annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

M.2 500Gb SATA SSD 2280 toevoegen aan P6661 Erazer Notebook lukt niet. Laptop start niet meer op.

OPGELOST
13 ANTWOORDEN 13
JaKi
New Voice
Bericht 1 van 14
7.783 Weergaven
Bericht 1 van 14
7.783 Weergaven

M.2 500Gb SATA SSD 2280 toevoegen aan P6661 Erazer Notebook lukt niet. Laptop start niet meer op.

Hallo,

 

Ik heb zojuist geprobeerd een Crucial M.2 500Gb SATA SSD (formaat 2280) toe te voegen aan de P6661 Erazer Gaming Notebook (MD60117) van mijn zoon. Ik heb de laptop losgeschroefd, de accu losgemaakt en de SSD geplaatst in het betreffende slot en vastgedraaid met het bijgeleverde schroefje. Tot zover geen enkel probleem. Daarna de accu weer geplaatst en alle schroefjes weer vastgedraaid. Toen geprobeerd de laptop weer aan te zetten. Dat lukt echter niet. Ook niet met netspanning. Ik heb de accu er toen nog een keer uitgehaald en weer ingestopt, maar dat hielp niet. Toen de SSD maar weer verwijderd en gelukkig startte de laptop toen gewoon op.

 

Iemand enig idee waarom de laptop helemaal niet aan gaat als de SSD geplaatst is (het lampje van de aan/uit knop gaat nog niet eens aan!)?

 

Ik heb trouwens nog even in de BIOS gekeken. Het betreft BIOS versie 2.21. Ik zag dat er op de Medion-site een iets nieuwere versie bestaat (2.22) maar daar kan ik geen releasenotes van vinden. Geen idee dus of dat die het probleem zou kunnen verhelpen. Ik ben over het algemeen terughoudend in het zomaar installeren van de nieuwste BIOS. De laptop functioneert verder namelijk prima. Hij zou alleen wat sneller kunnen opstarten en zo.

 

Alvast bedankt.

2 GEACCEPTEERDE OPLOSSINGEN

Geaccepteerd Solutions
JaKi
New Voice
Bericht 10 van 14
6.055 Weergaven
Bericht 10 van 14
6.055 Weergaven

Sorry, sorry, sorry...

 

Zojuist de HDD uit de laptop gehaald en de M2 SSD geplaatst. Werkte wederom niet. Ik had van tevoren volgens mij toch echt goed gekeken naar de manier waarop de SSD geplaatst moest worden. Ik had diverse video's bekeken. Deze M2 SSD kan er echter op twee manieren in gestoken worden. Ik heb hem nu andersom geplaatst en voila! De SSD wordt nu herkend en de HDD ook. Ik kan nu echt aan de slag. Bedankt voor alle tips. Ticket closed...

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

daddle
Superuser
Bericht 13 van 14
8.509 Weergaven
Bericht 13 van 14
8.509 Weergaven

13 ANTWOORDEN 13
daddle
Superuser
Bericht 2 van 14
6.097 Weergaven
Bericht 2 van 14
6.097 Weergaven

@JaKi 

 

Hallo Jaki,

 

ik weet het ook niet precies, maar volgens mij kunnen maar 2 feiten daarvoor verantwoordelijk zijn:

Ten eerste: De M2 Slot is geen M2 SATA maar een M2 PCIe NVMe SSD; dus dit zou dan niet passen.

Ick zou de M2 SSD ruilen en een PCIe model testen. 

 

Ten tweede: De M2-Slot heeft priority  voor de geinstalleerde Toshiba MQ02ABD100H 


Deze is een  1 TB HDD met  8 GB MLC NAND Flash  SATA 6.0 Gb/s.  Dus een gewone HDD  gecombineerd met een 8GB SSD Cache.

 

Als je de UEFI-Bios binnen bent, kun je dan in de settings ergens een hint voor PCIe Express finden?

 

Sorry, meer weet ik ook niet. Misschien maandag een moderator vragen.  Is  de MSN 30020930 ?

