annuler
Affichage des résultats de 
Rechercher plutôt 
Vouliez-vous dire : 

Opstartvolgorde aanpassen

RÉSOLU
9 RÉPONSES 9
danmar37
Apprentice
Message 1 sur 10
18 941 Visites
Message 1 sur 10
18 941 Visites

Opstartvolgorde aanpassen

Hellokes, ik beschik over een MEDION AKOYA E6431 MD60112 met Windows 10 64Bits

Ik maak zoals velen onder ons, regelmatig een backup (met AOMEY Pro)

Met de bedoeling eens na te zien of ik iets met die backups kan aanvangen, zou het eens nodig zijn, was het mijn bedoeling met de aangemaakte opstart CD, mijn PC op te starten.

Daarvoor zou de opstart volgorde moeten aangepast worden, maar daar kom ik vast te zitten.

Als ik naar de BIOS ga, dan vind ik daar volgende informatie:

IMG_20170506_112939[1].jpg

Wat moet ik wijzigen om de CD/DVD als Boot option 1 te krijgen.

Bedankt en groetjes

Danny

1 SOLUTION APPROUVÉE

Solutions acceptées
daddle
Superuser
Message 10 sur 10
21 342 Visites
Message 10 sur 10
21 342 Visites

Met de meeste Laptops of PCs kun je door tokkelen op F8 ( F7, F10, testen) tijdens de start de Bios-Bootmanager op je scherm halen. Dan kun je daar je DVD-Player direkt keuzen, als er voor het opstarten een Secure Boot DVD (CD) ingelegd is.

 

Of je kunt in de UEFI-Bios Secure Boot uitschakelen en de CSM [CompatibilitySupportMode - sommige keren ook Win7/Others genoemd] activeren, dan kun je ook van een Windows7 zonder Microsofts digital signature verification en een MBR-Partition booten.

 

groetjes, daddle

Voir la solution dans l'envoi d'origine

9 RÉPONSES 9
Anu
Scientist
Message 2 sur 10
18 775 Visites
Message 2 sur 10
18 775 Visites

Hoi @danmar37

 

In een UEFI werkt de bootvolgorde anders, alleen de stations waar ook daadwerkelijk vanaf opgestart kan worden worden weergegeven. Dat je DVD station er niet bijstaat betekend dat de UEFI niet herkend dat er een bootable DVD of CD inzit. Had je de DVD er wel inzitten? En zoja, is deze wel geschikt voor een UEFI systeem? Is het misschien al een oudere versie van de AOMEY software (Windows 7 tijdperk of ouder), die nog voor de legacy BIOS is gemaakt?

 

Groetjes, 

Anu

danmar37
Apprentice
Message 3 sur 10
18 774 Visites
Message 3 sur 10
18 774 Visites

Hoi Anu (eerst eventjes mijn naam rechtzetten, ik ben Danny, en danmar37 is iets dat ik vroeger gebruikt heb)

Bedankt voor dit antwoord dat mij reeds gedeeltelijk laat verstaan waarom ik die CD/DVD daar niet kan zien.

Ik dacht (verkeerdelijk) dat ik de bootvolgorde eerst kon instellen zoals ik dit vroeger steeds heb gedaan Homme gêné maar met UEFI gaat dit dus blijkbaar niet meer, dus neen, die CD stak niet in de lezer bij het opstarten.

Nu, of deze wel geschikt is voor UEFI, daar moet ik het antwoord schuldig blijven.

Ik heb de AOMEY software op deze laptop, en ik heb dan de pro versie aangekocht, de versie is de 4.0.3

Ik weet echter niet of deze met UEFI compatibel is, dit zal ik bij AOMEY navragen.

Tot slot, uit wat ik hier kan lezen zou, het als volgt moeten werken, als ik absoluut uit mijn backups iets zou moeten terug halen, dan moet ik de laptop opstarten met ingelegde CD.

Groetjes

Danny

 

Anu
Scientist
Message 4 sur 10
18 765 Visites
Message 4 sur 10
18 765 Visites

Hoi Danny, 

 

Ik had gezien dat je naam danny is, maar als je hier op het forum een @ type, en dan de gebruiksersnaam, krijgt de betreffende gebruiker ook een notificatie dat hij genoemd is in het bericht, vandaag dat ik @danmar37 gebruikte :).

Versie 4.03 is als ik het goed gevonden heb van 2017, dus ik zou eigenlijk wel verwachten dat die UEFI ondersteund, ik ben verder niet bekend met die software dus ik durf niet te zeggen of je ook op een andere manier data uit je backup kunt halen, maar als je vanaf een CD wilt booten moet deze inderdaad eerst geplaatst worden, en dan moet de PC opnieuw opgestart worden.

 

Groetjes, 

Anu

 

danmar37
Apprentice
Message 5 sur 10
18 751 Visites
Message 5 sur 10
18 751 Visites

Hellokes, ik denk dat ik mijn geld weggesmeten heb door AOMEI aan te kopen.

Zie hier mijn vraag en hun antwoord:

"is this bootup CD UEFI compliant  compliant? "

----You need to create a winpe bootable CD based on UEFI boot. If your system is UEFI, you can create the winpe bootable CD based on UEFI in here.

So, did you create the UEFI winpe bootable CD? If not, you need to change the boot mode in BIOS when you boot the non-UEFI winpe.

