annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Akoya P4130D BIOS

OPGELOST
4 ANTWOORDEN 4
Polleke
New Voice
Bericht 1 van 5
4.927 Weergaven
Bericht 1 van 5
4.927 Weergaven

Akoya P4130D BIOS

De desktop (gekocht in mei 2017 bij Aldi) start sinds afgelopen weekend opeens niet meer normaal op.
Bij het opstarten verschijnt opeens het BIOS scherm en niet het besturingssysteem (OS Linux Xubuntu). Bij het doorlopen van alle biosinstellingen zie ik dat de systeemdatum niet goed staat en de opstartvolgorde.
De systeemdatum aanpassen lukt niet, springt direct terug naar 02-12-2018 en de opstartvolgorde kan ik wel wijzigen en het BIOS met F10 verlaten gaat wel maar ik kom direct weer in het BIOS.

De hotline is duidelijk: u heeft het OS Windows verwisseld en vervangen door een ander OS en daarmee is support of garantie vervallen (dit staat nergens in de garantie voorwaarden). Ik geef tot drie keer toe aan dat ik geen OS of Software probleem heb maar een BIOS probleem. Ik krijg de suggestie om Windows 10 opnieuw te installeren en dan moet het probleem automatisch verholpen zijn. Zo gezegd zo gedaan. Na een succesvolle installatie van Windows 10 (wel alles kwijt) start er geen OS op maar verschijnt het BIOS. Weer staat de systeemdatum verkeerd en weer staat de opstartvolgorde niet goed. Ik bel weer met de hotline en krijg weer het zelfde antwoord als de eerste keer: u krijgt geen support, het probleem kan tegen betaling worden verholpen. Ik zal u nu niet verder lastig vallen met de e-mail correspondentie in slecht geschreven Nederlands. Nu kan ik eindeloos blijven herhalen dat ik geen OS of Software probleem heb maar een BIOS probleem, het dringt niet door!
Mijn vraag aan u is nu: waarom wordt er zó beroerd gereageerd en hoe krijg ik het BIOS weer in orde.

2 GEACCEPTEERDE OPLOSSINGEN

Geaccepteerd Solutions
Polleke
New Voice
Bericht 3 van 5
4.916 Weergaven
Bericht 3 van 5
4.916 Weergaven

Omdat ik er niet van kon slapen heb ik vannacht alle partities verwijderd, daarna voor alle zekerheid de harde schijf met een speciaal programma alle data gewist. Vanmorgen Windows 10 opnieuw geinstalleerd, alle updates binnengehaald (ruim drie uur verwerkingstijd!, wie bedenkt zoiets) en alles lijkt nu weer in orde. Ik probeer vandaag nog een Linux distributie (Xubuntu) te installeren en als dat gelukt is kan ik eindelijk na vijf dagen ellende weer rustig en met plezier met de computer werken. Dan zal ik Medion en Windows niet meer nodig hebben Hart

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

Polleke
New Voice
Bericht 4 van 5
4.887 Weergaven
Bericht 4 van 5
4.887 Weergaven

Nog een aanvulling ter informatie en niet om te discussiëren maar leerstof:

Ondertussen heb ik ook contact opgenomen met ALDI en die hebben aangeboden om te computer terug te nemen en met kassabon het aankoopbedrag terug te geven: hulde aan Aldi Drachten, kan Medion support nog wat van leren!

Het probleem kwam uit een geheel andere hoek: na een succesvolle installatie van Windows 10 en daarop volgend een succesvolle installate van Xubuntu volgde wéér de al beschreven ellende. Na een google zoektocht over UEFI en Windows versus Linux: aan het daglicht onttrokken staat er in het BIOS bij de systeemconfiguratie de instelling dat alleen een installatie van Windows10 mogelijk is een geen ander OS.  Dan staat er nog een optie en die is OS select (je moet er maar opkomen) en daarachter kan ingesteld worden (Windows 7 of other OS). Dat heb ik ingesteld en daarna heb ik Linux Xubuntu weer succesvol geïnstalleerd, Daarna alles van Windows10 verwijderd en nu draait Xubuntu als en zonnetje. Ik ben beslist niet tevreden over Medion Support (gruwelijk wat slecht), wel blij over dat ik mijn computer weer in eigen beheer heb en kan gebruiken zoals ik dat wil.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

4 ANTWOORDEN 4
Anu
Scientist
Bericht 2 van 5
4.920 Weergaven
Bericht 2 van 5
4.920 Weergaven

Hoi @Polleke

 

ik verwacht niet dat dit een probleem van je BIOS is, maar toch van je installatie of misschien je hardeschijf. Als een PC bij het inschakelen meteen naar de (UEFI) BIOS gaat, is dat normaal omdat er geen bootmanager gevonden wordt. 

