annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Laptop Hoog CPU percentage, random geluiden, en crashgeluiden

6 ANTWOORDEN 6
siebe098
Trainee
Bericht 1 van 7
3.349 Weergaven
Bericht 1 van 7
3.349 Weergaven

Laptop Hoog CPU percentage, random geluiden, en crashgeluiden

Hallo,

 

Ik zit sinds kort met het probleem dat mijn laptop (Erazer P6661) overmatig veel gebruikt maakt van mijn processor (i5 6200u). Als ik alleen Spotify en Chrome heb openstaan kan het percentage al oplopen tot 80%, wat normaal niet zou mogen. Merk ik vooral bij video's van Youtube maar is algemeen hoger dan het zou moeten zijn. Hetzelfde resultaat heb ik bij andere browsers. Hardware accerelatie is ingeschakeld. Ook gebeuren er op random momenten dat ik een kort eenmalig beep hoor bij het gebruik van mijn koptelefoon, ik heb dit nog niet ontdekt met speakers maar gebruik deze ook amper alsook dat ik het crash geluid hoor dat uitendelijk geen crash veroorzaakt. Deze problemen zijn er zowel op accu als op lader. Is er iets wat ik hier aan kan doen en waar zou het aan kunnen liggen. 

EDIT: Ik heb ontdekt dat bij games er precies weinig gebruikt wordt gemaakt van mijn GPU hier lijkt het dat de processor all het werk moet doen. GPU werkt rond de 30 - 40% terwijl dit bij dit spel anders altijd volledig gebruikt word, Processor staat op 100% terwijl dit anders altijd lager dan 60% ligt. Temperaturen lijken ook heel hoog maar dit is iets wat al van het begin aanwezig was (Kunnen tot 95°C volgens Speccy oplopen).

 

Met vriendelijke groeten 

Siebe

Tags (1)
6 ANTWOORDEN 6
Anu
Scientist
Bericht 2 van 7
3.330 Weergaven
Bericht 2 van 7
3.330 Weergaven

Hoi @siebe098

Heb je al eens gekeken via Taakbeheer waar deze CPU belasting vanaf komt, misschien valt daar iets uit af te leiden? Ik vermoed dat er misschien op de achtergrond wat meedraait wat dit veroorzaakt, misschien zelfs iets van een virus / malware? 

 

Groetjes, 

Anu

siebe098
Trainee
Bericht 3 van 7
3.325 Weergaven
Bericht 3 van 7
3.325 Weergaven

Hoi @Anu

 

Dit heb ik al bekeken vanuit mijn taskmanager is niets ongewoon te zien. Ik heb met MalwareBytes al gecontrolleerd op virussen en malware maar uit de test is niets uitgekomen. Ik heb ook op chrome naar extensies gekeken er hier staat niets abnormaals tussen. De enigste extensie UBlockOrigin die ik heb, heeft na het uitschakelen van de extensie het probleem niet opgelost.

 

Met vriendelijke groeten

Siebe

Anu
Scientist
Bericht 4 van 7
3.321 Weergaven
Bericht 4 van 7
3.321 Weergaven

Hoi @siebe098

 

In taakbeheer kun je ook sorteren op processor gebruik, daarmee zou je toch moeten kunnen zien welk proces de processor zo zwaar belast? Gebeurd het al meteen nadat je de PC opnieuw opstart, zonder dat je zelf een programma start?  Als je uit taakbeheer niets kunt afleiding ben ik bang dat het lastig gaat worden om te achterhalen wat het veroorzaakt, ik denk dat je dan misschien het beste het systeem eens opnieuw kunt installeren en vanuit daar testen. 

 

Groetjes, 

Anu

 

siebe098
Trainee
Bericht 5 van 7
3.312 Weergaven
Bericht 5 van 7
3.312 Weergaven

Hoi @Anu

 

Vanaf dat ik mijn laptop opstart is het CPU gebruik al hoog. Op de screenshot zie je het processor gebruik bij Spotify en Google Chrome (2 tabladden (Youtube Video en Het Medion Community tablad) en het knipprogramma open en beide gebruiken abnormaal veel van de processor (96%). Ik merk wel dat vooral licht grafische (bv de Youtube video) toepassingen nogal veel van de processor vragen. Het lijkt precies dat de processor grafisch gerelateerde taken op zich neem i.p.v. deze door de grafische kaart te laten afhandelen

 

Met vriendelijke groeten 

Siebe

HoogCPUGebruik.PNG

Anu
Scientist
Bericht 6 van 7
3.279 Weergaven
Bericht 6 van 7
3.279 Weergaven

Hoi @siebe098

 

Volgens mij loopt youtube meestal gewoon via de CPU, aangezien daar niet echt iets gerenderd hoeft te worden zover ik weet. Ik verwacht niet dat daar het probleem zit, maar je zou voor de zekerheid eens de drivers van je grafische kaart opnieuw kunnen installeren om dat uit te sluiten. 

Als het dan nog niet werkt zou ik toch het systeem eens opnieuw installeren en met een schone installatie testen, misschien toch iets van een virus of zo dat meedraait wat de scan niet vindt? 

 

Groetjes, 

Anu

PBr
Beginner
Bericht 7 van 7
3.256 Weergaven
Bericht 7 van 7
3.256 Weergaven

Probeer de drivers van je geluidskaart eens opnieuw te installeren! Als alle audio via de processor (software) naar de audio-uitgang moet, dan krijg je precies de problemen die je beschrijft. Windows 10 migreert de drivers bij een upgrade niet altijd netjes, of installeert de verkeerde drivers.

 

Groeten,

PBr

6 ANTWOORDEN 6