op 22.12.2025 02:41
op 22.12.2025 02:41
Hallo beste mensen,
Ik heb sinds enige tijd geregeld problemen met flikkerend beeld overgaand in grijs / geen beeld op mijn pc, (het geluid blijft gewoon goed werken) dit gebeurt zover ik weet meestal alleen als ik Netflix, tv kijk op de pc via ziggogo of filmpjes via Youtube.
Als ik dan op goed geluk (kon niet zien waar) de draaiende programma's heb af kunnen sluiten en ik weer beeld had, dan waren de letters en logos op mijn bureaublad erg pixellig, pas na compleet afsluiten en na een tijdje wachten weer opstarten deed alles het weer zoals het hoort.
Dit werkte vorige week niet meer en heb toen een harde reset moeten doen.
Dit probleem doet zich al een paar jaar voor, in het begin een keer per maand maar de frequentie van dit probleem wordt steeds hoger en duurt dan ook langer. in het begin gebeurde dit meestal alleen zomers als het warm was, maar nu gebeurde het de afgelopen tijd wekelijks 3-4 keer, ik dacht eerst dat het aan mijn monitor lag (AOC monitor) aangesloten via HDMI dus heb ik de monitor verruild voor een ouder type (HP) en aangesloten op de VGA aansluiting van de pc. maar deze deed het na ongeveer een uurtje ook en kreeg deze helemaal geen "connectie" en schakelde deze monitor zichzelf uit. Dus zou ik zelf kunnen concluderen dat het niet aan de monitors ligt?.
Ik heb hier in de community gezocht naar dit probleem maar niets kunnen vinden wat op dit probleem aansluit.
Via co-pilot dit probleem aangekaart en na veel 5en en 6en kwam die tot de conclusie dat dit een bios probleem zou zijn en dat ik evt. de bios moest updaten indien mogelijk, of alles loshalen aan de binnenkant wat ook maar los zou kunnen, en de batterij vervangen, er werd later aangegeven dat het ook nog eventueel een ram probleem zou kunnen zijn en dat de symptomen zouden duiden op of defecte geheugenmodule(s) of slechte connectie van de modules. (krijg geen rare piepjes oid te horen)
Ook werd er gesuggereerd dat een te hoge temperatuur van de CPU een oorzaak kunnen zijn, maar die heb ik gecheckt en die is prima die komt niet boven de 65C uit. Alle ventilatoren draaien naar behoren en alle kabels zijn goed en goed aangesloten.
Ik weet ook niet of dit ermee te maken heeft, maar sinds ik de pc heb aangeschaft geeft deze de tijd niet accuraat aan, iedere keer als de pc uit de "slaapstand" word gehaald, geeft deze altijd de tijd aan van het moment dat de pc in slaapstand gegaan is!
Synchronisatie gebeurt dan meestal pas na zo'n 30-45 min. en handmatig synchroniseren werk niet, ik gebruik nu de "Net Time" app om de tijd handmatig te synchroniseren, maar dit is volgens mij niet zoals het hoort te zijn.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat nu de echte oorzaak van dit alles zou kunnen zijn zodat ik actie kan ondernemen en eindelijk eens van dit probleem af ben?
Even nagezocht wat mijn bios versie is, en dat is American Megatrends International LLC T60 H6EM2.103 van de datum19-08-2021 , ik heb niet kunnen vinden of er een update voor deze beschikbaar is.
Alvast bedankt voor de reactie(s)
Jan
MEDION AKOYA P63014 (MD 35132) EU MSN: 1002 4200
op 22.12.2025 03:01
op 22.12.2025 03:01
Ik ben vergeten te vertellen dat ik dit probleem 2 jaar ofzo geleden al eens heb aangekaart maar dat de voorgestelde oplossingen destijds slechts tijdelijk gewerkt hebben.
24.12.2025 11:09 - bewerkt 24.12.2025 11:43
24.12.2025 11:09 - bewerkt 24.12.2025 11:43
Hallo @Defi
Bedankt voor je duidelijke uitleg over de problemen met je PC.
