annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

PCIe SATA controller op MD8819

9 ANTWOORDEN 9
Marcel9128
New Voice
Bericht 1 van 10
661 Weergaven
Bericht 1 van 10
661 Weergaven

PCIe SATA controller op MD8819

Hallo,

Ik gebruik nog een oude MEDION AKOYA P5360 D (MD8819) desktop PC uit dec-2012. Nu heb ik de laatste tijd problemen met mijn interne SATA controller. De 3 poorten op 3 Gb/s werken al een tijdje niet meer. De enkele poort op 6 Gb/s wel, maar ook deze krijgt nu af en toe kuren. De PC wil dan niet meer opstarten en ziet dan geen boot device meer ( zoals ook het geval was bij overige poorten). Ik heb al geprobeerd om de poorten en kabels te reinigen met speciale spray, maar dat heeft niet geholpen.

Nu wil ik graag een externe PCIe SATA controller kaart plaatsen. Naar mijn weten zit er een ms7797 moederbord (of vergelijkbaar type) in en daarmee dus ook twee " PCIe 2.0 x1" sloten. De overdrachtssnelheid wordt daardoor beperkt tot 5 Gb/s ipv 6 Gb/s maar dat vind ik niet zo'n ramp.

De meest belangrijke vraag is: Kan de PC booten via de externe SATA controller ipv de on-board controller ?

Verder zou het volgens mij mogelijk moeten zijn om een PCIe 3.0 kaart in een PCIe 2.0 slot te steken. Klopt dit, of is het aan te bevelen om te kijken naar een PCIe 2.0 kaart? Ik zit te kijken naar de volgende producten:

https://www.megekko.nl/product/4073/961013/IDE-S-ATA-uitbreidingskaarten/Conceptronic-CSATA600EXI-PC...

https://www.megekko.nl/product/4073/1078169/IDE-S-ATA-uitbreidingskaarten/Digitus-DS-30105-interface...

https://www.megekko.nl/product/4073/1006853/IDE-S-ATA-uitbreidingskaarten/Delock-90010-4-poorts-SATA...

Alle tips zijn welkom!

9 ANTWOORDEN 9
daddle
Superuser
Bericht 2 van 10
637 Weergaven
Bericht 2 van 10
637 Weergaven

@Marcel9128 

Hi, 

ben  je zeker dat het de 6 GB  poort ist die de probleem veroorzaakt. Meest al het is de SATA schijf, en niet de poort..

Maar   zo een PCIe Adapter kun je gebruiken  van  v.3.0, die zijn  downwards  kompartibel met v. 2.0.

Als er geen ander Boot Medium in de PC zit, en je zet de op da Adapter gemoonteerde schijf aan de eerste plaats in de Bios, Pagina Boot, denk ik dat die ook daarvan boot.

Net zo als de PC van een externe schijf boot, die aan een USB Adapter aangesloten is en als USB harde schijf in het Bios verschijnt.

Maar helemaal zeker kan ik niet zijn, daarvor is de PC te oud.

Groetjes, daddle

Marcel9128
New Voice
Bericht 3 van 10
605 Weergaven
Bericht 3 van 10
605 Weergaven

Hoi daddle,

Bedankt voor jouw reactie. Ja, ik denk dat het de poorten zijn en niet de schijf. De CDROM ziet hij namelijk ook niet in de BIOS.

Ik denk dat ik maar gewoon zo'n PCIe kaart bestel en dan zie ik wel of hij kan booten vanaf daar. Kost me ongeveer 30 euro, maar dan weet ik het wel zeker. 

Groeten, Marcel

Marcel9128
New Voice
Bericht 4 van 10
600 Weergaven
Bericht 4 van 10
600 Weergaven

Ik heb nog even gekeken in het BIOS bij Boot mogelijkheden/prioriteiten, daar zijn de volgende keuzes mogelijk:

- USB Key

- CD/DVD

- Hard Disk: Windows Boot Manager

- USB CD/DVD

- USB Hard Disk

- Network

- Disabled

Zou dit betekenen dat booten vanaf een harddisk aangesloten op een PCIe kaart niet mogelijk is?

daddle
Superuser
Bericht 5 van 10
583 Weergaven
Bericht 5 van 10
583 Weergaven

@Marcel9128.

Nee denk ik niet. Als de SSD in de Adapter zit, zou die gewoon als een harddisk aangetoond worden. Als Windows of per Clone of per Image erop zit, dan met de toevoeging  "WindowsBootManager"

Maar luister, als je daarop dan Windows installeert, of een Image, getrokken  van de momentele Bootdisk nu opspeelt, moet je achterna de originele Bootdisk, waar Windows nu erop zit, voor de eerste Boot eruit halen.

daddle

Marcel9128
New Voice
Bericht 6 van 10
578 Weergaven
Bericht 6 van 10
578 Weergaven

Oke, dank je wel. Dus als ik het goed begrijp zou ik de aansluiting van mijn SSD gewoon kunnen verplaatsen van SATA Port 1 op het moederbord naar de SATA port op de PCIe kaart en dat dan de PC in principe zou moeten kunnen booten. Ik heb dan nog steeds slechts 1 SSD in het systeem hangen.

