annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Medion Akoya model Z7226 kan niet booten van HDD of CD reader

8 ANTWOORDEN 8
shadowjes
Beginner
Bericht 1 van 9
61.241 Weergaven
Bericht 1 van 9
61.241 Weergaven

Medion Akoya model Z7226 kan niet booten van HDD of CD reader

Hey iedereen Ik heb een medion akoya laptop model Z7226 Deze wil niet meer booten van de harde schijf of cd lezer. Deze staan ook niet meer in de lijst van Boot Options. Je kan ze alleen zien als je gaat kijken in bios bij sata configuration. Daar staan ze wel tussen maar je kan ze niet selecteren om te laten booten. Bij opstart gaat de laptop ook ineens naar bios. Ik ben ten einde raad en men dochter heeft deze laptop nodig voor haar huiswerk. Kan iemand me helpen Aub ?
8 ANTWOORDEN 8
Iks-Jott
Superuser
Bericht 2 van 9
61.229 Weergaven
Bericht 2 van 9
61.229 Weergaven

Hoi @shadowjes, welkom in de community. Ben je zeker dat je gegevens juist zijn. Ik heb nergens bij Medion of in het internet iets over een Akoya Z7226 kunnen vinden. Deel a.u.b. ook de MD en MSN nummers en het bestuursystem mee. Groetjes Iks-Jott
____________________________________________________
Auch ein Maulwurfn findet mal ein Huhn!
Anu
Scientist
Bericht 3 van 9
60.999 Weergaven
Bericht 3 van 9
60.999 Weergaven

Hoi Shadowjes, Kan het zijn dat er in de Bios instellingen zijn aangepast? Wat ik wel eens heb meegemaakt dat dit gebeurd als de BIOS op legacy mode is ingesteld in plaats van UEFI, wat ik ook zo kan vinden is dat de HDD BBS priorities en de secureboot instellingen hier invloed op kan hebben. Hoe dit precies ingesteld moet worden verschilt per BIOS, dus dat kan ik je helaas niet precies vertellen. Misschien kun je aangeven welke mogelijkheden je precies hebt in je BIOS bij de bootopties en geavanceerde opties? Groetjes, Anu
shadowjes
Beginner
Bericht 4 van 9
60.830 Weergaven
Bericht 4 van 9
60.830 Weergaven

Hey Anu Bij de boot opties heb ik 2 keuzes. op boot option 1 staat UEFI IP4 Realtek family controller Op boot option 2 staat UEFI IP6 Realtek family controller Hier kan ik geen HDD of CD selecteren ik kan enkel tussen deze 2 kiezen. Ook als ik de laptop opzet gaat deze rechtstreeks naar bios. eerst krijg ik MEDION te zien en dan Bios. ik kan tijdens dit proces wel lezen : looking for media present no media detected. Bij de geavanceerde opties heb ik enkel de keuze om de sata configuratie te bekijken. Waarin ik dan wel kan zien dat er een HDD is aangesloten en CD reader
Anu
Scientist
Bericht 5 van 9
60.816 Weergaven
Bericht 5 van 9
60.816 Weergaven

Hmm in principe zou er een optie bij moeten staan om Windows boot manager als bootoptie erbij te zetten. Heb je wel een mogelijkheid om de bios op standaard waarden te zetten? Load optimized defaults of iets wat daar op lijkt? Meestal is dit F9, of vind je dit in het tabblad Save & exit. Als dat het probleem niet oplost dan vrees ik voor een defecte hardeschijf. Groetjes Anu.
shadowjes
Beginner
Bericht 6 van 9
60.814 Weergaven
Bericht 6 van 9
60.814 Weergaven

de harde schijf zelf is het niet want als ik deze overplaats in een andere laptop start deze nog altijd op. De HDD is nu wel blanco maar kan in andere laptops wel geselecteerd worden. ik heb de standaard waarden al terug gezet en opnieuw gestart maar nog steeds direct bios zonder enig resultaat.
Anu
Scientist
Bericht 7 van 9
60.183 Weergaven
Bericht 7 van 9
60.183 Weergaven

Met blanco bedoel je dat de hdd volledig geformatteerd is? In dat geval is er dus ook geen bootmanager aanwezig op de schijf en zal hij inderdaad niet in de bootvolgorde terugkomen, omdat de BIOS de HDD niet ziet als iets waarvanaf geboot kan worden. Betekend dit ook dat de herstelbestanden van Medion verwijderd zijn? In dat geval heb je een Windows C nodig om mee opnieuw te installeren, heb je een Product recovery DVD bij het systeem gekregen? Daar zou je vanaf moeten kunnen booten (ook voor het dvd station geld dat deze pas in de bootlijst staat als er een bootable dvd of cd aanwezig is), en daarmee windows kunnen herinstalleren. Groeten, Anu
Contessa
Explorer
Bericht 8 van 9
60.177 Weergaven
Bericht 8 van 9
60.177 Weergaven

Hallo @shadowjes

Hartelijk welkom en veel plezier in de Community

Groetjes, Contessa
Captain_Obvious
Apprentice
Bericht 9 van 9
60.106 Weergaven
Bericht 9 van 9
60.106 Weergaven

Ik zou ook in de BIOS kijken of je Secure boot kunt uitzetten en de systeem optimalisatie voor Windows 8 veranderen in Windows 7/ Other OS of Legacy OS.
Secureboot controleert namelijk of er eerst een vorm van virusscanner ingeladen kan worden, voordat hij de HDD gaat uitlezen. Zo kunnen er geen virussen in het opstartgedeelte terecht komen. En dat is alleen mogelijk als de BIOS en Windows kunnen samenwerken, en dus zo ingesteld wordt. Als je dus een ander besturingssysteem wil installeren (Ubuntu of Windows 7) die moeten ook de opstartsector aanpassen, en dat houdt secureboot dan tegen. Optie aanpassen in de BIOS en dan gaat het wel.
8 ANTWOORDEN 8