annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

foutcode A2 prob tussen Bios/Uefi en windows

29 ANTWOORDEN 29
Carine-Go
Apprentice
Bericht 1 van 30
2.393 Weergaven
Bericht 1 van 30
2.393 Weergaven

foutcode A2 prob tussen Bios/Uefi en windows

Beste, na onze vakantie (PC 3 wkn zonder stroom - Sataschijf) startte hij altijd op in Bios. Dit kon ik tijdelijk oplossen doch nu opnieuw ofwel Bios ofwel zwart scherm met rechts onderaan foutcode A2. Via Uefi geen automatisch herstel mogelijk. Melding "kan opstartvolume niet vinden". Via de prompt staat er geen C schijf maar X:\ ...

Na stroomdeconnectie (30 min) heel soms toch opstarten van win10 en dan chkdsk is volledig oké. Windows werkt dan normaal maar na een tiental minuutjes hangt hij opnieuw volledig vast. Bij het opstarten enkele zwart scherm met logo "Medion" en re onderaan dus A2. 

Kan er iemand mij helpen hoe ik eventueel een upgrade van Bios kan plaatsen of hoe ik de i/o met windows terug kan herstellen?

Windows werkt dus eigenlijk perfect eenmaal deze is opgestart doch kortstondig.

 

29 ANTWOORDEN 29
daddle
Superuser
Bericht 11 van 30
687 Weergaven
Bericht 11 van 30
687 Weergaven

@Carine-Go 

 

 

Je kunt proberen de PC met de geperste toets F11 optestarten. Als je PowerRecover bootet kun je de originele installatie met tijdstip van de koop herstellen. Maar alle Datas zijn weg. Dit had ik al geschreven. 

Het tweede wat je kunt doen is een nieuwe PCIe M.2 SSD in plaats van de Phison er in  te bouwen. Daarop installeer je met een USB installatie stick Windows opnieuw. 

Die krijg je hier vandaan: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

 

De tweede punt ->  Installatie media maken. 

USB Stick 8 GB, Win 64 bit en voor een andere PC kiezen.

 

Meer kan ik niet voor jouw doen.

 

Groetjes, daddle

Carine-Go
Apprentice
Bericht 12 van 30
630 Weergaven
Bericht 12 van 30
630 Weergaven

Beste

Inmiddels heb ik toch weer even in Windows kunnen werken (10 minuutjes). Eerst de stroomkabel terug ingestoken

en snel naar schijfbeheer gegaan. Daar zag ik schijf 2 inderdaad Phison staan maar er stond overal "in orde" bij.

Deze schijf bestond uit : Efi systeempartitie, Boot C:, herstelpartitie en Oem partitie.

Na even hoorde ik klik in mijn tower en de schijf verdween visueel uit het schijfbeheer.

Daar zit dus wel degelijk het probleem. Als bij het controleren van deze schijf overal "in orde " staat zou het dan niet 

kunnen dat het een stroom en of warmteprobleem is? Het is maar een "leek" ideetje want in Speccy staan dacht ik toch alle t° op nl.

maar ik kan eventuele pieken niet altijd controleren.  

Het is wel allemaal interessant maar uw opties zal ik moeten uitwerken. Of althans de winkel want de schijf mechanisch veranderen lukt wel maar die moet deze Uefi/bios geconfigureerd zijn. Mijn kennis van computers is daarvoor te weinig want dan lees ik dat er de bandbreedte moet gedeeld worden enz... dat gaat mijn petje te boven. 

Waar kan ik ergens bij een Medion hersteldienst terecht?

Alvast nogmaals heel hartelijk bedankt voor uw hulp. 

Vriendelijke groetjes Carine

daddle
Superuser
Bericht 13 van 30
618 Weergaven
Bericht 13 van 30
618 Weergaven

@Carine-Go 

 

 


@Carine-Go  schrieb:

 Als bij het controleren van deze schijf overal "in orde " staat zou het dan niet 

kunnen dat het een stroom en of warmteprobleem is?


Nee, dit zegt alleen dat de schijf niet constant werkt

Maar niemand kan uit de verte preciese diagnosis maken. Maar daar  altijd de bootschijf niet  opstart ist dit de eerste gedachte. Zeker mag ook iets met de moederboord foutief zijn, maar we gaan naar de grootste "Wahrscheinlichkeit"

 

Je hebt geen mechanische prutsereien nodig,. Als je PowerRecover met F11 start, dann word de schijf volautomatisch ingedeeld, en voor UEFI gereed bespeelt.

 

Als je met de  USB stick van het MediaCreationTool opgezet start, kun  je de reparatie opties terecht komen, en daar het bootvermogen van je Phison proberen   te rlaten repareren. Als dit niet lukt, kun je of met PowerRecover proberen de oude installtie van de tijdstip van de koop weer opzetten, of je gaat door met de USB stick voor Windows installeren.

Dan zie je in een van de  opvolgende raampjes of jouw Phison herkent word, en dan zou je alle partities wissen (behalve de laatste, de OEM), an laat de installatie dan der rest voorjouw doen.

 

Maar als je Windows voor 10 minuten loopt, be prepared en copy all files (fotos, documents) vlug naar de D-partitie, bevoor je iets aan de inhoud van de schijf veranderd.

 

Ik denk niet dat de Medion repair service een oude PC nog "repariert".  Tenminste in Duitsland werden zulke aanvraagen vaak niet voldaan.

Maar vraag dit aan @Paul2023 hoe en waar de de serrvice hotline zit.

