want de product pagina is niet helemaal volledig. Naar mijn mening komt de telefoon (en zijn vele mogelijkheden) daar helemaal niet goed tot zijn recht.

 

Dus sja, dat liet mij geen andere keuze dan zelf maar een review te schrijven 😉

 

Wat kan hij allemaal?

Deze smartphone is veel completer dan de product pagina je wil doen geloven (note: het filmpje helpt zeker, maar ik vind het toch slordig dat niet al deze opties worden vermeld). En sommige opties zijn ook een beetje verborgen (vind ik althans).

 

Dus:

  • Vingerafdruk scanner. Beveilig je telefoon en diverse apps. met enkel je vingerafdruk.
  • 3.5mm koptelefoon aansluiting (stereo headset wordt meegeleverd).
    • De headset wordt geleverd met meerdere rubberen dopjes (2 extra paar in verschillende formaten) zodat je altijd de dopjes zult vinden die jij het prettigste vindt.
    • Typisch Medion: dit is niet alleen een speaker setje, maar er zit ook een kleine microfoon in verwerkt. Dus kan je zelfs hands-free bellen als dat zo uitkomt.
    • En dankzij deze headset kan je ook gebruik maken van een FM radio functie (app. die standaard wordt meegeleverd).
  • 13 megapixel camera (achter; voor je reguliere fotos) en een 5 megapixel 'front' camera (te gebruiken voor video conferencing).
  • Interne GPS ontvanger (min of meer standaard voor een telefoon vandaag de dag).
  • Micro USB aansluiting voor laden & PC connectie. Heel fijn dat er gewone standaarden worden gebruikt in plaats van exotische pluggen; hierdoor kan je ieder willekeurig (micro) USB kabeltje gebruiken om je telefoon aan te sluiten. USB 2.0 wordt ondersteund.
  • Stereo speakers die veel & goed geluid kunnen produceren (ik heb mijn telefoon al als wekker gebruikt en... ik ben wakker geworden ;)).
  • Mooi 5,5" touch scherm; geeft een heel erg scherp & mooi beeld. Resolutie is 1920 x 1080 (dit maffe ding heeft dezelfde resolutie als mijn PC & laptop! ;))
  • 4GB intern geheugen en 64Gb interne opslag (waarvan al een klein deel door je systeem wordt gebruikt). Effectieve opslag is ongeveer 45Gb.
  • Dual SIM slot. Ofwel: je kan 2 SIM kaarten plaatsen, wat handig kan zijn als je een prive & zakelijke SIM hebt.
    • Maar het 2e SIM slot kan ook worden gebruikt als een MicroSD kaartlezer. Dus als je wilt kan je ook (redelijk) makkelijk je interne opslag extra uitbreiden (als 45Gb niet genoeg is).
  • Uiteraard ondersteuning voor Bluetooth (4.0) en Wifi. Naast een hele range aan draadloze standaarden (GSM, 4G, UMTS, WLAN, etc.).
  • Makkelijke LED indicator: een (verstopte) multi-kleur led geeft de status van je telefoon aan. b.v.: als je een SMS (of andere melding) hebt ontvangen dan knippert de LED groen. Wanneer je accu bijna leeg is dan knippert deze rood. En wanneer je de telefoon aan het laden bent wordt de actuele status ook door de led aangegeven: bij rood is de telefoon nog druk aan het laden, met groen zit je alweer helemaal 'safe' en als de led uit is dan is de telefoon volledig opgeladen.
    • Dit is zo'n functie die je echt gaat missen als je ineens een telefoon krijgt waar dit niet meer op zit; zo'n ledje kan zo enorm gemakkelijk zijn om even snel te zien wat er aan de hand is.
  • Tot slot heeft de telefoon 2 externe knoppen. Een aan/uit knop (die ook als unlock knop kan worden gebruikt) en een volume knop (een 'langere' knop waarmee je met beide uiteindes het volume harder of zachter kunt zetten).
  • 2 jaar garantie op de telefoon en 6 maanden garantie op de accu.

