annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

[Shell review] Akoya E3215T 2-way laptop: hele fijne machine!

1 ANTWOORD 1
ShelLuser
Contributor
Bericht 1 van 2
2.891 Weergaven
Bericht 1 van 2
2.891 Weergaven

[Shell review] Akoya E3215T 2-way laptop: hele fijne machine!

Hi gang!

 

Ik hoop dat ik op het goede forum zit, want ik wil even mijn ei kwijt 😉  Voor de goede orde: ik laat tzt ook nog wat reacties op andere sites achter, maar first things first 🙂

 

De laatste tijd ben ik wat vaker buiten de deur en alhoewel ik de mail wel enigszins met mijn telefoon bij kan houden ben ik niet echt een fan van "beeldscherm tikken". En mijn oude laptop is ook niet helemaal meer van deze tijd (alhoewel nog bruikbaar; van origin draaide er Win98 op, nu FreeBSD), dus na flink overwegen uiteindelijk besloten om een nieuwe laptop aan te schaffen, maar omdat ik normaal gesproken niet veel met een laptop doe heel bewust gekozen voor een low tot mid-range model. Mijn insteek is simpel: ik wil toegang tot mijn mail, ik wil Office kunnen gebruiken en als ik onderweg ook nog Minecraft kan spelen ben ik helemaal gelukkig.

 

Wel, mijn keuze is gevallen op de Akoya convertable tablet laptop en zoals gezegd is dit een hele fijne machine om mee te werken.

 

Licht en toch zwaar 😉

Mijn oude laptop weegt een paar kilo, deze hooguit een beetje meer dan 1 kilo. In vergelijk met mijn oude laptop is de Akoya heel erg dun wat het bijzonder aangenaam maakt om mee te nemen; het is bijna alsof je een "pakje A4" in je handen hebt. Lekker licht.

 

De Celeron processor mag dan geen core (i5 of i6) zijn; voor wat ik met mijn laptop wil doen volstaat hij prima. Ik kan zelfs een goede (online) Minecraft sessie voeren en alhoewel je tijdens het starten merkt dat de machine het even zwaarder heeft is dat hiaatje van hele korte duur.

 

En alhoewel Minecraft even tijd nodig heeft geldt dat nauwelijks voor Office 2019. Ik start Word, Exel of PowerPoint in een mum van tijd; zelfs Kleopatra (GPG4Windows) en Git werken prima op deze omgeving. (edit): Ik heb in de tussentijd zelfs al wat kleine Java programmaatjes met Visual Studio Code gecompileerd en ook dat gaat lekker vlot.

 

Mijn eigen glossy 😉

Ik was in het begin wel even bezorgd over het scherm, want tot nu toe heb ik alleen laptops met een mat scherm gehad. De paar glossy modellen die ik kende waren niet echt overtuigend. Maar Medion wist me toch te verbazen. Het scherm heeft een glans maar als je eenmaal bezig bent dan valt dat al snel niet meer op, en dat is wel prettig. Zelfs al even kort in de trein (met licht van buiten) gewerkt en ook daar was het heel fijn werken.

 

En touch!  Het is voor mij echt even wennen (ik zorg er normaal gesproken goed voor om vooral mijn scherm nooit aan te raken; dat voorkomt vieze vingerafdrukken), maar soms kan dit zo enorm handig zijn. Als je bijvoorbeeld even niet met 2 vingers op het (zeer ruime) touchpad wilt gaan schuiven; dan kan met 1 vinger even door het scherm bladeren ook een enorme verheldering zijn. (edit): Dit is bijzonder handig als je even wat aan iemand anders wilt laten zien en je de laptop dus van je af gedraaid hebt. Nou hoef je je geen zorgen te maken over het omgekeerde links/rechts van het touchpad, maar je sleept gewoon de boel over je scherm.

 

Laptop of tablet?

Mijn vriendin heeft me ooit eens een tablet aangeraden maar dat heb ik nooit echt zien zitten; je kan wat algemene taken doen maar zodra je wat meer wilt zal je al snel moeten denken aan externe aparatuur (keyboard / mouse). En alhoewel ik prima met virtuele keyboards op een scherm overweg kan geef ik de voorkeur aan een echte.

 

Wel, deze laptop geeft je een keuze. Door 'm helemaal open te klappen (dus het scherm en toetsenbord met de ruggen tegen elkaar aan) schakel je het geheel om in "tablet mode" en kan je optimaal genieten van je touchscreen. Ik heb al even heerlijk op de bank gezeten met mijn "lap tablet" om wat fotos door te kijken en dat was echt een genot!  Bladeren door even te 'vegen' ("swipe"), inzoomen /uitzoomen met je duim en wijsvinger ("pinch"), heel erg fijn werken.

