annuler
Affichage des résultats de 
Rechercher plutôt 
Vouliez-vous dire : 

Uitvallen van laptop

8 RÉPONSES 8
bceulemans
Trainee
Message 1 sur 9
7 801 Visites
Message 1 sur 9
7 801 Visites

Uitvallen van laptop

Het betreft Laptop Medion Akoya model P6657, MD99257, MSN30018907

Probleem: de laptop valt plotseling uit. Soms al bij de opstartroutine, soms na het inloggen in Windows, soms na kort werk op de machine. Bij herhaald opstarten volgt het uitvallen steeds sneller. Er is hoorbaar een klik, het scherm vertoont kort een zwart vierkant omkadert met wit en is dan zwart. De laptop is dan uitgegaan.

Ik heb zelf al ondernomen:
- zoeken of het een bekend probleem is (niets gevonden wat van toepassing is)
- ventilator koeling schoongemaakt
- zowel met als zonder netvoeding op accu (maakt geen verschil)
- het RAM-geheugen verwijderd en teruggeplaatst (om los of vuil contact uit te sluiten)
- de SSD verwijderd en teruggeplaatst (om los of vuil contact uit te sluiten)
- de HDD uitgebouwd en teruggeplaatst (in een dockingstation blijkt deze naar behoren te werken
- monitor werkt want hij toont Medion Logo en gebruikelijke inlogscherm (als hij zover komt)

Wie kan mij verder helpen met oorzaak en verhelpen ervan?

Met vriendelijke groet,
Bart 


8 RÉPONSES 8
Anu
Scientist
Message 2 sur 9
7 787 Visites
Message 2 sur 9
7 787 Visites

Hoi @bceulemans 

 

Met name het zwarte scherm met wit kader is apart, dit is niet iets wat ik eerder gehoord hebt. Valt de notebook ook uit als je hem in de BIOS laat staan? Op laptops kun je de BIOS normaal openen door tijdens het opstarten op F2 te drukken. 

 

Groetjes, 

Anu

bceulemans
Trainee
Message 3 sur 9
7 782 Visites
Message 3 sur 9
7 782 Visites


Hallo @Anu ,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik kan de laptop starten en kom (bij de eerste keer opstarten van de dag) in de BIOS, maar ook dan valt de laptop gewoon uit. Tweede keer opstarten lukt al niet meer.

Overigens bij het uitvallen is die dunne witte rand op zwarte scherm niet altijd aanwezig. Het scherm is te vergelijken met het uitvallen van een televisie.

Ik vraag me af of het aan de voeding ligt. Ik weet niet of deze laptop ook zou moeten werken wanneer - bij een accu stuk is - er netstroom aangesloten is. (Moet de laptop werken op netstroom zonder accu? Dat doet hij namelijk niet.)

Bij het aansluiten van netstroom brandt het rode lampje van accu laden. Vrij snel gaat het lampje daarna uit. Bij het opstarten gaat de ventilator van de koeling draaien, flikkert het lampje vaste schijf even op en het lampje wifi. Bij een volgende poging komt de laptop zo ver niet meer: dan gaat alleen heel kort de ventilator draaien en stopt er spoedig mee. Nog een poging verder gaat de ventilator niet eens meer draaien.

Vandaar mijn vermoeden van voedingprobleem. Ik dacht alleen dat een laptop met kapotte accu ook zou moeten werken indien aangesloten op netstroom.

Ik hou me aanbevolen voor verdere kennis van jouw kant! Nogmaals dank voor je bereidheid om te helpen!

Vriendelijk,
Bart
Anu
Scientist
Message 4 sur 9
7 759 Visites
Message 4 sur 9
7 759 Visites

Hoi @bceulemans , 

 

Als hij ook uitvalt in de BIOS kunnen we software in iedergeval uitsluiten. 

Normaal zouden de meeste notebooks ( zolang ze geen vast ingebouwde accu hebben ) gewoon moeten kunnen starten op alleen de adapter zonder de accu erin zover ik weet. Met een defecte accu er nog in zou dit wel weer problemen kunnen geven als die accu teveel stroom wegtrekt van de adapter door misschien een kortsluiting of zo. 

 

Maar zoals je het beschrijft lijkt het me inderdaad een probleem in de stroomtoevoer te zijn, aangezien het laadlampje in 1e instantie wel even oplicht lijkt er wel iets van contact te zijn. Misschien een kabelbreuk in de adapterkabel of een slecht contact in de adapteraansluiting in de laptop? Heeft het bewegen van de kabel hier nog effect op?