Je geeft aan dat BIOS-versie H6EM2.103 momenteel geïnstalleerd is. Dit is een verouderde versie, en er is inmiddels een nieuwere versie beschikbaar. Omdat het om een BIOS-update gaat, stuur ik je een DM met daarin de updatebestanden en een stapsgewijze handleiding om deze correct uit te voeren.
Mocht je nog vragen hebben tijdens of na het uitvoeren van de update, laat het gerust weten.
op 10.01.2026 15:17
op 10.01.2026 15:17
@Vizzion_H hallo Vizzion_H ik heb de bios update uitgevoerd en dat ik gelukt, de pc is naar.mijn gevoel een stuk sneller, ( programma's etc openen een stuk sneller) helaas blijft het probleem, 5 minuten na de update viel het beeld weer weg, geen beeld wel geluid.wat zou ik nu nog kunnen doen om dit te verhelpen?
M.vr.gr. defi
op 12.01.2026 02:47
op 12.01.2026 02:47
Ik moet nog wel zeggen dat na de bios update het tijdsynchronisatie probleem is opgelost..!
Hoe dan ook, zoals ik al eerder vermelde, wist AI mij te melden dat het evt. ook een ram module probleem kon zijn, en dat ik beide modules los moest koppelen en de connecties schoon moest maken, dit uiteraard ook gedaan maar tevergeefs
Nu ben ik even verder gaan zoeken op de pc in apparaat beheer in tab systeemapparaten en kwam ik de tab van Intel(R) Shared SRam-43EF tegen, hier word aangegeven (onder tab Algemeen) “Er zijn geen stuurprogramma’s voor dit apparaat geïnstalleerd”, echter staat er onder de tab “stuurprogramma” dat stuurprogramma versie 10.1.34.10 is geïnstalleerd.
Ook is onder het tabblad “bronnen “ het volgende te lezen: “Dit apparaat gebruikt geen bronnen omdat het niet correct werkt”
Het stuurprogramma bijwerken werkt niet, want er word aangegeven dat het beste stuurprogramma al is geïnstalleerd. (terug zetten naar eerder geïnstalleerde versies is niet mogelijk, die optie staat uit
Ook gekeken bij de tab “Intel(R) Graphics Control Panel voor de Intel (R) UHD Graphics 730. Onder tab “algemeen” staat : “Dit apparaat werkt correct”, echter onder tab “gebeurtenissen” staat: “Device SWD\DRIVERENUM\CUI&4&2cd91441&0 requires further installation”
In de Intel Graphics Software update app. Staat dat de nieuwste versie van het stuurprogramma is geïnstalleerd:
GPU
Stuurprogramma: 32.0.101.7082 en de Intel graphics software versie: 25.40.1953.2
GPU Intel®UHD Graphics730 (8GB VRAM / 8 GB Gedeeld / geintegreerd)
Type graphics : geintegreerd
X – cores: 2
Grafische klok: 1300 Mhz
Leverancier -ID: 8086
Device-ID: 4C8B
Revisie: 04
Subsysteem-ID: D020
Leverancier- ID van het subsysteem: 1E39
Bruikbaar videogeheugen: 8 GB
CPU11th Gen Intel®Core™i5-11400@2.60GHZ (12MB cache / 2.59GHz)
CPU: 11th Gen Intel®Core™i5-11400@2.60GHZ
Processorsnelheid: 2.59GHZ
Cores: 6
Threads: 12
Systeem-Ram: 6Gb
Snelheid van system: 2933 MT/s
Type van het systeem-RAM: DDR4
Ik weet niet of het volgende er iets mee van doen heeft, maar in apparaat beheer staat er onder de tab Firmware een sub-tab van Medion EM2System Firmware 113, hier staat een waarschuwingsdriehoek met uitroepteken achter, onder tab “algemeen staat het volgende te lezen:
Dit apparaat start niet. (Code 10)
{Ongeldige installatiekopie}
%hs is niet geschikt voor Windows of het bevat een fout. Probeer het programma opnieuw te installeren met behulp van de oorspronkelijke installatiemedia of neem contact op met de systeembeheerder of softwareleverancier voor ondersteuning. Foutstatus 0x
Ook hier is het laatste stuurprogramma geïnstalleerd en kan ik niet een eerdere versie installeren (die optie staat uit)
Mocht het probleem wel aan de Intel®UHD Graphics730 liggen heb ik me ook laten vertellen dat een eventuele externe GPU niet op deze pc zou kunnen aangezien de voeding slechts 250Watt is…
Mocht U @Vizzion_H of iemand anders enig idee hebben hoe ik dit beeld probleem (wat nu steeds vaker en sneller voorkomt) kan oplossen, dan ben ik u zeer dankbaar
Regards Defi
12.01.2026 04:40 - bewerkt 12.01.2026 10:53
12.01.2026 04:40 - bewerkt 12.01.2026 10:53
Ik zou zowiezo graag willen uitsluiten dat het aan het ddrram4 of GPU ligt, ..voordat ik ze vervang terwijl het niet nodig is/ zal helpen.
