annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

5Ghz-wifi valt weg na ophalen uit slaapstand Akoya P5330e (MD8876)

6 ANTWOORDEN 6
MaartenvdVelden
Beginner
Bericht 1 van 7
3.726 Weergaven
Bericht 1 van 7
3.726 Weergaven

5Ghz-wifi valt weg na ophalen uit slaapstand Akoya P5330e (MD8876)

Ik heb een Medion Akoya p5330E (MD 8876) desktop-pc (van juni 2016) met de laatste update van Windows 10 (1809). Die update kreeg ik nadat ik via de optie "Bijwerken en beveiliging" de update aangeboden heb gekregen. Ik heb de update geïnstalleerd. Sindsdien werkt echter het draadloze netwerk (dual band wifi, 2,4 en 5 ghz) niet goed meer. Ik had bij de vorige versie van W10 een internetverbinding op 5Ghz van 433 Mbps. Die werkte dus prima. De 2,4 ghz verbinding werkt nu maximaal op 150 Mbps; de 5 ghz werkt als ik de pc opstart (soms) op de gewenste 433 Mbps. Soms start deze verbinding echter op max 97 Mbps (snelheden steeds gelijk voor up- en downloaden). Ik heb de pc zo ingesteld dat deze na 15 minuten niet in gebruik in standby gaat. Dat heb ik altijd zo gedaan en werkte altijd prima, Tot op heden (en dus na de laatste update van Windows 10). Nadat ik de pc uit standby haal, werkt de 5Ghz- verbinding niet meer. Die is verbroken (melding: ‘er zijn net werken zichtbaar’). Ik kan dan met veel pijn en moeite verbinden, maar de verbinding valt dan steeds terug naar maximaal 97 (soms zelfs 65 Mbps). Dit is niet wat ik wil. Ik heb juist 5Ghz nodig (en destijds ook een pc met wifi met dual-band gekocht) omdat ik in het centrum van een stad woon en er enorm veel traffic is van andere 2,4 Ghz-netwerken. Juist 5-Ghz werkte voor mij perfect en ik was heel tevreden over de set-up.

 

Overige kenmerken: Intel i5-6402P, 16 ghz ram, Realtek RTL8821AU usb2 wifi kaartje. Laatste Windows 10 dus. Als router een Asus RT-AC66 (dual band, werkt perfect, 5-Ghz is bijvoorbeeld op smartphone en andere laptop naar volle tevredenheid en perfect signaal en snelheid. Daarnaast nog een oudere laptop, ook Win 10, die haalt bij deze router op 2,4-GHz regelmatig een snelheid van tussen de 270 en 300 Mbps. Ook die werkt dus naar volle tevredenheid.

 

Desktop pc heeft gratis Avira anti-virus en gratis comodo-firewall. Draait al jaren zonder een enkel probleem op meerdere machines (en ook op hierboven genoemde desktop, voor Windows-update). Heb al van alles geprobeerd: Avira eraf, Comodo eraf, wifi driver verwijderd en oude geinstalleerd, driver booster laatste drivers erop laten zetten… niets werkt.. Terugzetten naar vorige versie van Windows (1803) is ook geen oplossing, probleem van wegvallende 5-Ghz verbinding blijft…

 

Wie kan helpen?

 

Ik hoor het graag!

 

Groeten,

 

Maarten

6 ANTWOORDEN 6
Anu
Scientist
Bericht 2 van 7
3.714 Weergaven
Bericht 2 van 7
3.714 Weergaven

Hoi @MaartenvdVelden

 

Heb je de driver ook al eens via apparaatbeheer laten bijwerken (rechts op klikken en stuurprogramma bijwerken kiezen.)?

Verder kan het misschien ook iets van energiebesparing zijn? Probeer de energiebesparingsopties in apparaatbeheer eens / uit te schakelen via de eigenschappen > energiebeheer bij de wifi-kaart en usb roothubs. 

 

Groetjes, 

Anu 

 

MaartenvdVelden
Beginner
Bericht 3 van 7
3.707 Weergaven
Bericht 3 van 7
3.707 Weergaven

Dank voor het bericht. Alle genoemde oplossingen uitgeprobeerd. Geeft helaas geen verbetering, probleem bestaat nog steeds.

daddle
Superuser
Bericht 4 van 7
3.687 Weergaven
Bericht 4 van 7
3.687 Weergaven

@MaartenvdVelden

 

Heb jij twee verschillende namen voor je 2.4 en 5.0 GHz WiFi? Sommige Router maken geen verschil, maar dan kun jij juist die probleempjes krijgen die jij beschrijft.

 

 

groetjes,

daddle

 

MaartenvdVelden
Beginner
Bericht 5 van 7
3.677 Weergaven
Bericht 5 van 7
3.677 Weergaven

Ook veranderen van SSIDs geprobeerd. Heeft jarenlang goed gedraaid met zelfde configuratie en dus 2 SSID's naast elkaar.  Nu na update naar laatste versie Windows 10 (1809, build 17763.253) dus niet meer. Zelfde SSID-naam werkt, maar dan kiest pc na ophalen uit slaapstand steeds voor 2,4 ghz band ipv 5 ghz. Ik wil juist 5ghz vanwege snelheid die gemiddeld 3* zo hoog is.

 

Lijkt steeds meer op bug laatste windows 10 build icm deze Realtek wireless chip..?

 

daddle
Superuser
Bericht 6 van 7
3.669 Weergaven
Bericht 6 van 7
3.669 Weergaven

@MaartenvdVelden

Moet ja dan die 2.4 GHz band hebben? Een andere mogelijkhijd zou zijn jij koopt een 5 GHz Medion-Repeater (20, - Euro)die je met LAN-kabel kunt aansluiten; als je deze als 5 GHz AP-point ver weg van der Router met de 2.4 GHz in de woonkamer of büro met 5 GHz band opzet.

Of een Powerline Adapter bij de Router en een in de kamer. In de tweede Adapter dan de AP aansluiten

En/of  tussen door naar een andere Realtek driver zoeken; in de Router de 5 GHz afschakelen

Groetjes, daddle

Edit:Typo

BerndGaykema
New Voice
Bericht 7 van 7
3.613 Weergaven
Bericht 7 van 7
3.613 Weergaven

Valt weinig aan te doen: is een Windows probleem.
Lees ook hier.

6 ANTWOORDEN 6