 

Groetjes,  daddle

Fishtown
Superuser
Bericht 14 van 30
609 Weergaven
Bericht 14 van 30
609 Weergaven

Moin @Carine-Go en welkom
Een SSD M.2 klikt niet, een HDD wel. Dit kan defect zijn en een systeemprobleem veroorzaken.
De harde schijf wordt ook geactiveerd tijdens het opstarten van het BIOS.

Probeer de harde schijf los te koppelen en vervolgens opnieuw op te starten met alleen de SSD m.2 pcie.
Het is zeker het proberen waard.

doei Fishtown

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alles was man lange genug, konsequent mit System durchführt, führt zwangsläufig zum Erfolg.
Carine-Go
Apprentice
Bericht 15 van 30
579 Weergaven
Bericht 15 van 30
579 Weergaven

Hallo, bedankt voor uw raad. Ik ga aan de slag en hoop dat er toch ergens een oplossing komt. Mijn PC is amper 4 jaar oud en onmisbaar.

Het zal even tijd vragen maar ik hou u op de hoogte. Heel hartelijk bedankt. Met vriendelijke groetjes Carine

Carine-Go
Apprentice
Bericht 16 van 30
576 Weergaven
Bericht 16 van 30
576 Weergaven

Hallo, ik ga aan de slag met uw raad. Het zal even duren en ik hoop dat alles lukt. Mijn PC is 4 jaar oud en onmisbaar. Ik kan alleen maar zeggen dat zo een forum een godsgeschenk is en zeker helpers zoals u en uw collega's een dikke pluim verdienen. Ik hou u op de hoogte maar het zal wel wat tijd vragen. Vriendelijke groetjes Carine

daddle
Superuser
Bericht 17 van 30
565 Weergaven
Bericht 17 van 30
565 Weergaven

@Carine-Go 

 

Een defecte HDD interfereert zelden met het opstartproces van een andere opstartschijf. Deze fout treedt vaker op als de defecte schijf een M.2 SSD is. Die benutten een ander bussystem.

Ik geloof nog steeds dat de opstartschijf, je Phison, een (vluchtige) fout bevat in de opstartparameters.

 

Ben je eindelijk opgestart vanaf de USB-stick die met de MediaCreationTool is gemaakt?

Ik heb daar meerdere malen over geschreven. Dit betekent dat je eventueel de Phison startparameters kunt laten controleren en repareren. Maar meestal is het  een ​​onherstelbaar defect.

 

daddle

Carine-Go
Apprentice
Bericht 18 van 30
532 Weergaven
Bericht 18 van 30
532 Weergaven

Hallo

De MediaCreationTool wordt niet aangenomen omdat deze blijkbaar niet overeenkomt met de windowversie. Ik heb windows 10 Home 64 bits en

Ik heb alleen maar legale software. De MediaCreationTool heb ik via een laptop gedownload (voor gebruik op een andere computer) en 

zeker voor windows 10. Zucht. Ik kan wel opstarten via mijn USB tot in Uefi en heb via Dos al enkele commando's zoals diskpart en list partities ingetikt. Ik krijg in DOS altijd eerst X:\\ Als ik naar C:\ ga dan zie ik enkel een piepkleine partitie van ik dacht 32 Gb. Ik stuur een foto mee van schijfbeheer als schijf 2 zichtbaar is. Deze verdwijnt na enkele minuten.

Dat was ook weer een hele klus. Misschien dat u nog een weetje heeft ivm dat ik geen gebruik kan maken van MediaCreationTool?

Weeral hartelijk bedankt voor uw begeleiding. Beste groetjes Carine 
Schijfbeheer 20240828_140534.jpg

 

Dos 20240829_122300.jpg

 

Carine-Go
Apprentice
Bericht 19 van 30
427 Weergaven
Bericht 19 van 30
427 Weergaven

Beste, ik geef het op. Ik hoop de firma Medion te kunnen contacteren in de hoop dat ik een Phison M2 SSD met opstart partitie kan huren om

te testen of mijn computer het dan doet. Hij is van 07/2020 en heeft me flink wat geld gekost. Ik krijg ook geen antwoord van uw collega Paul en

ik ben er moedeloos van geworden. Ik wil u echt heel hard bedanken voor uw wijze raad. De oorzaak zal wel gevonden zijn maar nu nog de oplossing. Zo een dure PC zou toch langer dan 4 jaar moeten meegaan. Moest u zo een Phison SSD M2 ergens weten te vinden met opstart partitie dan mag u mij zeker contacteren. Uiteraard zal ik gemaakte kosten vergoeden.

Bedankt en met vriendelijke groeten. Carine

daddle
Superuser
Bericht 20 van 30
419 Weergaven
Bericht 20 van 30
419 Weergaven

@Carine-Go 

 

Beste carine,

zo langzaam aan gelof ik dat je eigentlijk niets snapt.

Je kríjgt geen Phison SSD met opstartpartitie  van Medion. Ook niet om te huren. Als zou je de hele PC aan de Medion Service moeten  opsturen. Dat kun je aanvragen bei de Service.  Maar word zeker duur, Of ga naar een locale PC shop, en vraag voor professionel help. 

 

Misschien is ook de moederboord defect; een nieuwe board kost ongeveer  150,-€ Er laten inbouwen nog eens ongeveer 100,- €

 

Of ga gewoon internetten, en koop  een PCIe M.2 SSD. Deze moet je erin zetten, en dan met de USB Stick, die je met de MediaCreationTool opzet, heeft je PC booten en Windows complet nieuw installeren. Je data zijn toch weg.

Dit zou moeten functioneren.

Die krijg je hier vandaan: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

 

" Op de webpage de tweede punt ->  Installatie media maken. 

USB Stick 8 GB, Win 64 bit en voor een andere PC kiezen."

 

Groet, daddle

 

29 ANTWOORDEN 29