 

Probeer voor de zekerheid ook het systeem eens te ontladen door zowel de adapter als de accu los te koppelen en dan een paar keer op de aanknop te drukken (zonder die accu en adapter), kleine kans dat dit het oplost ben ik bang maar het kan maar uitgesloten zijn. 

 

Groetjes, 

Anu

 

bceulemans
Trainee
Message 5 sur 9
7 748 Visites
Message 5 sur 9
7 748 Visites

Hallo @Anu ,

Ik heb je suggesties opgevolgd en heb het volgende uitgevoerd.

Adapter losgekoppeld en accu er uit: totaal geen leven in de laptop.
Adapter aangesloten en accu er uit: totaal geen leven in de laptop.

Ik weet dat de adapter de oorzaak niet is. Ik heb een andere Medion-adapter met dezelfde specificaties geprobeerd en dat levert hetzelfde beeld op, terwijl de vervangende adapter beslist in orde is.

Helaas kan ik - bij gebrek aan een tweede accu - niet proberen of een andere accu het probleem zou oplossen. 

Ik heb nog getracht of met aanduwen van adapter of er een beetje mee te bewegen een ander beeld oplevert, maar dat is niet het geval. Verder kan ik niet naar de aansluiting aan binnezijde kijken, omdat de koppeling en bedrading is weggewerkt onder de koeler.

Einde oefening?

Nogmaals hartelijk dank voor je antwoorden en suggesties!
Vriendelijke groeten,
Bart


 

Anu
Scientist
Message 6 sur 9
7 743 Visites
Message 6 sur 9
7 743 Visites

Hoi @bceulemans , 

 

Wat ik bedoelde is om eens de accu eruit te halen, en direct ook de adapter, en dan zonder beiden aangesloten de powerknop een paar keer indrukken. Dit zal alle spanning die nog op de onderdelen achterblijft opgebruiken, en kan soms rare problemen oplossen (of het ook dit oplost weet ik niet, maar het is simpel genoeg te proberen dus kan zeker geen kwaad).

Als het niet werkt is er in iedergeval duidelijk iets stuk, of het meteen einde verhaal is of dat een reparatie nog de moeite waard is durf ik zo niet in te schatten. Dat is denk ik ook iets wat je voor je zelf in zult moeten schatten. 

 

Groetjes, 

Anu

bceulemans
Trainee
Message 7 sur 9
7 740 Visites
Message 7 sur 9
7 740 Visites

Hallo @Anu

 

Hartelijk dank - nogmaals - voor de moeite om mij steeds te woord te staan!

De suggestie geen adapter en geen accu om reststroom te verwijderen heb ik toegepast. Er gebeurt daarbij helemaal niets.

Wat de reparatie betreft, verwacht ik dat ik zo een paar honderd euro lichter ben en mogelijk niet eens wijzer...

Het enige wat blijft is een "nare smaak" van mijn keuze voor Medion. Dat slechts 4 jaar na aankoop de laptop de geest geeft is zeer teleurstellend. (In 30 jaar niet meegemaakt).
Ook de service van Medion zelf is bedroevend: "u hebt geen garantie meer, dus wordt u niet geholpen".

Ik denk dat ik me oriënteer op een nieuwe machine, waarbij ik afscheid neem van dit merk.

Hoe dan ook, zeer groot is mijn dank voor alle steun, suggesties en hulp die ik via dit forum van u, @Anu heb ontvangen.

Vriendelijke groeten,
Bart

Anu
Scientist
Message 8 sur 9
7 723 Visites
Message 8 sur 9
7 723 Visites

Hoi @bceulemans , 

Graag gedaan hoor :), jammer dat we geen oplossing gevonden hebben. 

Overigens kun je bij Medion ook gewoon buiten garantie terecht? Ik heb in het verleden wel eens een notebook buiten garantie laten herstellen, kreeg eerst een offerte, onderzoekskosten waren volgens mij iets van 50 euro als ik hem terug liet sturen ongerepareerd, en als ik hem niet terug liet sturen waren er geen kosten. 

 

Groetjes, 

Anu

bceulemans
Trainee
Message 9 sur 9
7 698 Visites
Message 9 sur 9
7 698 Visites

Hallo @Anu,

Nogmaals hartelijk dank! Wellicht waag ik nog een poging via de betaalde lijn van de Medion-helpdesk. 

Vriendelijk,
Bart

8 RÉPONSES 8