cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 

Vervanging en later terugzetten Windows 10

SOLVED
5 REPLIES 5
Masm
New Voice
Message 1 of 6
3,657 Views
Message 1 of 6
3,657 Views

Vervanging en later terugzetten Windows 10

Mijn Medion laptop met een (achteraf) los aangekochte licentie van Windows pro heeft definitief de geest gegeven. Nu heb ik als "tijdelijke" oplossing een Medion (E3222) Notebook gekocht waarop Windows home geïnstalleerd is met de hoop om deze op termijn te kunnen vervangen voor een pittigere notebook of laptop. Ik wil Windows pro overzetten van de oude laptop naar de nieuwe notebook, maar ik wil bij verkoop later de meegeleverde Windows home versie weer terugzetten. Wie kan mij zeggen hoe te handelen en/of vertellen waar ik meer informatie kan vinden.

1 ACCEPTED SOLUTION

Accepted Solutions
Snorlax
Tutor
Message 6 of 6
3,610 Views
Message 6 of 6
3,610 Views

Hallo @Masm,

 

Je stappenplan is inderdaad correct. Alleen is het ook erg belangrijk wat @REV aangeeft wanneer je nog gebruik wilt maken van een eventuele garantie van je Medion systeem.

 

Groet,

Snorlax

View solution in original post

5 REPLIES 5
Snorlax
Tutor
Message 2 of 6
3,644 Views
Message 2 of 6
3,644 Views

Hallo @Masm,

 

Wanneer je Windows 10 Pro al geactiveerd hebt op een oud systeem, is het van belang deze eerst te verwijderen bij je Microsoft account.

Na het verwijderen zul je op je nieuwe notebook Windows tijdelijk moeten activeren met een zogenaamde KMS-key. De juiste KMS-key voor je Windows versie kan je terugvinden op: https://docs.microsoft.com/en-us/previous-versions/windows/it-pro/windows-server-2012-r2-and-2012/jj...

Na het activeren met deze tijdelijke KMS-key moet je Windows nogmaals opnieuw activeren met je aangekochte Windows 10 pro product key.

 

Ditzelfde kan je opnieuw herhalen bij een nieuw systeem. Let wel op dat je dit niet te vaak doet, anders ziet Microsoft dit als 'verdachte' activiteit en kunnen ze je key 'blacklisten' waarna je contact met Microsoft moet opnemen om dit ongedaan te laten maken. 

Wanneer je Windows opnieuw installeert op je oude systeem, zal deze weer automatisch activeren als Windows 10 Home.

 

Groet,

Snorlax

Masm
New Voice
Message 3 of 6
3,634 Views
Message 3 of 6
3,634 Views

Hoi @Snorlax,

 

Dank voor het antwoord. Het wisselen zal niet zo vaak gebeuren. Voorlopig zijn er te weinig centjes om mijn droom te verwezenlijken. Maar een mens moet natuurlijk altijd wat te wensen hebben 😎. Toch is het belangrijk om bij het toekomstige afscheid van de notebook deze toch te kunnen verkopen/doneren met een werkend besturingssysteem.

 

Dus samengevat, ik moet de volgende stappen doorlopen: 

 

Situatie.

  • Status oude laptop: dood;
  • Status nieuwe notebook: Windows 10 Home geactiveerd.

Omzetten nieuwe notebook naar Windows 10 Pro.

  • Stap 1. Product Key van Windows Pro (oude laptop) afmelden bij Microsoft;
  • Stap 2. Windows Home (nieuwe notebook) voorzien van KMS Client Setup Key voor Windows 10 Pro;
  • Stap 3. Windows (Home) (nieuwe notebook) voorzien van (mijn eigen) Windows Pro Product Key.

In de toekomst terugzetten notebook naar Windows 10 Home.

  • Stap 1. Poduct Key van (mijn eigen) Windows Pro afmelden bij Microsoft;
  • Stap 2. System reset van de notebook uitvoeren zodat meegeleverd Windows Home hersteld wordt met oorspronkelijke Product Key (opnieuw installeren).

 

Ondertussen heb ik een paar vragen n.a.v. deze materie maar die zal ik in een nieuwe post zetten.

( zie topic: N.a.v. vervanging en later terugzetten Windows 10 )

REV
Moderator Moderator
Moderator
Message 4 of 6
3,624 Views
Message 4 of 6
3,624 Views

Hi @Masm 

 

Hou er wel rekening mee dat als je de Windows versie aanpast dat je problemen krijgt mocht je het toestel ooit onder garantie moeten insturen. 

Dit moet namelijk altijd gebeuren in de originele staat waarin je de PC hebt gekocht. Dus ook met je juiste Windows (Home) versie erop. 

 

Hartelijke groet,

REV

 

Masm
New Voice
Message 5 of 6
3,618 Views
Message 5 of 6
3,618 Views

Hallo @REV 

 

Dank voor deze aanvulling. Ik had daar nog niet bij stilgestaan.

Daarom is een bevestiging van mijn stappenplan welkom (mits het correct is natuurlijk).

 

Groet, Masm

Snorlax
Tutor
Message 6 of 6
3,611 Views
Message 6 of 6
3,611 Views

Hallo @Masm,

 

Je stappenplan is inderdaad correct. Alleen is het ook erg belangrijk wat @REV aangeeft wanneer je nog gebruik wilt maken van een eventuele garantie van je Medion systeem.

 

Groet,

Snorlax

5 REPLIES 5