cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 

[Shell review] Medion Life MD31801 Smart TV + MD80022 Soundbar

SOLVED
1 REPLY 1
ShelLuser
Contributor
Message 1 of 2
5,517 Views
Message 1 of 2
5,517 Views

[Shell review] Medion Life MD31801 Smart TV + MD80022 Soundbar

Hi gang!

 

Als eerste wil ik iedereen een heel goed 2020 toewensen. Ik hoop dat jullie ook een goeie feest periode achter de rug hebben! Mijn kerst was ietwat turbulent, niet altijd even leuk, maar over het geheel toch een fijne periode. Sja... Medion is een klant kwijt ☹️   Nee, niet vanwege onvrede maar ouderdom. Mijn vader is vorig jaar helaas overleden en dat maakte het toch ook een beetje een vreemde kerst voor de familie zo zonder hem. Maar het leven gaat door! 😶

 

Toen ik 10 jaar geleden verhuisde naar waar ik nu zit kocht ik een Medion LCD TV 42", HD ready; zware kast, echt een bakbeest. Ik denk dat deze makkelijk 12+kg weegt. Mooi apparaat, ook mooi geluid; en veel schakel mogelijkheden. Nu, 10 jaar later, merk ik duidelijk dat ie ouder wordt. Langzaam maar aan komen er wittige strepen in beeld en alhoewel er nog goed naar te kijken viel wilde ik toch eigenlijk ook wel graag mee in de vaart der volkeren en dus heb ik me laten verleiden tot de aanschaf van een combo aankoop: een Medion Life smart TV + een Medion bluetooth soundbar in één koop.

 

En ik ben laaiend enthousiast, dus het is tijd voor een rant, errr: review! 😎

 

Medion Life MD31801 Smart TV + Medion Life MD80022 soundbar

Mijn Medion TV + soundbarMijn Medion TV + soundbar

 

Wat zie je hier ziet (naast een hoop rotzooi (mijn huiskamer is momenteel nog altijd een puinhoop))...  Aan de linkerkant een Sony PS3, ik ben inmiddels over gestapt op Steam ("Powered by Medion Erazer") maar er zijn nog een paar spellen die mijn vriendin & ik erg leuk vinden om samen te spelen. Aan de rechterkant, en belangrijker, een Ziggo Next mediabox. Ik had vorig jaar het geluk op tijd een "Standaard" pakket te kiezen; voor een korte tijd was de Next onderdeel hiervan, en de reden dat ik dit noem is omdat de Next perfect aansluit op mijn Medion apparatuur. Maar later meer hierover...

 

Tot slot aan de voorkant de Medion soundbar. Sja, als je een optimaal geluid wil dan ontkom je eigenlijk niet meer aan de aanschaf ervan. Waarom? Klankkast. Mijn vorige TV was 10+kg en er zaten relatief stevige speakers in. Mijn nieuwe TV zal hooguit 3 - 4 kg wegen en de speakers zijn minimaal. Er is dus compleet geen klankkast meer met als gevolg dat het geluid weliswaar prima te beluisteren valt maar ook vrij schel is. Natuurlijk zijn er equalizers maar...   zonder klankkast zet dat weinig zoden aan de dijk. Geluid beweegt zich immers voort middels trillingen van de lucht, en als je boxen flinterdun zijn heeft dat zijn effecten op het geluid.

 

Met een soundbar heb je een paar vrij stevige speakers (dus ook weer een goeie klankkast) en bovendien wordt er ook een subwoofer meegeleverd die de lage tonen voor zijn rekening kan nemen. En dat geeft een veel beter en voller geluid dan de paar kleine platte speakertjes van je TV.

 

Waarom een Smart TV?

Om te beginnen kan deze smart TV een heleboel invoer signalen zelfstandig verwerken. Bijvoorbeeld: als je een satelliet schotel hebt dan kan je de LNB rechtstreeks op de TV aansluiten; geen aparte tuner meer nodig. Ondanks het feit dat het analoge signaal steeds minder wordt toegepast biedt deze TV nog altijd de mogelijkheid een coax verbinding aan te sluiten, dus ook hier geen problemen. Verder heb je maar liefst 3 HDMI ingangen, een VGA ingang, een cinch AV ingang (3 pluggen; 2 voor audio & 1 voor video), een 2 USB ingangen, een optische uitgang en tot slot een CI slot waarin je een smartcard kunt steken (nodig voor bepaalde abonnement TV).

 

Maar wat kan je hier nu allemaal mee doen? Wel...  als je van multimedia houdt dan kan dit wel eens heel erg leuk worden!

 

Koppel je telefoon en/of laptop!