 

bye, daddle

 

JaKi
New Voice
Bericht 3 van 14
6.095 Weergaven
Bericht 3 van 14
6.095 Weergaven

Hallo daddle,

 

Bedankt voor je reactie. Ik vraag mij af of mijn BIOS wel UEFI is. Ik zie nergens UEFI staan. Het gaat om de Aptio Setup Utility van 2016. In het menu Advanced zie ik wel SATA Configuration staan. Daarin staat dan vervolgens SATA Mode Selection = AHCI. Daaronder staat dan poort 0,1 en 2. Poort 0 is mijn Toshiba schijf van 1Tb. Poort 1 is Empty en poort 2 is mijn DVD-speler. Poort 1 zou dan vermoedelijk voor mijn SSD-schijf zijn. Ik zie verder ook nergens PCIe of NVMe staan. Ik zag dat AHCI inderdaad een protocol is voor SATA schijven. Dan zou ik dus wel de juiste schijf gekocht hebben. Maar ja, daarmee heb ik nog geen oplossing.

 

Over die Priority: Als mijn laptop zou proberen te booten van mijn nieuwe, lege SSD, dan zou de laptop toch op z'n minst aan moeten springen en zou ik toch ergens een lampje moeten zien denk ik. Toch?

 

Ik vroeg mij nog af of het wellicht zou kunnen liggen aan de grootte van de SSD. Ik heb op internet in andere fora gezien dat sommige laptops wel met een 250Gb SSD werken, maar niet met 500Gb. Ook in dat geval zou ik toch denken dat de laptop in ieder geval zou moeten beginnen met booten en dan een foutmelding zou moeten geven. Maar goed dat is gissen van mijn kant.

 

Groeten,

 

JaKi

JaKi
New Voice
Bericht 4 van 14
6.090 Weergaven
Bericht 4 van 14
6.090 Weergaven

De MSN is trouwens inderdaad 30020930.

daddle
Superuser
Bericht 5 van 14
6.087 Weergaven
Bericht 5 van 14
6.087 Weergaven

@JaKi 

 

Jij hebt mijn vraag naar de MSN nicht beantwoord! Heb jij  de Laptop in Belgie of in Nederland gekocht? De MSN staat op een sticker op onderzijde. Dit is belangrijk!  Ah, het is net binnen gekomen!

 


@JaKi  schrieb:

Ik vraag mij af of mijn BIOS wel UEFI is. 


Ja natuurlijk. Kijk in je handleiding! Pagina 44! 

 

 Daarin staat dan vervolgens SATA Mode Selection = AHCI. Daaronder staat dan poort 0,1 en 2. 

 ... Poort 1 zou dan vermoedelijk voor mijn SSD-schijf zijn.


Hoezo een schijf? Je had toch een M2 SSD gekocht.

 

Over die Priority: Als mijn laptop zou proberen te booten van mijn nieuwe, lege SSD, dan zou de laptop toch op z'n minst aan moeten springen en zou ik toch ergens een lampje moeten zien denk ik. Toch?


Ja, behalve de verkeerde protocoll zit erin. In geval het zou een M2 PCIe-Port zijn , en er zit een verkeerde M2 erin, andere protocoll of te groot, zou dit wel storingen veroorzaken, zelfs tot dat de laptop helemaal niet opstart.

 

Ik vroeg mij nog af of het wellicht zou kunnen liggen aan de grootte van de SSD. Ik heb op internet in andere fora gezien dat sommige laptops wel met een 250Gb SSD werken, maar niet met 500Gb. Ook in dat geval zou ik toch denken dat de laptop in ieder geval zou moeten beginnen met booten


Dit zou mogelijk zijn. In andere variaties van de P6661 zijn alleen maar 128 of 256 GB M2 SATA SSDs ingebouwd, maar steeds in zamenwerking met een "normale" HDD. 

Ik denk een probleem zou de  8 GB SSD cache in de Toshiba Harddisk kunnen ziin. Met deze Hybrid-HDDs zijn er vaak boot probleemen.  Die ook verantwoordelijk is voor het in vergelijking met een echte SSD  "langzame opstarten".