 

Totaal niet verouderd!

Android 6.0 is inderdaad redelijk verouderd. Als je b.v. je telefoon wilt 'koppelen' met je Windows 10 PC dan heb je hiervoor een Microsoft app. nodig, maar deze zal meteen melden dat je toch echt minimaal Android 7.0 nodig hebt voor een optimale werking. Gelukkig heeft Medion hier duidelijk ook rekening mee gehouden want er zijn 2 updates beschikbaar waarmee je je telefoon kunt upgraden naar Android 7.0 ('Nougat') en dus kan je volledig gebruik maken van alles wat deze telefoon (en Android) je te bieden heeft.

 

Medion apps

Ik moest hier wel een beetje om grinniken: de handleiding voor de telefoon wordt geleverd als PDF op de telefoon zelf. Dus om te lezen welke stappen ik het beste kan nemen voor ik de telefoon aanzet moet ik eerst de telefoon aanzetten 😉  Heel flauw, ik weet het 🙂

 

Maar er worden best handige apps. meegeleverd. Medion & Cyberlink gaan hand in hand zo lijkt het. Op mijn laptop waren er ook meerdere Cyberlink programma's geinstalleerd en ik heb zelfs een product key gekregen voor hun Media Suite. Dus toen ik 'PhotoDirector' ontdekte was ik niet verbaast. Dit is een handige app. waarmee je fotos kunt editen om ze net even wat mooier te maken. Ik ben ook erg gecharmeerd van Mediathek; dit is een app die je toegang geeft tot de 'Medion mediathek' hetgeen een soort persiflage is (zo kwam dat op mij over) van de diensten van de Duitse TV, refererende aan ZDFmediathek en ARD Mediathek. Het zal je als Nederlander misschien weinig zeggen, maar ik vind dit echt zijn charme hebben en helemaal passen bij een van origin Duits toestel. En direct toegang tot de Tageschau (= Duitse nieuws uitzending) vind ik erg strak.

 

Wat ik wel jammer vond (maar zeker begrijpelijk!) is dat ik mijn toestel niet kon registreren met de "Registrierung" app. Ik woon kennelijk in het verkeerde land 😉  (doet me denken aan mijn eerste vakantie in Berlijn: ik vond een kortingsbon in een krant voor het optreden van Blue Man group, dus heb ik een telefoon opgezocht en ben gaan bellen. Vragen kan immers altijd? Maar helaas: om mee te doen moest je in Duitsland wonen 😉  Maar ze vonden het wel erg leuk dat ik als toerist zijnde toch de moeite nam om even te bellen en informeren).

 

Multimedionaal 😉DnCasXz

Links: mijn vorige (Samsung) Windows Phone. Rechts: mijn nieuwe Medion life.

 

Zoals je kan zien is het voor mij echt even wennen, want mijn nieuwe telefoon is een redelijke slag groter dan mijn vorige. Dat heeft uiteraard de nodige voordelen; zo is het tikken op het scherm (SMS of e-mail) een heel stuk aangenamer en alles is ook veel duidelijker en beter leesbaar. Daar staat uiteraard wel tegenover dat deze telefoon iets lastiger mee te nemen is dan mijn vorige, hij past precies in mijn jaszak 🙂

 

Maar het is een heel fijn toestel. Het geluid is prima op orde, tijdens telefoongesprekken zijn anderen goed te verstaan en mijn stem schijnt ook goed hoorbaar te zijn. Zelfs als het stevig waait en er redelijk wat omgevingsgeluid is. Maar ook de speakertjes onderaan het toestel (voor handsfree bellen of om een muziekje te draaien) zijn heel erg overtuigend.

 

Wat ik ook erg strak vind, maar dit zal meer een Android feature zijn, is dat je feitelijk alles kunt gebruiken als alarm of ringtone. Dat is voor mij nog altijd ietwat speciaal want alhoewel de telefoon voor mijn WinPhone dit ook (enigszins) kon had mijn WinPhone hier grote moeite mee. Ik kon een MP3 als ringtone of alarm gebruiken maar alleen als deze niet langer duurde dan 1 minuut (hoe bedenk je het, nietwaar?). Wel, daar heeft de Medion duidelijk geen last van (mijn favoriete alarm is de intro muziek van 'Kim Possible', mijn favoriete ringtone een muziekje van 'Neon Genesis Evangelion' (Anime serie)).