Wireless display laptopWireless display laptop

 Op de voorgrond: een laptop. Op de achtergrond: hetzelfde plaatje als op de laptop, maar nu op de TV!

 

Een Smart TV ondersteunt normaliter Bluetooth; dit is een protocol waarmee je bestanden (en informatie) tussen 2 apparaten uit kunt wisselen. De enige beperking is dat de maximale afstand tussen de apparaten niet veel groter mag zijn dan ongeveer 5 - 8 meter. En op deze manier kan je heel eenvoudig het scherm van je laptop of smartphone projecteren op je TV!

 

Als eerste moet je een koppeling met Bluetooth maken; de TV zal worden herkent als "Medion TV". Als dat is gebeurd (vergeet niet te bevestigen op de TV zelf!) dan moet je de TV op de "Wireless display" stand zetten, dit doe je door het juiste input signaal te kiezen (druk hiervoor op de "Source" knop). Om vervolgens op je laptop (of smartphone) voor "Casten" te kiezen en een 'remote display' te selecteren, zie screenshot hieronder. Er wordt verbinding gemaakt en binnen no time zal je het scherm van je apparaat op de TV zien verschijnen, inclusief geluid.

 

Casten op Android 7.0Casten op Android 7.0

Wat hier nou zo leuk aan is vraag je je misschien af?  Simpel: hoe maak jij tegenwoordig je foto's? Veel mensen gebruiken hun smartphone om foto's of filmpjes te maken, en waarom niet... Je hebt je telefoon immers normaal gesproken altijd al bij je.. Maar wat nu als je die foto's aan anderen wilt laten zien? Je zou ze natuurlijk kunnen doorsturen via Whatsapp of Bluetooth, maar als je vrienden bij je op de bank zitten is het denk ik veel leuker om alles op je TV te kunnen laten zien!  Helemaal als je een lekker groot beeld hebt zoals met deze Medion.

 

En wat te denken van een laptop?  Ik wilde mijn vriendin laatst iets uitleggen over Word & OneNote. Alhoewel ik het het veel fijner vind om even lekker naast elkaar op de bank te zitten was het voor haar veel handiger (en duidelijker!) om alles wat ik deed op de TV te kunnen volgen. 

 

 

 

Maar....  wat nu als je al je media bestanden (plaatjes & videos) altijd op je (desktop) PC opslaat? Als die PC een redelijk eindje van je TV is verwijderd dan kan je een Bluetooth verbinding wel vergeten. En zelfs als dat zou kunnen: wat voor lol is er aan om dingen te laten zien terwijl je vrienden mogelijk in een compleet andere kamer zitten? Gelukkig is ook hier een oplossing voor bedacht.

 

Ingebouwde Mediaspeler

De Medion TV heeft een ingebouwde mediaspeler waarmee je plaatjes & videos via het netwerk kunt bekijken. Let wel: je kan geen window shares benaderen zoals sommige mediaspelers kunnen; om externe media te kunnen benaderen heb je een zogenaamde "Media server" nodig. Als je Windows 10 op je PC gebruikt dan is er goed nieuws: dat wordt standaard ondersteund, je hoeft alleen maar een paar instellingen te wijzigen, Windows 10 kan alles voor je regelen:

  • Klik met de rechtermuisknop op het start menu en selecteer "netwerk verbindingen".
  • In het nieuwe scherm klik je op "Netwerkcentrum".
  • En in dit 2e scherm klik je op "Opties voor mediastreaming" die je in het menu aan de linkerkant vind.

Als je wilt dat lokale media zichtbaar wordt op het netwerk hoef je er alleen maar voor te zorgen dat je de juiste locaties hebt toegevoegd aan je Windows bibliotheken (klik in de Windows verkenner op het allereerste 'pijltje' ("divider") in de adresbalk en kies "Bibliotheken"). Standaard locaties zoals "Mijn afbeeldingen" zijn hier al in opgenomen, maar als je ook bestanden opslaat buiten je home directory dan zal je die locaties ook hierin op moeten nemen.

 

Bijvoorbeeld...  ik heb een redelijk aantal audio projecten waar ik aan werk en de resultaten sla ik altijd op onder 'd:\media\ableton\export'. Deze folder heb ik dus ook opgenomen in mijn Windows muziek bibliotheek. Mijn vriendin is vaak druk met 3D projecten en de plaatjes die zij me af en toe stuurt sla ik altijd op onder d:\media\daz3d, dus deze locatie heb ik aan de "plaatjes" Windows bibliotheek toegevoegd.

 

Het resultaat mag zich laten raden: ik kan al deze mediabestanden rustig vanaf de bank op mijn TV bekijken, en dat heeft wat!