 

Trek  toch  eens de SATA-cable van de HDD af, en restart de Laptop met de M2 SSD built in. Dan zou de Laptop tenminste moeten opstarten; en meestal bootet die dan in het UEFI als er geen medium met een stuurprogramma  (Windows) te vinden is.

 

Verder na deze test.

 

Edit: er zijn twee Bios-Updates bekend. Eerst versie 2.12 updaten, en daarna pas mag je de versie 2.22 erop zetten. Welke versie heb jij? Jij schreef  "Het betreft BIOS versie 2.21".  

Zeker? Of moet het niet versie 2.12 zijn? Maar ik zou in elk geval op versie 2.22 updaten.

 

Groetjes daddle

 

 

 

JaKi
New Voice
Bericht 6 van 14
6.077 Weergaven
Bericht 6 van 14
6.077 Weergaven

Bedankt voor de tips. Ik ga ermee aan de slag. Sorry voor mijn "oude" taalgebruik. Ik heb zeker een M2 SSD gekocht. "Schijf" past daar inderdaad niet meer bij...

 

Ik heb wel degelijk BIOS 2.21. Zijn er geen release notes van 2.22 beschikbaar?

daddle
Superuser
Bericht 7 van 14
6.070 Weergaven
Bericht 7 van 14
6.070 Weergaven

@JaKi 

 

Kunnen jullie eigenlijk niets bij jezelf vinden?  Geen handleiding, geen stuurprogrammas, nix! 😠

Kijk op de service pagina --> Over mijn product _> met jouw MSN --> klik op de naam -->  dan Contoleer de

Garantie  --> li. beneden in het kleine raampje --> stuurprogrammas --> Bios 2.22  --> Details

Maar da staat geen change log.

Success!

 

 daddle

JaKi
New Voice
Bericht 8 van 14
6.066 Weergaven
Bericht 8 van 14
6.066 Weergaven

Ja, die pagina had ik ook al wel gezien. Ik had echter gehoopt dat iemand wel wist welke problemen met deze BIOS update zouden zijn opgelost. Als daar dan bij had gestaan dat dit bepaalde problemen rondom het plaatsen van M2 SSD's zou voorkomen, dan had ik die update nu al doorgevoerd. Laat verder maar zitten.

daddle
Superuser
Bericht 9 van 14
6.063 Weergaven
Bericht 9 van 14
6.063 Weergaven

@JaKi 

 

You almost never get a proper change log with Medion PCs Bios Updates. Daar is altijd a reason als zij een nieuwe Bios opgeven. Ik zou het flashen, especially since Windows 10!

But as I wrote, the problem lies somewhere else also. Did you start the without the ToshibaHDD engaged, an the MS SSD built in?

But maybe the new Bios solves your problem.

 

Als jij opPagina 32 in de Handleiding naleest, statt daar dat je een tweede HDD kunt inbouwen, schijf of SSD in 2.5" formfactor. De aansluitings daarvor zouden er zijn.

Heb je je laptop  al geopened, of is het maar even checken wat mogelijk is, afgelezen van de fotos in CB??

Dan zou je de test met de HDD afgekoppelt al lengs gedaan hebben.

 

daddle

JaKi
New Voice
Bericht 10 van 14
6.056 Weergaven
Bericht 10 van 14
6.056 Weergaven

Sorry, sorry, sorry...

 

Zojuist de HDD uit de laptop gehaald en de M2 SSD geplaatst. Werkte wederom niet. Ik had van tevoren volgens mij toch echt goed gekeken naar de manier waarop de SSD geplaatst moest worden. Ik had diverse video's bekeken. Deze M2 SSD kan er echter op twee manieren in gestoken worden. Ik heb hem nu andersom geplaatst en voila! De SSD wordt nu herkend en de HDD ook. Ik kan nu echt aan de slag. Bedankt voor alle tips. Ticket closed...

13 ANTWOORDEN 13