op 13.01.2026 12:02
op 13.01.2026 12:02
Beste @Defi
Wat fijn om te horen dat de BIOS-update in ieder geval iets heeft geholpen, ook al is het probleem nog niet helemaal opgelost. Bedankt voor je duidelijke uitleg!
Om het helder uit te leggen: de GPU is geïntegreerd in de CPU. Omdat het geluid blijft werken terwijl het beeld wegvalt, en er geen bluescreens optreden of dat de PC vastloopt, kunnen we de RAM-modules vrijwel uitsluiten als oorzaak. Deze symptomen wijzen eerder op de CPU zelf, aangezien die in jouw geval verantwoordelijk is voor het beeld.
Het is ook logisch dat het probleem vaker optreedt bij het bekijken van video’s, YouTube of andere grafisch intensieve taken. Dan moet de geïntegreerde Intel® UHD Graphics 730 namelijk harder werken dan bij normaal gebruik.
Belangrijk om te vermelden: op dit moment baseer ik me op logica, omdat het altijd lastig is om problemen definitief vast te stellen zonder tests. Een CPU is bovendien geen goedkoop onderdeel om zomaar te vervangen, dus het zou zonde zijn als het probleem ergens anders vandaan komt.
Mijn advies: voer een benchmarktest uit met een programma zoals OCCT. Als tijdens de test van de Intel® UHD Graphics 730 het beeld wegvalt, kun je er vrijwel zeker van zijn dat het probleem daar zit. Al is het nooit met 100% zekerheid te zeggen natuurlijk.
op 13.01.2026 20:10
op 13.01.2026 20:10
De CPU-temperatuur kan toch tijdens gebruik te hoog oplopen; mogelijk niet precies op de plek waar de sensor zich bevindt, maar ergens anders. De PC is al 3 jaren oud , dus dit kan voorkomen.
Ik zou de CPU koelpasta controleren en vervangen.
Groet, daddle
op 14.01.2026 15:30
op 14.01.2026 15:30
@daddle, @Vizzion_H
Dank aan beide voor jullie reacties ,
Ik zal me eerdaags gaan verdiepen in die test, en dan kijken hoe de pc zich houdt.
Wat betreft die koelpasta, zou ik dat zelf kunnen doen? En waar kan ik dat kopen?
Ik moet zowiezo nog wel even kwijt dat aangezien de pc dit probleem al heeft sinds de aanschaf, ( ik veronderstelde altijd dat het aan de monitor lag en daarom geen aanspraak op garantie heb gemaakt) ik het wel vreemd vind dat het probleem evt. Aan de koelpasta zou kunnen liggen, tenzij het destijds bij de assemblage al mis is gegaan, ik bedoel, ik heb een i5.medion van zo'n 8 jaar oud die totaal geen probleem heeft met de cpu/ gpu bij afspelen video...Desalniettemin zal ik mij hier indien nodig in verdiepen.
Groet Defi
op 14.01.2026 15:49
op 14.01.2026 15:49
Dat hangt af van je technische vaardigheden. Maar in principe kun je hetzelf doen.
Google naar koelpasta verwisselen of hernieuwen.
Ja het kaan weleens ook een beetje weinig koelpasta geappliceerd worden sein. Het is net voor zekeheid, want ik vind er spreekt veel voor een te warme CPU. Of natuurlijk ook voor een defect.
Groet, daddle