annuler
Affichage des résultats de 
Rechercher plutôt 
Vouliez-vous dire : 

Oude backup stations aansluiten

RÉSOLU
9 RÉPONSES 9
Odekerke
Trainee
Message 1 sur 10
5 591 Visites
Message 1 sur 10
5 591 Visites

Oude backup stations aansluiten

In m’n eerste pc (MsDOS) had ik ’n Trust Iomega 250 tapestreamer geïnstalleerd om back-ups te maken. Deze Zip-drive, zoals deze toen heette, (later ditto-drive) werd aangesloten in plaats van het tweede (floppy-)diskettestation en beschreef kleine zip-cassettes van 250Mb (tapes). In de tweede pc (ook MsDOS) maakte ik hiervoor gebruik van een Iomega SCSI Jaz-drive van 1 Gb die mbv. een SCSI-kaart werkte. Beide backup-systemen werkten altijd naar tevredenheid. Inmiddels werk ik met Windows10 op ’n MD34061 en wil ik deze eens gemaakte back-ups graag inzien/terugzetten. Hoe kan ik dat doen zonder, speciaal hiervoor, weer ’n MsDOS pc te moeten opbouwen?

 

gr. Erik

1 SOLUTION APPROUVÉE

Solutions acceptées
Odekerke
Trainee
Message 7 sur 10
5 534 Visites
9 RÉPONSES 9
daddle
Superuser
Message 2 sur 10
5 586 Visites
Message 2 sur 10
5 586 Visites

@Odekerke

 

Hallo, daarvoor heb ik nog een PC met Win 98 bijgehouden (voor de Jaz-Drive en een Canon-Photo-Printer). Her probleem zullen de drivers voor een 32-bit Windows zijn. Ik weet niet of je die nog voor Win 7 or 8 en jonger kunt krijgen. Maar je kunt tog een PC met de Jaz-Guest-Diskette (1.44 MB) starten?

Groetjes, daddle

daddle
Superuser
Message 3 sur 10
5 586 Visites
Message 3 sur 10
5 586 Visites

@Odekerke

 

Hallo, daarvoor heb ik nog een PC met Win 98 bijgehouden (voor de Jaz-Drive en een Canon-Photo-Printer). Het probleem zullen de drivers voor een 32-bit Windows zijn. Ik weet niet of je die nog voor Win 7 or 8 en jonger kunt krijgen. Maar je kunt tog een PC met de Jaz-Guest-Diskette (1.44 MB) starten?

Groetjes, daddle

Odekerke
Trainee
Message 4 sur 10
5 569 Visites
Message 4 sur 10
5 569 Visites

Beste Daddle,

Ik ken geen Jaz-Guest-Diskette. Nooit gehad en zegt me niks. (De Zip-drive is van februari 1995 en de Jaz-drive van 1997 ?). Anderzijds krijg ik wel ’n boel nuttige informatie als ik “Jaz-Guest-Diskette” google. Dank daarvoor.

Opstarten mbv. 1.44Mb diskette? Er passen helemaal geen diskettes meer in deze PC. Deze diskettestations zaten vroeger aan de parallelle poorten en juist dááraan kon ik de 250Mb Zip-drive doorverbinden. Zijn die parallelle poorten er nog in de moderne Medion PC?

daddle
Superuser
Message 5 sur 10
5 564 Visites
Message 5 sur 10
5 564 Visites

@Odekerke

 

Als jij geen oude Hardware meer heeft kan ik je ook niet helpen. Die kan ik niet voor jouw herbij toveren.

Ik had ingebouwde en externe Jaz aangesloten. Alle twee soorten werden op SCSI-poorts aangesloten. De parallel-poort adapter ( Changer SCSI <-> Parallel ) was nuttig Jaz aan een PC van vrienden aantesluiten.

By the way, Ik heb zelfs in mijn nieuwe Win10 Desktop-PC een Disketten-Station ingebouwt, ook als ik daar nauwelijks gebruik van maak.

 

De disketten-Station werd vroeger aan een speciale poort op de moederboord aangesloten; deze contactlijst zat meest al direct naast de ATX.stroomverziening van de mainboard. En die zijn et op de meeste moderne  mainboards nog te vinden, wel gedeactiveerd. Moeten dus in de Bios of UEFI geactiveerd worden.

 

Kijk of je een vriendje vindt die nog een oudere PC heeft. Misschien ook in en PC-Reparatie shop, die je kunt uitlenen.

 En alles wat ik schreef geld voor de Jaz-Drive, een Zip-drive had ik niet gehad.

 

Veel success, daddle

Odekerke
Trainee
Message 6 sur 10
5 560 Visites
Message 6 sur 10
5 560 Visites

Beste Daddle,

‘k heb nog hard- en software, alleen ik zócht naar een oplossing waarvoor ik dat alles nou net NIET hoefde te doen. De Iomega 250 tapestreamer weigerde volgens mij al dienst na Windows95.

Met dank en vriendelijke groet,

Erik

Odekerke
Trainee
Message 7 sur 10
5 535 Visites
daddle
Superuser
Message 8 sur 10
5 527 Visites
Message 8 sur 10
5 527 Visites

@Odekerke

 

En wat  will jij ons daarmee zeggen? Jared did not manage to get a tape reading. And I think its even faster to start an old machine with Win 95 or 98 (for Jaz-Drive) than to follow his setting up a VM, and before getting the parallel port card for a pci-e slot. So did you manage to read your tapes? I doubt it.

Odekerke
Trainee
Message 9 sur 10
5 517 Visites
Message 9 sur 10
5 517 Visites

Beste Daddle,

-VMware Workstation draait inmiddels. Ik heb nooit geweten dat bv. MsDos en Kubuntu ook onder Windows te draaien zijn. Als dat kan, lijkt me dat ’n uitkomst…………….

-“Jared did not manage to get a tape reading”. Dat lag volgens mij niet aan de software…………..

-Heb eerder vermeld dat ik zocht naar een oplossing, ánders dan het opnieuw configureren van een Windows95 pc en VMware lijkt de oplossing. De Windows95 pc kan altijd nog.

-Parallel Port voor PCI-e slot ? ‘k Heb geen idee wat ik nog heb liggen maar dat zéker niet. Ik moet zélfs nog bekijken óf en hoeveel vrije gewone PCI-sloten ik nog heb….. Ik moet er immers ook nog eentje overhouden voor de SCSI-kaart van de Jaz-drive.

-Heb ook gelezen dat eea. mogelijk aan te sturen middels USB. Eveneens heb ik ergens gelezen dat DOS helemaal niet overweg kan met USB.

Kortom; ik moet nog veel uitzoeken en het zal zeker nog enige tijd vergen voor de bandjes gelezen zijn (als dat überhaubt nog kan). Ik zal het je tzt. laten weten.

 

Erik

daddle
Superuser
Message 10 sur 10
5 513 Visites
Message 10 sur 10
5 513 Visites

@Odekerke

 

Bedankt voor de info. 

. "De Windows95 pc kan altijd nog Parallel Port voor PCI-e slot "  Wel, voor een oudere PC heb je dat toch niet nodig, de allermeeste mainboards uit deze tijd hebben een Parallelport on board.

Maar ik denk het zou makkelijker zijn een Parallelport-Adapter to USB te benutten, die in de VM toegewezen moet worden.

Die voorkomt dan aan MSDOS niet als USB maar als Parallel poort.

 

daddle

9 RÉPONSES 9