Ik heb dit gedaan, maar de computer wil niet opstarten via deze CD, en wat zij sugereren van de boot volgorde aan te passen kan niet, dus ...

Hoe kan ik dan, zou dit eens nodig zijn, mijn gegevens recupereren?

Hebt u een alternatief dat wel een boot CD kan aanmaken?

Groetjes

Danny

Anu
Scientist
Message 6 sur 10
18 740 Visites
Message 6 sur 10
18 740 Visites

Hoi Danny, 

 

Wat is precies de bedoeling met die bootable disc? Ik weet niet precies hoe de AOMEI software werkt, maakt die een image van je hardeschijf? Ik vermoed dat je in dat geval echt een CD van de AOMEI software nodig hebt om deze image terug te kunnen zetten of zo.  

Ik neem aan dat je van je bestanden op de PC ook een backup hebt die ergens buiten de notebook opgeslagen is? 

 

Groetjes, 

Anu

danmar37
Apprentice
Message 7 sur 10
18 733 Visites
Message 7 sur 10
18 733 Visites

Anu, ik heb an zowel de SSD als van de HD schijf een backup gemaakt op een externe HD.

Stel dat mijn computer niet meer wil opstarten, dan moet ik toch op een of andere manier de gegevens die op die externe HD staan kunnen bereiken.

Wel daarvoor maakt AOMEI backup (waarschijnlijk alle backup programmas) een CD aan waarmede men dan de computer kan opstarten.

Wel, dit lukt bij mij langs geen kanten, ook niet het aanmaken van een USB stick om van daaruit te booten.

Ter informatie, iemand die werkt met een medion MT8167, en ook mlet AOMEI lukt dit wel.

Wat scheelt er aan mijn toestel dat ik niet vanaf een aangemaakte CD en ook niet van een USB stick, kan booten?

Er moet toch een uitleg en een oplossing hiervoor zijn.

Groetjes

Danny

Anu
Scientist
Message 8 sur 10
18 725 Visites
Message 8 sur 10
18 725 Visites

Ik heb nog even deze uitleg doorgekeken: http://www.backup-utility.com/features/create-bootable-disc.html, lijkt allemaal redelijk straight-forward, dus ik durf niet te zeggen waar het precies misgaat, wel valt me op dat ze in het voorbeeld screenshot secureboot uitgeschakeld hebben, mogelijk is dit nog het probleem?

Heb je anders misschien toegang tot andere bootable CD's? Bijvoorbeeld een Windows 8 installatie CD, of wellicht kun je via de Media creation tool van Microsoft een Windows 10 installatie Cdof USB stick maken en daar eens vanaf proberen op te starten? 

 

Groetjes, 

Anu

danmar37
Apprentice
Message 9 sur 10
18 712 Visites
Message 9 sur 10
18 712 Visites

Anu, ik heb nu verschillende test  gedaan, en geef je hier nu het relaas.

1. Ik heb de MediaCreationTool van Microsoft binnen gehaald, en deze op een DVD laten branden.

2. Als ik de laptop probeer op te starten met ingelegde DVD, dan kom ik in de Windows 10 terecht, dus normale opstart.

3. Als ik de laptop laat opstarten, en daarbij op F2 tokkel, dan kom ik in de BIOS terecht, en daar zie ik de bootvolgorde, namelijk de SSD, IP4, IP6 en de disc lezer.

4. ik pas de volgorde aan naar disc lezer, SSD, IP4 en IP6, en laat alles oplaan.

5. De laptop start op, en ik moet bevestigen dat ik vanaf de DVD wil opstarten, daarna zou ik kunnen een Windows 10 installeren wat ik natuurlijk niet doe.

6. Ik laat de laptop opstarten zonder ingelegde DVD, en ik kom in de Windows 10 terecht.

7. Ik laat de laptop opstarten met ingelegde DVD maar kom opnieuw terecht in de Windows 10.

8. Ik laat de laptop opstarten met ingelegde DVD maar tokkel op F2, daar kan ik zien dat de volgorde gewijzigd is naar het originele, en als vierde mogelijkheid de CD lezer. De CD lezer wordt dus wel gezien, maar werd opnieuw naar de laatste plaats verwezen.

Conclusie, men moet dus steeds, als men wil booten van een CD, de opstartvolgorde wijzigen, ik stel mij toch de vraag of deze werkwijze mogelijk zal zijn zou eens de SSD niet meer toegankelijk zijn, kan men dan nog steeds opstarten en op F2 tokkelen?

Groetjes

Danny

daddle
Superuser
Message 10 sur 10
21 343 Visites
Message 10 sur 10
21 343 Visites

Met de meeste Laptops of PCs kun je door tokkelen op F8 ( F7, F10, testen) tijdens de start de Bios-Bootmanager op je scherm halen. Dan kun je daar je DVD-Player direkt keuzen, als er voor het opstarten een Secure Boot DVD (CD) ingelegd is.

 

Of je kunt in de UEFI-Bios Secure Boot uitschakelen en de CSM [CompatibilitySupportMode - sommige keren ook Win7/Others genoemd] activeren, dan kun je ook van een Windows7 zonder Microsofts digital signature verification en een MBR-Partition booten.

 

groetjes, daddle

9 RÉPONSES 9