abbrechen
Suchergebnisse werden angezeigt für 
Stattdessen suchen nach 
Meintest du 

[Shell review] Medion Erazer X67054: Het Medion Monster ;)

1 ANTWORT 1
ShelLuser
Contributor
Nachricht 1 von 2
2.359 Aufrufe
Nachricht 1 von 2
2.359 Aufrufe

[Shell review] Medion Erazer X67054: Het Medion Monster ;)

Hi gang!

 

Dit is voorlopig mijn laatste review en jullie hebben deze te danken aan mijn vriendin 😉  Die vond mijn vorige reviews leuk om te lezen maar het viel haar op dat ik wel enthousiast schreef over mijn laptop & telefoon maar compleet de PC leek te negeren waar dit alles mee is begonnen. Terwijl ik nou juist zo enthousiast over mijn PC ben...  

 

Het leuke is dat ik van origin alleen een nieuwe PC voor ogen had, en ik ben bijzonder tevreden met het uiteindelijke resultaat..  Alle apparaten (PC + laptop + smartphone) sluiten naadloos op elkaar aan (da's natuurlijk voornamelijk te danken aan Windows 10 + Android & Microsoft Android apps) maar ook qua hardware vind ik dat alles erg strak op orde is.

 

Erazer gaming PC

De X67054 is echt een multimedionaal monster 😉  En vergis je niet: het heet dan misschien een gaming PC, je kan hier uiteraard oneindig veel meer mee doen.

 

Toen ik eerder dit jaar mijn PC kocht had ik het geluk dat Medion een aanbieding had: je kon de PC + een Akoya 27" HD monitor voor één prijs kopen en dat heb ik gedaan. Mijn vorige monitor had nog het 4:3 formaat, dus je zal snappen dat dit even wennen was voor mij.

 

Maar eerst even de specs:

  • Intel i7 8700 processor. Als je voor performance wilt gaan dan geniet i7 absoluut de voorkeur boven i5. Neem alleen al de 8Mb L3 cache (dat is 3 of 6Mb op i5). En natuurlijk de performance: 4 cores tegenover 2.
  • Windows 10 Home. Een heel strak OS wat he-le-maal op de hardware aansluit!
    • Tijdens mijn Windows 7 periode was ik erg skeptisch over Windows 10, maar daar ben ik aardig van teruggekomen. Ik vind de manier waarop Microsoft Windows 10 opdrong nog steeds helemaal verkeerd, maar ik ben vrij onder de indruk van het OS zelf.
  • NVidia GeForce GTX 1060 met 6Gb geheugen. Dit is het 2e hart van de machine (naast de CPU) en geloof me als ik zeg dat NVidia het maximale uit je graphics haalt. Voor mij was de NVidia kaart een absolute voorwaarde voor aanschaf.
  • 16Gb geheugen DDR4/2400Mhz. Het overleeft een geheugentest (Memtest86+) dus is helemaal top 🙂
    • Er worden 2 banken gebruikt (dus 2 strips van 8Gb). Ik vind het erg compleet dat Medion dit soort details ook duidelijk vermeld.
  • 256Gb SSD. Ik was een harde schijf (SATA) gewend...  nou kan ik niet eens meer koffie zetten tijdens het starten van mijn PC, want Windows 10 is in ongeveer 3 - 5 seconden opgestart 😉
  • 2Tb harddisk voor je overige data.
    • Misschien goed om te weten: de herstel partitie van je systeem bevind zich op de harddisk en is ongeveer 25Gb groot. Je zou kunnen overwegen om deze te verwijderen maar ik zou hier zeker een paar maanden mee wachten (en dan nog: wat is 25Gb op 2Tb nou helemaal?).
  • Dual layer DVD rewriter.
    • Het is een speler zoals je hem ook in laptops en sommige servers kan vinden. Dus geen la die netjes open en dicht schuift maar een recht opstaande 'slee' die gewoon open klikt.
    • Dit model kan even wennen zijn in het begin maar... hoeveel CD's heb jij de afgelopen maand gebruikt? 😉
  • Hot swap bay voor extra SATA harddisk.
    • Dit is echt een TOP feature. Je haalt een HD sleetje uit de voorkant van je machine en dan kan je daar een SATA HD in doen. Optioneel kan je die ook met een plastic clipje aan de andere kant van de slee vastmaken, maar mijn ervaring is dat dat meestal niet nodig is. Schuif hem (voorzichtig!) in je PC en je hebt meteen extra opslag.
    • Ik gebruik mijn SATA HD uit mijn oude computer hiervoor: (bijna) iedere week maak ik een backup van mijn systeem op die extra HD (die daarna ook weer uit de machine gaat).
      • Misschien een extra tip: als je backup software zoekt concentreer je dan op software die images kan maken, alleen het image alleen kan je al veel opslag ruimte schelen.
  • Onboard audio kaart met een Realtek chipset. Uiteraard kan ook de NVidia chipset worden gebruikt als je een monitor met speakers via HDMI aansluit.
    • Heel compleet: microfoon & koptelefoon aansluitingen aan de voorkant van de kast en "surround" aansluitingen aan de achterkant: front-line uitgang, rear-line uitgang en een subwoofer aansluiting.
  • Intern support voor wifi ('WLAN') en bluetooth 5.0. Bluetooth kan erg handig zijn als je ook met je telefoon contact wilt maken (een USB kabel is natuurlijk ook prima bruikbaar) en wifi kan makkelijk zijn als je je PC eens meeneemt naar vrienden (of een LAN party?).
  • Uiteraard ook ondersteuning voor een 'wired' netwerk: 10/100/1000 Mbit/second (rj45 / utp).
  • Maar liefst 8 USB aansluitingen: 2x USB 3.0 aan de voorkant (handig aan de bovenkant v/d kast), 4x USB 3.0 aan de achterkant samen met 2x USB 2.0 (dus ook aan de achterkant).
  • Een kaartlezer (SD / MMC / etc.). Handig aan de voorkant geplaatst.
  • En tot slot: je monitor sluit je het beste aan met HDMI of DVI (of beide: ik gebruik tegenwoordig 2 monitoren). Er is 1 HDMI en 1 DVI aansluiting.
    • Er zijn ook 3 "display ports" maar dat zegt mij erg weinig, dit is ook een ietwat achterhaalde standaard.