 

Het enige nadeel (?)....

Het enige nadeel aan een Android telefoon? Wel, Google uiteraard. Noem me maar paranoide als je wil maar ik vertrouw Google voor geen meter met mijn gegevens. En dat kan uiteraard wat lastig worden met een Android telefoon, een telefoon waarvan het besturingssysteem is ontwikkeld door niemand anders dan Google. uh oh 😉

 

Maar ondanks mijn wantrouwen en scepticism moet ik wel erkennen dat ze een fantastisch product hebben afgeleverd. Sterker nog... Het kostte me even wat zoekwerk maar uiteindelijk heb ik mijn Medion telefoon min of meer omgetoverd tot een "Windows phone clone" 🙂  En dat vind ik ook strak: dat Google toch al die opties biedt om e.e.a. 'anders' te doen.

 

Uiteraard heb ik de Microsoft Office apps geinstalleerd zodat ik ook op mijn telefoon toegang heb tot OneNote, Word, Excel, en uiteraard OneDrive. Maar daar bleef het niet bij 😉 Het duurde niet lang voordat ik de 'Microsoft launcher' ontdekte: dit is een Android "start scherm" wat de Google variant volledig kan vervangen. En dat biedt ook nog eens extra functionaliteit.

 

tezCfSy

eYtMrczHet duurde dan ook niet lang voordat ik het scherm aan de linkerkant (standaard Google launcher) had vervangen door het scherm aan de rechterkant; dit is de Microsoft launcher.

 

Niet alleen de zoekbalk is anders, ook sommige gadgets (weer icoontje achter de tijd) en de algemene functies.

 

 

Die onderste rij snelstart iconen? Standaard is er 1 rij, met mijn nieuwe launcher kan ik een 'swipe' doen en komt er een extra rij tevoorschijn. Dat is reuze makkelijk. Mijn telefoon gebruikt 1 scherm; zodra ik naar links 'swipe' krijg ik een Microsoft "overzicht"; mijn agenda, taken ('todo list') en notities (OneNote). En meer... als ik dat scherm vervolgens naar rechts veeg dan kom ik in een andere tab wat mij een nieuws overzicht laat zien ('Microsoft news'). De reden waarom ik dit zo krachtig vind is omdat deze app een enorme diversiteit aan bronnen gebruikt. Van de Volkskrant tot de Telegraaf en zelfs sites als nu.nl en de Panorama. Dat is gewoon compleet en kan je meerdere perspectieven bieden.

 

En dan zijn we d'r nog niet 😉  Als ik het start scherm omhoog sleep dan krijg ik een overzicht van all mijn apps. Lekker overzichtelijk en goed toegankelijk. En nog mooier: ik kan zelfs apps verbergen. Dus apps die je niet kunt verwijderen omdat het systeem apps zijn (denk aan 'google', 'google+', 'gmail', etc.) zijn op mijn telefoon volledig verborgen. In plaats van gmail gebruik ik Outlook. In plaats van Chrome (die ik wel heb laten staan) gebruik ik Edge, enzovoorts.

 

Tot slot heb je de optie om iedere dag een andere (Bing) achtergrond te krijgen en dat vind ik echt "icing on the cake". Heel erg strak opgezet allemaal.

 

En dat alles geeft mij dus een fantastische ervaring. 'Multimedionaal' 😉  Mijn laptop is een volledige extensie van mijn PC; nagenoeg alle data wordt middels OneDrive gescynchroniseerd. En nu komt hier dus mijn telefoon bij: zodra ik een foto maak met mijn telefoon (en ik heb een Internet verbinding) dan zijn die plaatjes in no-time geupload naar OneDrive. Het resultaat daarvan is dat ik vrijwel meteen toegang tot die plaatjes heb vanaf mijn reguliere Windows 10 omgeving (PC en/of laptop). Dat vind ik dus heel erg strak en het maakt het werken met dit alles heel erg fijn.

