annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

MEDION® AKOYA® P66054 - Hangt in BIOS bij opstarten; SSD corrupt/defect?

OPGELOST
10 ANTWOORDEN 10
Ed1
New Voice
Bericht 1 van 11
3.702 Weergaven
Bericht 1 van 11
3.702 Weergaven

MEDION® AKOYA® P66054 - Hangt in BIOS bij opstarten; SSD corrupt/defect?

Betreft:

MEDION AKOYA P66054 (MD34135) NL
MSN: 1002 2729
PC System 2559 NL

Aldi (aanschaf 2018 ?)

 

Specs:

Intel® Core™ i7-8700 processor
Windows 10 Home
AMD Radeon™ RX 560 graphics
1 TB (1.000 GB) Toshiba harde schijf
128 GB PCIe SSD
8 GB DDR4 werkgeheugen

 

Symptoom:

Windows wil niet meer starten, en de pc blijft na starten hangen in de BIOS.

Recovery middels PowerRecover faalt op alle mogelijke keuzes in het menu.

 

Geschiedenis:

Had het ding nog op zolder liggen en pas sinds begin dit jaar in gebruik genomen.

Werd geleverd met standaard Win 10 Home.

Alle updates bijgewerkt via Microsoft Update.

Enkele weken geleden upgrade gedaan naar Win 11, eveneens via Microsoft Update. Systeem was hiervoor geschikt bleek na diagnose Microsoft.

Win 11 draaide tot afgelopen week ook prima. Terwijl ik niet achter het scherm zat ging de pc op zwart scherm, en terug naar de normale desktopview wilde ie niet meer. Enkele uren laten staan (ivm mogelijke update die uitgevoerd zou kunnen worden), maar geen teken van leven meer. Na herstart blijft de pc in het BIOS hangen.

Boot met de PowerRecover USB stick lost niks op, geen enkele optie werkt. Stroom er af en voeding resetten werkt ook niet.

USB met WinPE systeem (via c'T Magazine) gebruikt; de SSD verschijnt niet in de Explorer, maar wordt door DiskManagement wel gezien als aanwezige hardware. Moet geinitialiseerd worden is de melding.

Extra info 1; de BIOS geeft aan CoffeeLake zou alleen geschikt zijn voor Win10-> impliceert dit dat Win11 expliciet is uitgesloten, of kan dit wel maar was deze simpelweg op moment van bouw nog niet beschikbaar (Windows Update gaf immers aan dat upgrade zonder meer mogelijk was, en het werkte ook gewoon).

Extra info 2; De BIOS geeft onder Advanced aan SATA Port 5 M.2 NGFF1 "Empty" waar ik zou verwachten dat ie de SSD zou zien. (De gewone HDD en DVD ziet ie wel op SATA Port 1 en 2.

Extra info 3; De huidige SSD betreft een NVMe FORESEE 128GB SSD

 

Vraagstelling:

* Is deze pc daadwerkelijk niet met Win11 stabiel te gebruiken (melding in BIOS)?

    -> Zo nee, helpt een BIOS Update (huidig: 360H4WOX.115 x64) Version 2.20.1271

* Is de SSD corrupt/defect?

    -> Zo ja, defect, kan ik deze gewoon vervangen door een willekeurige andere (en dan meteen ook grotere), en moet dat dan persee SATA interface zijn, of zou een NVMe PCIe 3.0 x4 of NVMe PCIe 4.0 x4 ook passen op dit board?

    -> Zo nee, niet defect, hoe krijg ik hem weer aan de praat, en hopelijk mijn data terug (met name de gebruikersprofielen). Is er uberhaupt een mogelijkheid om die SSD nog uit te lezen (tools als Recuva, MiniTool en DRW geven geen resultaat)?

* Wat te doen als PowerRecover niet zou werken met een nieuwe SSD?

 

Alvast dank voor jullie hulp en inzicht!

10 ANTWOORDEN 10
daddle
Superuser
Bericht 11 van 11
466 Weergaven
Bericht 11 van 11
466 Weergaven

@Ed1 

 

@Ed1  schrieb:

 

Ik had dit ding gekocht, was van plan hem in gebruik te nemen, maar m'n oude Medion deed het eigenlijk nog best, dus bleef deze in de doos, tot het ouwe beestje echt niet meer kon.... 🙂
En ja, in de doos, in een hoek van😉 m'n kantoor, niet op een natte zolder 🙂

Die 5 jaren van minachting snap ik niet helemaal.


Zo vertelde je het in Post 1, een beetje anders als je nu zegt!  Ik schreef ook niet "natte zolder", maar misschien een beetje vochtig. En die PC is van Dec 2018 dus haast 5 jaren oud. 😉

Maar toch nog een goede keuze. 😁

 


@Ed1  schrieb:

Vandaar "kan ik deze gewoon vervangen door een willekeurige andere (en dan meteen ook grotere), en moet dat dan persee SATA interface zijn, of zou een NVMe PCIe 3.0 x4 of NVMe PCIe 4.0 x4 ook passen op dit board?"

Kun je me verder helpen?


De defecte Foresee M.2 SSD was een PCIe SSD. Als je die dus wilt vervangen, dan moet het ook een M.2 PCIe SSD zijn. En die mag wel min. 500 GB hebben

Specs:

PCIe M.2 M-Key 2280  (22 mm breedte, 80 mm lengte)

Deze zit naast en half verzet  de RAM modules.

 


@Ed1  schrieb:

Hopelijk gaat dat allemaal werken, licentietechnisch enzo, want Windows en Office gaan vast mopperen over een veranderde configuratie, als ie al wil installeren op de nieuwe SSD... 


Dit is geen probleem, de 'license' voor Windows zit in het UEFI Bios. En die van Office moet je wel zeker noch zelf  hebben.
Success!

 

De groeten daddle

10 ANTWOORDEN 10