 

Hele handige kast

De kast heeft een intern handvat aan de bovenkant en dat maakt 'm heel erg makkelijk te hanteren. Er zijn meerdere stevige rubberen voetjes aan de onderkant en de kast staat dan ook stevig op de grond. Dankzij het handvat ben je al snel geneigd om 'm eens mee te nemen, maar ik laat hem toch liever staan en gebruik mijn laptop wel onderweg 🙂

 

Maar ik kan me zeker voorstellen dat fervente gamers wel hun computer eens mee zullen willen nemen en daar is deze prima op gebouwd. Helemaal als je dan nog even denkt aan de interne WLAN & Bluetooth ondersteuning.

 

De blauwe leds (zoals te zien op de website) zitten achter een licht doorzichtig metalen rooster wat meteen kan zorgen voor een goede luchttoevoer. Je kan de leds niet manipuleren; ze zijn blauw en pulseren heel langzaam (ze staan normaal aan en gaan soms even uit en dan weer aan).

 

Het is een hele fijne kast. Hou er alleen wel rekening mee dat je dit soort kasten niet koopt voor een mogelijkheid om eventueel zelf dingen uit te breiden. Extra geheugen zal niet zo'n probleem zijn, maar verwacht geen ruimte om extra HD's of andere hardware toe te voegen (denk even aan TV kaarten of misschien een extra geluidskaart). Maar dan nog: dat heb je waarschijnlijk helemaal niet nodig. En als je dan toch wat wilt is er altijd nog USB.

 

Een multimedia Medion monster 😉

Ofwel: 'Multimedionaal' 🙂

 

Ik ben erg gepassioneerd van audio, met name digitaal. Ben al 8 jaar een fervent gebruiker van professionele audio software zoals Ableton Live suite / Max for Live, Reason, Max/MSP 5 (en nog e.e.a.) en ik kan je zeggen dat deze audio kaart beslist niet zoveel onder doet voor high end. Het geeft een optimaal en duidelijk geluid en de specs zijn prima op orde bevallen me uitstekend.

 

Maar...  Ik zal eerlijk zijn: omdat ik niet altijd van de boxen van mijn Akoya monitor gebruik wil maken heb ik ook een externe USB geluidskaart aangesloten die ik met mijn reguliere boxen gebruik. Hiermee kan ik dus 'omschakelen' als ik dat wil.