Zodra je een Media plaatst waar een bootmanager plaats gaat hij niet meer automatisch naar de BIOS maar start hij van dat medium op, dit gebeurd bij jou ook aangezien je van je Windows 10 USB stick / CD kunt opstarten. 

De datum en tijd wordt volgens mij normaal automatisch vanuit je OS gesynched, maar wat bedoel je precies met dat de bootvolgorde verkeerd staat? 

 

Groetjes, 

Anu

Polleke
New Voice
Bericht 3 van 5
4.917 Weergaven
Bericht 3 van 5
4.917 Weergaven

Omdat ik er niet van kon slapen heb ik vannacht alle partities verwijderd, daarna voor alle zekerheid de harde schijf met een speciaal programma alle data gewist. Vanmorgen Windows 10 opnieuw geinstalleerd, alle updates binnengehaald (ruim drie uur verwerkingstijd!, wie bedenkt zoiets) en alles lijkt nu weer in orde. Ik probeer vandaag nog een Linux distributie (Xubuntu) te installeren en als dat gelukt is kan ik eindelijk na vijf dagen ellende weer rustig en met plezier met de computer werken. Dan zal ik Medion en Windows niet meer nodig hebben Hart

Polleke
New Voice
Bericht 4 van 5
4.888 Weergaven
Bericht 4 van 5
4.888 Weergaven

Nog een aanvulling ter informatie en niet om te discussiëren maar leerstof:

Ondertussen heb ik ook contact opgenomen met ALDI en die hebben aangeboden om te computer terug te nemen en met kassabon het aankoopbedrag terug te geven: hulde aan Aldi Drachten, kan Medion support nog wat van leren!

Het probleem kwam uit een geheel andere hoek: na een succesvolle installatie van Windows 10 en daarop volgend een succesvolle installate van Xubuntu volgde wéér de al beschreven ellende. Na een google zoektocht over UEFI en Windows versus Linux: aan het daglicht onttrokken staat er in het BIOS bij de systeemconfiguratie de instelling dat alleen een installatie van Windows10 mogelijk is een geen ander OS.  Dan staat er nog een optie en die is OS select (je moet er maar opkomen) en daarachter kan ingesteld worden (Windows 7 of other OS). Dat heb ik ingesteld en daarna heb ik Linux Xubuntu weer succesvol geïnstalleerd, Daarna alles van Windows10 verwijderd en nu draait Xubuntu als en zonnetje. Ik ben beslist niet tevreden over Medion Support (gruwelijk wat slecht), wel blij over dat ik mijn computer weer in eigen beheer heb en kan gebruiken zoals ik dat wil.

daddle
Superuser
Bericht 5 van 5
4.860 Weergaven
Bericht 5 van 5
4.860 Weergaven

@Polleke

 

Wat moet nauw dit gezeur over Medion? Jij hebt (had) geen idee wat een UEFI is, dit heeft niets met Medion te doen.

En het is jouw eigen installatie, die faiileerde. Niet de Medion Win 10 Installatie. Het is even zo goed gemaakt, dat jij trots de tussendoor geinstalleerde Linux de Power-Recover functie benutten kunt ter herstelling van de originele setup.

 

@Polleke schreef:

(...)

Na een google zoektocht over UEFI en Windows versus Linux: aan het daglicht onttrokken staat er in het BIOS bij de systeemconfiguratie de instelling dat alleen een installatie van Windows10 mogelijk is een geen ander OS.  Dan staat er nog een optie en die is OS select (je moet er maar opkomen) en daarachter kan ingesteld worden (Windows 7 of other OS). 

 

.... wel blij over dat ik mijn computer weer in eigen beheer heb en kan gebruiken zoals ik dat wil.


Dit is  verkeerd dat jij schrijft de Bios (heet nu UEFI) zegt dat er geen andere installatie behalve Win 10 mogelijk is.; net als je later schrijft dat met de instellingen OS-select -> Win7 /Others toch een andere bestuursystem mogelijk ist.

En je PC draait toch op Linux, of niet? En het is nog altijd een Medion-PC of ook niet?

 

En sorry voor het "slechte geschreven nederlands", je mag graag in 'geslepen` duits of engels antwoorden.

 

daddle

4 ANTWOORDEN 4