 

Bovendien worden het toetsenbord en de muis (touchpad) automatisch uitgeschakeld wanneer je in tablet mode komt. Nu zullen sommige van jullie misschien wel denken dat dit logisch zou mogen heten; anders is er toch nauwelijks mee te werken? Maar geloof me: zo logisch is dat soms niet. Ik ga zo kort in op het waarom; maar ik had even het idee dat het toetsenbord actief bleef in tablet mode en ben eens online gaan zoeken. Wel, ik kwam meerdere berichten tegen over meer bekendere laptop merken waarbij sommige gebruikers vaak forse kritiek hadden op het feit dat hun toetsenbord actief bleef, dat lijkt mij ook zeker niet fijn werken!  Dat gebeurd dus niet bij deze Medion.

 

Een klein "manko"

Even voor de goede orde: het volgende is niet echt een manko, maar ik weet zeker dat dit snel als zodanig opgepakt kan worden want het kan soms best lastig zijn...

 

De reden waarom ik meende dat het toetsenbord actief bleef? Omdat mijn "tablet" soms zomaar spontaan afsloot. Geen crash maar een nette "shut down", maar wel op een moment waarop ik dat eigenlijk niet kon gebruiken.

 

En de oorzaak? Heel simpel: in een normale laptop situatie zit de aan/uit knop ietwat meer naar achteren waardoor je hem niet zo snel aan zult raken. De andere reden hiervoor is dat je een laptop normaliter op je lap, ofwel schoot, hebt liggen.

 

Maar een tablet hou je voornamelijk met je handen vast, en omdat je goed op het scherm wilt kunnen kijken (en dit aan wilt kunnen raken) pak ik bijna altijd het "tablet" met mijn rechterhand vast. Soms precies bij de plek waar de aan/uit knop zit, en als je die aanmaal aanraakt dan sluit het systeem af. Dit komt ook doordat je met het "omdraaien" van het toetsenbord de aan/uit knop iets meer aan de voor- / onder-kant hebt zittten.

 

Dus als je niet goed uitkijkt dan kan je hem makkelijk(er) aanraken en dan sluit de boel af.

 

Gelukkig is er ook een simpele oplossing...  Ga in Windows even naar het oude configuratie scherm (ofwel "control panel"). Kies daar voor "Systeem en beveiliging" en vervolgens "Energiebeheer". Hier vind je een optie waarmee je het gedrag van de aan/uit knop(pen) kunt instellen.

 

Met deze optie kom je vervolgens in een scherm terecht waarin je op kunt geven hoe het systeem moet reageren wanneer je op de aan/uit knop drukt. Je kunt dit instellen voor het gebruik met een voeding of wanneer je (draadloos) met batterijen werkt.

 

En mijn oplossing? Simpel: als ik draadloos (dus op baterijen) werk dan is mijn aan/uit knop uitgeschakeld. Het is een kleine moeite om even op afsluiten te klikken en op deze manier zal je ook nooit last hebben wanneer je de PC eens als tablet gebruikt. En mocht je nou wel snel je laptop af willen kunnen sluiten kan je er ook voor kiezen om deze af te sluiten zodra je het scherm helemaal dichtklapt (standaard gaat hij dan in de slaapstand).

 

Conclusie

 

Als je een kleinere laptop zoekt die lekker licht is en dus makkelijk is mee te nemen dan is dit model zeker het overwegen waard. Want ondanks zijn kleine formaat en lichte CPU biedt deze machine een hele fijne omgeving om mee te werken. Office gaat als een speer, maar ook een spelletje als Minecraft is hier prima op te spelen.

 

(edit): Het toesenbord ligt lekker in de hand en tikt prima. Voor mij een hele omschakeling want ik moet normaliter heel erg wennen aan laptop toetsenborden maar dat heb ik met deze een stuk minder. Het touchpad is lekker groot waardoor je meer controle over je muis hebt. En de vingerafdruk scanner in de linkerbovenhoek van het touchpad vind ik helemaal top: je hoeft je nooit zorgen te maken over het moeten invoeren van Windows wachtwoorden zodat mensen eventueel over je schouder mee zouden kunnen kijken.

 

Voor mij was het even wennnen aan het feit dat er geen externe muisknoppen zijn maar zodra je doorhebt dat even tikken met een vinger een normale klik is, en even tikken met twee vingers een "rechtermuis klik" dan ben je hier al snel aan gewend.

 

Kortom, zeker een aanrader!  Ik heb soms het idee met zo'n kleine netbook te werken (voornamelijk vanwege zijn lichte gewicht) maar dat is dus niet zo. Het is een heel fijn A4 formaat waar je handen prima op het toetsenbord kunnen liggen en het scherm ook overtuigend is.

 

Groetjes, Peter
Tags (4)
1 ANTWOORD 1
RS13
Master NL
Bericht 2 van 2
2.879 Weergaven
Bericht 2 van 2
2.879 Weergaven

Goedemorden @ShelLuser , 

 

Mijn complimenten voor je manier van schrijven, mooi duidelijk en overzichtelijk ingedeeld en helder omschreven, leest lekker weg!
En daarnaast ook fijn dat de notebook je zo goed bevalt :).

Bedankt voor de moeite die je er duidelijk ingestoken hebt!

 

Groeten, 

Paul

1 ANTWOORD 1