 

En de machine zelf is echt top. Sinds ik mijn Medion heb gebruik ik alle audio software vanaf mijn SSD en dat merk je gewoon. Naast de ondersteuning van 64bit natuurlijk, met dit soort projecten komt het 16Gb geheugen goed tot zijn recht 🙂

 

Vergaande grafische mogelijkheden!

NVidia is een standaard, en als je je iets meer in de hardware verdiept zal je snel ontdekken waarom dat zo is. De GTX 1060 is namelijk niet alleen uitstekend voor gaming...

 

Het grappige is dat mijn vriendin helemaal gepassioneerd is van 3D modeling. Haar favoriete software is Daz Studio, Hexagon (3d object editor) en Bryce (een soort 'scenery editor'). Modeling wil zeggen dat ze (soms zelf gemaakte) 3d objecten in een virtuele wereld plaatst, hier vervolgens een specifieke belichting op loslaat, camera instellingen maakt (dat je het geheel vanaf een specifieke locatie ziet) en dan "rendert" ze het plaatje. Ofwel: de computer gaat nu doorrekenen hoe e.e.a. eruit zou moeten zien in een scherper detail.

 

Voorbeeld: als je een figuurtje in een afgesloten kamer plaatst dan kan je tijdens het editen alles gewoon zien. Maar zodra je gaat 'renderen' zal de computer merken dat er geen lichtbronnen zijn en dus zal je uiteindelijk een donker plaatje overhouden. Plaats je nou wel een lichtbron dan is er niet alleen meer te zien: ook details zoals schaduwen worden dan helemaal doorgerekend.

 

Je vraagt je nu misschien af wat dit alles met NVidia te maken heeft?  Modernere NVidia videokaarten (zoals de GTX 1060) ondersteunen de Iray standaard; een ingebouwde render engine op de videokaart die voornamelijk gebruik maakt van je videokaart ("GPU") om de plaatjes te renderen. En dat biedt (aldus mijn vriendin) aanzienlijk meer en betere mogelijkheden.

 

Dus ook voor deze toepassingen is de Medion Erazer uitermate goed geschikt!

 

En gaming!

Ik heb deze PC niet voor het gamen gekocht, maar nu ik een PC heb met wat vergaande specs leek het mij wel een goed idee om een aantal spellen die ik af en toe op mijn PS3 speelde (zoals Grand Theft Auto 5) maar op de PC te zetten (via Steam).

 

Wel.. ik ben echt onder de indruk. Niet alleen ziet alles er oneindig beter en scherper uit (dat komt natuurlijk ook door mijn Akoya HD monitor!) maar er is ook nog eens veel beter mee te spelen. Alles loopt sneller en beter.

 

Sja, vroeger speelde ik Minecraft en was ik blij als ik 30 - 35 FPS haalde. Nu speel ik Minecraft met alle graphische opties op "vol", een render distance (= tot hoever je kunt zien) van 18+ en dan haal ik nog altijd makkelijk 180 FPS en hoger. Verschil moet er zijn 😉

 

Opsommend

Als je een high end PC zoekt dan zou ik zeker de Erazer in je achterhoofd houden. Strakke specs, prima prestaties en zoals eerder gezegd: kan veel meer dan enkel gamen!

 

Groetjes, Peter
1 ANTWORT 1
Anu
Scientist
Nachricht 2 von 2
2.353 Aufrufe
Nachricht 2 von 2
2.353 Aufrufe

Hoi @ShelLuser , 

 

Leuke review!

Kleine aanvulling ter informatie: ze zijn wel veel minder gangbaar, maar de DisplayPort aansluitingen op je grafische kaart zijn juist nieuwer dan de HDMI en DVI aansluiting :), zie hier voor meer info. 

Ik denk dat uiteindelijk alle aansluitingen vervangen zullen worden door 1 universele aansluiting, ik denk een USB type C connector, er zijn nu al systemen die het DisplayPort signaal via een USB 3.1 Type C aansluiting kunnen sturen. 

Maar het zal nog wel wat jaren gaan duren voordat dat de standaard is. 

 

Groetjes, 

Anu

1 ANTWORT 1