annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

hoe test ik of mijn SSD drive kapot is?

OPGELOST
3 ANTWOORDEN 3
peter684
Beginner
Bericht 1 van 4
817 Weergaven
Bericht 1 van 4
817 Weergaven

hoe test ik of mijn SSD drive kapot is?

Hallo

Sinds ongeveer 1 jaar heb ik een ERAZER Engineer P10 (MD 35354) NL (MSN: 1002 4796)

Deed het prima, tot enkele dagen geleden opstarten bijzonder traag ging en dingen gingen vastlopen. Opnieuw opstarten ging niet meer, kreeg eerst BIOS setup scherm te zien, bij verder booten windows blue screen of death met melding 'unmountable boot volume'. 

Diverse reparatie opties zoals gesuggereerd op internet geprobeerd:

-BIOS voor de zekerheid teruggezet naar standaard settings (UEFI enabled etc)

-repair optie van Win 11 installatie USB (geen effect)

-win 11 proberen te herinstalleren, krijg melding 'no drives detected'. 

-in cmd shell van win 11 installer: DISKPART opties geprobeerd (Clean). Diskpart ziet enkel boot volume van 16 Gb, verder niets. Tot dusverre geen resultaat. 

 

2 vragen:

1) internet serach geeft aan dat ik eerst weer de Intel RST driver moet installeren zodat daarmee wellicht de schijf weer zichtbaar wordt. Op de medion site staat bij 'software voor uw apparaat' helemaal niets, ook geen uitleg welke driver ik precies moet hebben en waar ik die kan vinden. (Klein verbeterpuntje wellicht.) Op de intel site vind ik enkel een setupRST die alleen op de machine zelf draait, geen zip met daarin de driver die ik op een USB stick kan zetten. Wat is de jusite driver en waar vind ik die?

2) Ik lees op dit forum diverse posts waarin mensen aangeven dat de schijf kapot is (en al vrij snel, na 1/2-1 jaar). Enigszins zorgelijk, niet bepaald Duitse kwaliteit, maar zou kunnen. Hoe kan ik testen of mijn schijf inderdaad het tijdelijke voor het eeuwige heeft verwisseld? Als ik een nieuwe schijf moet kopen, wat zijn dan de specificaties waar ik op moet letten?

Alvast bedankt voor de reactie!

 

 

 

 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerd Solutions
peter684
Beginner
Bericht 3 van 4
766 Weergaven
Bericht 3 van 4
766 Weergaven

Die suggesties hierboven waren goed bedoeld maar helaas nutteloos.

Zoals verwacht was het probleem een defecte SSD. Wat er uiteindelijk is gebeurd: de SSD begon te haperen, startte zeer traag op, na 2e keer proberen te booten lukte booten ook niet meer en kwam ik in het BIOS terecht. Daar ging ik de mist in, want op een of andere manier stond de VME controller op enabled voor de SSD schijf (waarschijnlijk gebeurd toen ik BIOS terugzette naar defaults). Daar kwam ik achter toen ik er een splinternieuwe SSD in prikte die ook niet werd gezien door BIOS & Windows (probleem is dat door VMD enablen de driver voor de SSD niet wordt gevonden, zie bv. https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000088580/memory-and-storage/client-ssds.ht...).

VMD disablen en de nieuwe werkte als een zonnetje. Voor de zekerheid de oude SSD er in gezet: die werd inderdaad herkend maar liet zich niet meer opschonen, partitioneren of formatteren met Windows Diskpart in de command shell: Diskpart gaf melding 'I/O failure' bij opdracht 'clean' en dan is wel duidelijk dat de SSD defect is. 

 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

3 ANTWOORDEN 3
Paul2023
Tutor
Bericht 2 van 4
813 Weergaven
Bericht 2 van 4
813 Weergaven

Hoi @peter684 ,

 

Aan de hand van het opgeven MSN-nummer, maak ik op dat jouw pc mogelijk nog onder garantie valt. U zou dus kunnen overwegen om contact op te nemen met de Service Hotline van Medion. 

De service-hotline in Nederland is bereikbaar op 0900-2352534 en in België op 02-2006198.