Dan ga ik gewoon die PCIe kaart bestellen en dan hopen dat het werkt.

Bedankt voor jouw reactie!

Marcel9128
New Voice
Bericht 7 van 10
455 Weergaven
Bericht 7 van 10
455 Weergaven

Ik heb de PCIe SATA controller besteld. Helaas werkt het booten van de SSD via de PCIe kaart niet. De DVD-RW drive die ik er op heb aangesloten wordt wel in Windows herkend, dus de kaart werkt verder goed (ik kan ook een CD uitlezen).

Bestaan er mogelijkheden om te booten vanaf USB-stick, welke vervolgens de SSD aangesloten op de PCIe kaart kan herkennen, en dan Windows vanaf de SSD kan starten? Ik ben zelf bang dat dit niet werkt, omdat Windows dan tijdens het laden de SSD (waar het zelf op staat) alsnog niet kan vinden.

daddle
Superuser
Bericht 8 van 10
452 Weergaven
Bericht 8 van 10
452 Weergaven

@Marcel9128 

Sorry to hear that. But maybe you first have to initiate the PCIe in Windows.Or the PCIe in the adapter isn't  corrrectly in  the Bios  reckognized, because you use AHCI instead of RST?

Isn' it  shown in bios? It should be.met 

@Marcel9128  schrieb: @Marcel9128  schrieb:

. De DVD-RW drive die ik er op heb aangesloten wordt wel in Windows herkend, dus de kaart werkt verder goed (ik kan ook een CD uitlezen).

Dit snap ik niet. De DVD drive heeft toch geen aansluitingen met PCIe Protocol. Hoe kan dit in de  Adapter werken? of heb je  een SATA naar PCIe x 1 (  x 16) ingebouwt?

Heb je geen M.2 PCIe Adapter voor de PCIe Slot op de mainboard beseld, maar een SATA naar PCIe x1 (x 16)

@Marcel9128  schrieb:

1.Bestaan er mogelijkheden om te booten vanaf USB-stick, welke vervolgens de SSD aangesloten op de PCIe kaart kan herkennen, en dan Windows vanaf de SSD kan starten?

2. Ik ben zelf bang dat dit niet werkt, omdat Windows dan tijdens het laden de SSD (waar het zelf op staat) alsnog niet kan vinden.

1. Nee, de de SSD moet direct  starten

2. Dit kann zo helemaal  niet! Windows kan niet laden om dan vast te stellen "Hey ik ben er helemaal niet, ik kan nu des SSD met mij erop niet vinden! 🙄

Groetjes, daddle

x

Marcel9128
New Voice
Bericht 9 van 10
449 Weergaven
Bericht 9 van 10
449 Weergaven

Ik gebruik alleen SSD via SATA, geen M.2, dat kan mijn moederbord helemaal niet aan (is uit 2012).

Het gaat inderdaad om een PCIe x1 kaart met daarop een SATA controller en SATA aansluitingen (https://www.conceptronic.net/conceptronic_en/csata600exi-4-port-sata-esata-pcie-card-external-esata-...)

De DVD-RW drive heb ik nu dus rechtstreeks op de SATA poort van de PCIe kaart aangesloten. Deze wordt door Windows juist herkend. Als ik op de andere SATA poort van de PCIe kaart de SSD aansluit en dan Windows probeert te booten lukt dat niet. In de BIOS zie ik enkel en alleen een overzicht staan van de 4 on-board SATA poorten met daarachter de door de BIOS herkende schijven. Als de SSD dus via de PCIe kaart is aangesloten, dan zie ik geen enkele schijf staan bij de 4 on-board SATA poorten in de BIOS.

1. Nee, de de SSD moet direct  starten

2. Dit kann zo helemaal  niet! Windows kan niet laden om dan vast te stellen "Hey ik ben er helemaal niet, ik kan nu des SSD met mij erop niet vinden! 🙄

1. Jammer, maar dan is dat in ieder geval duidelijk.

2. Ja, snap ik dat dat niet zo werkt. Sorry voor de rare verwoording.

Bedankt voor je reactie!

daddle
Superuser
Bericht 10 van 10
445 Weergaven
Bericht 10 van 10
445 Weergaven

@Marcel9128 

Ok sorry; ik had verwisseld dat je een SATA schijf wilde gebruiken.

Maar kijk even in alle paginas van de Bios, meestal bei Advanced of pci-e of chipset, of je daar niet ziet of de SATA SSD  onder de vlag van een PCIe zeilt.

Maar met een Adapter zou het net zo mogelijk zijn een M.2 SSD op de passende Adapter aan te sluiten..

Groetjes daddle

9 ANTWOORDEN 9