 

Youtube, Netflix & andere apps

En tot slot is er ook een 'Medion portaal' waarin je een grote verzameling aan apps terug vind. Youtube kijken kan je voortaan gewoon vanaf je TV doen en dat kan een heel fijn alternatief bieden voor de "ge-reclameerde pulp" die je vaak op de reguliere TV voorgeschoteld krijgt; er zit soms zowaar nog wat kijkbaars tussen al die reclame maar het schiet niet op vind ik. Wel... tijd voor Youtube!

 

Naast de bekendere apps zoals Youtube & Netflix (die je beide ook direct met een knop op de afstandsbediening kunt starten) vind je ook een grote diversiteit aan andere apps. Spelletjes, informatie, reguliere Internet toegang; het zit allemaal in deze TV.

 

Ikzelf maak hier echter nauwelijks gebruik van maar dat komt doordat de Ziggo Next mediabox deze dingen ook al heeft. Dit is bijzonder makkelijker in het gebruik voor me want...  De Ziggo Next ondersteunt namelijk beide Medion apparaten, ofwel ik kan met de Next afstandsbediening zowel de TV en de soundbar bedienen. En dat is echt optimaal TV kijken!

 

Kan het nog completer? Wel...

 

De Medion Life Remote Android app

Stel je ligt lekker lui op de bank, je TV staat aan (zonder geluid?) terwijl jij op je telefoon bezig bent. Je vind ineens een paar leuke foto's die je eigenlijk wel eens wat beter wilt bekijken. Maar je hebt eigenlijk helemaal geen zin om naar je PC te lopen en oh jee... de afstandsbediening ligt ook nog eens op tafel en om die te pakken moet je weer helemaal overeind komen, dat is uiteraard ook veel teveel moeite 🙄

 

Maar dat kan nu anders dankzij de Medion Life Remote app!

 

De app heeft enige beperkingen maar is desondanks prima in staat om je TV te kunnen bedienen, en dat is ook echt heel apart werken! Om de app optimaal te kunnen gebruiken moet je de smart TV en je smart phone in hetzelfde netwerk hebben zitten zodat deze verbinding met elkaar kunnen maken. Als je TV aanstaat kan je de app starten en als alles goed is ingesteld zal deze je TV automatisch detecteren. Selecteer te TV en je krijgt een virtuele afstandsbediening voorgeschoteld.

 

Er zijn beperkingen...  Zo wilde ik vorige week een paar foto's aan mijn vriendin laten zien en ik kon met behulp van mijn smartphone (en de Medion app) mijn TV op "remote display mode" instellen om vervolgens contact te maken en het scherm van mijn telefoon te 'casten'. So far, so good.

 

Maar omdat de TV in die modus actief luistert naar binnenkomende netwerk verbindingen kan je de TV niet meer met je smartphone bedienen. Het is beslist geen grote manko maar ik kan me voorstellen dat het ietwat incompleet overkomt (alhoewel er echt een hele logische oorzaak voor is).

 

Opsommend...

Dit is een geweldige combinatie voor een hele scherpe prijs. De soundbar is zeer overtuigend, we hebben al een paar series gezien waarbij het qua geluid net leek alsof je in de bioscoop zat bij wijze van spreken; een mooi vol geluid waarbij de dialogen ook goed te verstaan was. En...  zonder dat je het geheel vol open hoeft te zetten.

 

En dan is er uiteraard het beeld van de TV. 4K, HD, en ook hier geldt dat het simpelweg genieten is. Mijn vriendin en ik hebben vrij recent met mijn oude TV naar de Star Wars DVD gekeken (Ep. III). En dat hebben we afgelopen week opnieuw gedaan maar nu met mijn nieuwe opzet. Wel...  het verschil is gewoon merkbaar, voor ons beide, en dat was voor mij een reden om in de spreekwoordelijke pen te klimmen.

 

Bedankt voor het lezen, ik hoop dat iemand iets aan deze ervaringen heeft.

Groetjes, Peter
1 ACCEPTED SOLUTION

Accepted Solutions
REV
Moderator Moderator
Moderator
Message 2 of 2
5,484 Views
Message 2 of 2
5,484 Views

Hallo @ShelLuser 

 

Ook nog de allerbeste wensen en ook willen we je nog condoleren met het verlies van je vader.

Hartelijk dank voor je mooie review en bijdrage in de Community.

 

Vriendelijke groet,

REV 

View solution in original post

1 REPLY 1
REV
Moderator Moderator
Moderator
Message 2 of 2
5,485 Views
Message 2 of 2
5,485 Views

Hallo @ShelLuser 

 

Ook nog de allerbeste wensen en ook willen we je nog condoleren met het verlies van je vader.

Hartelijk dank voor je mooie review en bijdrage in de Community.

 

Vriendelijke groet,

REV 

1 REPLY 1