Openingstijden België: maandag t/m vrijdag van 09:00 uur tot 17:00 uur.
Openingstijden Nederland: maandag t/m vrijdag van 08:30 uur tot 17:00 uur.

Buiten deze uren kunt u gebruik maken van onze voicemaildienst met terugbeloptie.

Ook kunt u Medion contacteren door gebruik te maken van het contactformulier op de website. Voor het gemak, kunt u op de onderstaande link klikken om bij het contactformulier te komen:

https://www.medion.com/nl/service/contact-form/general?supportq1=2&supportq2=21F&supportid=21F10

 

Om te weten of jouw SSD gedetecteerd wordt, kan je in het BIOS, onder de tabblad MAIN, controleren of je de SSD daartussen ziet staan. 

 

Verder kan je ook "Load optimized defaults" uitvoeren in het BIOS en meteen daarna controleren of het probleem nog aanwezig is.

Dit kan je als volgt doen: 

Schakel de pc in en begin direct te tikken op de F2- of delete toets. Indien correct uitgevoerd, zal het BIOS scherm getoond worden.
In het BIOS scherm kiest u voor de optie "Load default settings" (vaak terug te vinden in het menu save & exit) en bevestigt u de vraag met de letter Y (Yes).
Vervolgens drukt u op F10 en bevestigt u “Save to CMOS and exit” wederom met de letter Y (Yes).

 

Tot slot kan je nog proberen om de pc terug te zetten naar fabrieksinstelling. Dit kan je als volgt doen:

Begin direct vanaf het inschakelen van het systeem repeterend te tikken op de toets F11. Indien correct uitgevoerd, zal het systeem niet in Windows opstarten maar het Power Recovery scherm tonen.
Volg hierna de instructies op het scherm.

Na het terugzetten van de fabrieksinstellingen zou uw systeem weer normaal moeten functioneren.

Let wel op, dat tijdens het terugzetten naar fabrieksinstelling, al jouw opgeslagen data gewist worden.

 

Indien het systeem aangeeft dat het niet teruggezet kan worden naar fabrieksinstelling, vanwege het ontbreken van een partitie, mag je ervan uitgaan dat er een issue is met jouw schijf. U kunt dan daar melding van maken bij de service  hotline van Medion, ervan uitgaande dat de PC nog onder garantie valt.

 

groet,

Paul2023

 

 

 

 

 

peter684
Beginner
Bericht 3 van 4
767 Weergaven
Bericht 3 van 4
767 Weergaven

Die suggesties hierboven waren goed bedoeld maar helaas nutteloos.

Zoals verwacht was het probleem een defecte SSD. Wat er uiteindelijk is gebeurd: de SSD begon te haperen, startte zeer traag op, na 2e keer proberen te booten lukte booten ook niet meer en kwam ik in het BIOS terecht. Daar ging ik de mist in, want op een of andere manier stond de VME controller op enabled voor de SSD schijf (waarschijnlijk gebeurd toen ik BIOS terugzette naar defaults). Daar kwam ik achter toen ik er een splinternieuwe SSD in prikte die ook niet werd gezien door BIOS & Windows (probleem is dat door VMD enablen de driver voor de SSD niet wordt gevonden, zie bv. https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000088580/memory-and-storage/client-ssds.ht...).

VMD disablen en de nieuwe werkte als een zonnetje. Voor de zekerheid de oude SSD er in gezet: die werd inderdaad herkend maar liet zich niet meer opschonen, partitioneren of formatteren met Windows Diskpart in de command shell: Diskpart gaf melding 'I/O failure' bij opdracht 'clean' en dan is wel duidelijk dat de SSD defect is. 

 

Paul2023
Tutor
Bericht 4 van 4
755 Weergaven
Bericht 4 van 4
755 Weergaven

Hoi @peter684 ,

 

Heel fijn dat je dit wilde doorgeven. De informatie die u doorgegeven geeft zal in de toekomst ongetwijfeld goed van pas komen bij soortgelijke problemen.

Hartelijk dank dat je dit met ons gedeeld hebt. 

 

groet,

Paul2023

3 ANTWOORDEN 3