 

En uiteraard ook de andere kant op. Als ik een document in Word bewerk op mijn PC of laptop dan komt dit ook automatisch beschikbaar op mijn telefoon.

 

Kan het nog completer?!

Jazeker! 😉

9bPoFSQ

 

Mijn Medion Erazer PC gebruikt een scherm resolutie van 1920x1080, dat komt o.a. dankzij mijn mooie Akoya 27" HD monitor. Mijn Medion Akoya laptop gebruikt ook een resolutie van 1920x1080 en mijn nieuwste aanwinst dus ook.

 

Waarom ik dit allemaal vertel? Wel.. Zie screenshot boven 😉  Ik kan niet alleen heel eenvoudig mijn Windows computer overnemen middels remote desktop (note: ik heb mijn Windows 10 geupgrade naar de pro versie) maar hier is ook nog eens redelijk mee te werken. En dat komt toch echt voornamelijk dankzij de goede resolutie en het fijne touch screen. Ofwel: mijn Medion Life is echt een volledige extensie geworden op de samenwerking tussen mijn PC en laptop. En dat vind ik ronduit strak. Zeker als je je bedenkt dat e.e.a. ietwat gedateerd is (Android 7.0).

 

Opsommend

De Medion Life smartphone is een hele complete en fijne telefoon. Laat je vooral niet afschrikken door het verouderde Android 6.0: je kan hem heel eenvoudig upgraden naar 7.0 en dat is een prima omgeving voor de meest moderne apps. Ik kan mijn bankzaken met deze telefoon doen, heb toegang tot mijn mail, kan zelfs mijn PC overnemen en dankzij de Microsoft apps (= persoonlijke voorkeur) sluit deze omgeving geheel aan op mijn Windows 10 (PC & laptop). (edit): Maar uiteraard kan je natuurlijk ook prima gebruik maken van de Google omgeving & Google apps.

 

De vingerafdruk scanner biedt een hele veilige optie om je telefoon te unlocken zonder het risico dat iemand kan meekijken met eventuele pin codes of je "patroon". De meeste apps. bieden zelfs de mogelijkheid om je hiermee aan te melden. Zo kan ik betalingen en sommige bankzaken nu ook met mijn vingerafdruk authoriseren en dat vind ik erg sterk.

 

De batterij gaat vrij lang mee. Natuurlijk ben je in het begin veel met je telefoon aan het spelen. Even een appje installeren, even je mail op orde brengen, even Outlook helemaal configureren, etc,. En dat vergt stroom. Wel: zelfs met vrij intensief gebruik (en zonder bijladen) gaat de accu makkelijk 1 dag mee (note: ik zet de telefoon 'snachts wel altijd uit). Dus ben ik ervan overtuigd dat dit nog beter zal worden bij normaal gebruik.

 

Al met al is dit een erg complete en dus fijne telefoon en ik zie mijzelf deze telefoon nog vele jaren gebruiken.

 

Een belangrijk detail... wat op een van origin Duitse telefoon natuurlijk beslist niet mag missen is DieMaus app. Sja, en die moeten we kennelijk toch echt zelf installeren 😉

 

Groetjes, Peter
Tags (2)
1 REPLY 1
RS13
Master NL
Message 2 of 2
3,496 Views
Message 2 of 2
3,496 Views

Goedemorgen @ShelLuser , 

 

Wederom een mooie en complete review, hartelijk dank!

Over de foto's, deze moeten inderdaad eerst door iemand van het admin team goedgekeurd worden voor ze voor iedereen zichtbaar zijn (en omdat wij ook van het mooie weer aan het genieten waren duurt het in het weekend soms iets langer voor ze goedgekeurd zijn ;)), als het goed is zijn ze inmiddels voor iedereen zichtbaar.

 

Groeten, 

Paul 

1 REPLY 1