annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Windows 11 (en 10) installatie foutmelding

1 ANTWOORD 1
DaKuup
Beginner
Bericht 1 van 2
1.656 Weergaven
Bericht 1 van 2
1.656 Weergaven

Windows 11 (en 10) installatie foutmelding

Hallo,

 

Ik wil een Medion laptop opnieuw installeren nadat deze problemen met opstarten begon te geven (Windows 10). Ik heb een versie van Windows 11 aangeschaft, bootable USB gemaakt en de installatie gestart.

 

Het eerste probleem waar ik tegenaan loop is dat wanneer de handelingen via de USB zijn afgerond, laptop reboot en vervolgens krijg ik een /BCD error 0xc0000098. Na veel zoeken heb ik voor elkaar gekregen om andermaal via de USB op te starten, een command prompt openen en vervolgens handmatig de EFI en MSR partities te herstellen. Deze website geeft daar een goede handleiding voor: http://woshub.com/how-to-repair-deleted-efi-partition-in-windows-7/

 

De laptop boot nu weer correct op en vindt mijn installatie en gaat er vervolgens mee verder! Toch te vroeg gejuicht want tijdens het draaiende bolletje met "Voorbereiden" komt de volgende foutmelding waar ik niet uit kom...

"Kan windows niet configureren om op de hardware van deze computer te kunnen worden uitgevoerd" 

Andermaal via Google kunnen vinden dat ik met shift+f10 een command prompt kan openen en vervolgens "msoobe" handmatig kan uitvoeren. Dit laat de foutmelding verdwijnen maar vervolgens loopt de installatie niet door en blijft hij eeuwig op "Even geduld" hangen met het draaiende bolletje.

 

Bovenstaand verhaal ook met een Windows 10 installatie geprobeerd. Daar is de laptop mee geleverd. Maar exact dezelfde foutmeldingen (eerst met BCD en later de hardware fout)

 

Ik kan 1 pagina van Microsoft vinden waar iemand ook deze foutmelding heeft en daar wordt gezegd dat er stuurprogramma's geladen moeten worden voor de HDD controller (SSD in mijn geval) of in de bios de configuratie van AHCI naar IDE moet zetten. Maar in mijn bios heb ik de optie IDE niet. Alleen RAID of AHCI. Ook RAID heb ik geprobeerd maar exact dezelfde fout.

 

Heeft iemand nog een gouden tip welke ik kan proberen? De laptop is afgelopen zomer net uit de garantie gelopen (juli 2019 aangeschaft). 

 

Wat algemene info:

Medion S6445

MSN30025825

AMI Aptio bios: 2.20.1271

SSD: E12-512G-PHISON-SSD-B3

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

1 ANTWOORD 1
DaKuup
Beginner
Bericht 2 van 2
1.641 Weergaven
Bericht 2 van 2
1.641 Weergaven

Het is mij inmiddels gelukt om Windows 11 te installeren. Vraag me niet hoe maar na nogmaals 10x proberen en klooien in de BCD kwam ik erachter dat mijn USB schijf de schijfletter C: kreeg. Ik heb deze voordat de installatie begon (shift + f10 en dan via Diskpart) veranderd en prompt loopt de hele installatie door... heel vreemd!

 

Nu het volgende probleem... ik heb echt een maandagochtend model denk ik. 9 van de 10x dat ik Windows opstart werkt het toetsenbord niet. Ook tijdens de (vele) installatie poging(en) was mij dit een paar keer opgevallen. Wanneer ik dan het DOS schermpje opende kon ik niet typen. In de bios doet het toetsenbord het altijd. Wanneer ik iets wijzig in de bios (bv. secure boot enable/disable) dat opslaan en opnieuw opstarten doet het toetsenbord het soms wel en start Windows keurig op.

 

Wanneer het toetsenbord het niet doet krijg ik een scherm met "Kies de toetsenbordindeling". Deze is dan alleen met de touchpad te bedienen en rest mij niks om de laptop weer helemaal uit te zetten. Wanneer het scherm "Kies de toetsenbordindeling" komt en ik kies bv. Verenigde Staten (internationaal) kom ik in het Windows Boot Manager scherm en kan ik kiezen om door te gaan naar Windows 11 (of " Problemen oplossen", "Recovery" , etc.). Maar wanneer ik voor "Doorgaan naar Windows 11" kies kom ik in een loop terecht waarbij ik elke keer weer op het scherm "Kies de toetsenbordindeling" kom en begint het riedeltje opnieuw.

 

Soms werkt het toetsenbord weer door de laptop aan te zetten, f10 inhouden, via boot menu naar bios en op de gok weer iets veranderen en hopen dat het werkt!

 

Om gek van te worden... is er toevallig iemand die dit herkent en wellicht een oplossing heeft? Ik neig nu echt naar falende hardware en ben al aan het orienteren op een nieuwe laptop. 

1 ANTWOORD 1