annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Drie USB-poorten dood na update van Windows bij Notebook MEDION AKOYA E6432 MD 99970

9 ANTWOORDEN 9
Kamalilu
New Voice
Bericht 1 van 10
3.466 Weergaven
Bericht 1 van 10
3.466 Weergaven

Drie USB-poorten dood na update van Windows bij Notebook MEDION AKOYA E6432 MD 99970

Na beveiligingsupdate van Windows zijn er drie USB-poorten zo dood als een pier. Heb alles reeds geprobeerd, zoeken naar de recentste versie van de driver, verwijderen en opnieuw installeren van de drivers, in Bios de USB uit en dan terug aan gezet. 
Tweemaal USB 2.0 en één USB 3.0 om zeep. Heeft er nog iemand tips om die terug aan de praat te krijgen?
Wat me opviel toen de update klaar was en er werd gevraagd om opnieuw op te starten, was dat het scherm zeker 15 minuten zwart bleef met het draaiende cirkeltje. Uiteindelijk terug opgestart, maar met de reeds eerder gemelde gevolgen vandoen...
Ik kan blijkbaar om de één of andere reden ook niet terug met systeemherstel.

9 ANTWOORDEN 9
WZwijger
Tutor
Bericht 2 van 10
3.459 Weergaven
Bericht 2 van 10
3.459 Weergaven

Dit lijkt een softwareprobleem, waarbij de USB poorten niet meer worden aangestuurd door hardware die weer daarachter zit.

Schijnbaar zijn met de update deze drivers niet meegekomen.

 

Mogelijkheid 1:

 

Wat zou je kunnen doen:

Startknop, zoekvenster: zoeken naar apparaatbeheer.

Apparaatbeheer openen.

 

Nu zie je alle hardware die in jouw computer zit.

Ga naar systeemapparaten.

Ga elke component na en kies: driver updaten, waarschijnlijk ontbreekt er een driver van een chipset.

 

Mogelijkheid 2:

Nu je er toch bent, wanneer er ergens een uitroepteken staat, wil dit zeggen dat de hardware niet goed werkt, zo ook een geel driehoekje. Wanneer dit het geval is: hardware verwijderen waar dit staat: computer opnieuw opstarten, weer terug gaan naar apparaatbeheer in configuratiescherm, bovenin je scherm kun je in het menu laten zoeken naar: nieuwe hardware: nieuwe hardware laten installeren.

 

Mogelijkheid 3:

Wanneer de chipset van intel is, ga naar de website van intel, ondersteuning, drivers updaten. Hier kun je een programma downloaden wat automatisch de beste drivers van Intel zoekt voor jouw computer. Dit programma downloaden => programma laten zoeken naar updates => installeren. Wanneer er een melding komt dat het stuurprogramma specifiek hoort geleverd door een fabrikant: NIET UPDATEN.

 

Ik hoop dat het helpt.

 

Met vriendelijke groet:

WZwijger

Kamalilu
New Voice
Bericht 3 van 10
3.441 Weergaven
Bericht 3 van 10
3.441 Weergaven

Beste WZwijger,

Alvast bedankt voor de geboden mogelijke oplossingen.
Mogelijkheid 1 had ik gisteravond reeds gedaan, geen resultaat.
Mogelijkheid 2: geen gele driehoekjes te zien, dus ook dit bracht geen soelaas
Mogelijkheid 3: Ik heb het programma gedownload en laten lopen, dit toonde 4 beschikbare updates, doch ik zag niet onmiddellijk verband met de USB-poorten:

1) Intel® Wireless Bluetooth® for Windows® 10 
2) Intel® Graphics - Windows® 10 DCH Drivers
3) Windows® 10 Wi-Fi Drivers for Intel® Wireless Adapters
4) Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) User Interface and Driver for Intel® 5th/6th Generation Platforms

 

Alle vier de updates gedaan, een paar keer opnieuw opgestart toen dit gevraagd werd, maar jammer genoeg nog steeds drie defecte USB-poorten. 

Ik blijf verder zoeken, want zoals je zegt moet dit ergens een software probleem zijn. De drie poorten leveren wel nog stroom, als ik mijn externe harde schijf eraan hang, licht het ledje op en hoor ik ze draaien. Echter als ik mijn iPhone aan de USB-poorten hang, dan laadt die niet op. Toch allemaal mysterieus hé.

In ieder geval bedankt om me te wijzen op de mogelijkheid om mijn laptop te voorzien van de meest recente drivers van Intel, ik wist niet dat je dit kon.

 

Met vriendelijke groeten,

Luc 
 

Snelleschildpad
Moderator
Bericht 4 van 10
3.383 Weergaven
Bericht 4 van 10
3.383 Weergaven

Hallo @Kamalilu 

 

Ik heb het bericht doorgelezen en ben helaas niet bekend met Iphone.

 

Wel met samsung en daarbij is het wanneer je deze aansluit op de PC dat je sowieso de eerste keer moet selecteren wat deze met het apparaat moet doen.

bijvoorbeeld opladen. data overdracht of beide. 

 

Wellicht zit het probleem hierin. Op de samsung heb ik dat op de telefoon zelf aangezet namelijk.

 

Groet

 

Snelle 



Beloon helpende antwoorden met Kudos en markeer het beste antwoord/de beste oplossing met als oplossing accepteren.


Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.
WZwijger
Tutor
Bericht 5 van 10
3.371 Weergaven
Bericht 5 van 10
3.371 Weergaven

Wanneer Windows 10 een nieuwe update doet, vergeet hij soms ook de drivers voor de chipset te vernieuwen dat wel opnieuw te installeren. Ik heb een laptop die vooral gebaseerd is op Intel. Op jouw apparaat kan het er anders uitzien.

 

In de bijlage vind je in apparaatbeheer geel gekleurd wat ik altijd ververs na een nieuwe installatie.

 

Ik ga dan op dat onderdeel staan: => rechtermuisknop => stuurprogramma bijwerken.

Dan komt er een dialoogvenster.

Kies automatisch zoeken naar stuurprogramma's.

 

Die USB poorten zijn weer verbonden met een soort "laan" op je moederbord met een chipset. Die chipset werkt waarschijnlijk nu niet goed of de driver daarvan is niet geïnstalleerd, vandaar dat er meerdere poorten uitvallen. Ik heb dit ook eerder gehad.

 

Wanneer je toch in apparaatbeheer bent en je hebt bij jouw op je computer al die onderdelen langsgelopen. Ga dan naar actie (dit zie je bovenaan in het scherm)  => zoeken naar gewijzigde apparaten. Kijk dan of er hardware tevoorschijn komt die je volgens mij nu mist.ProgrammabeheerProgrammabeheer

Ik hoop dat het hiermee opgelost is.

 

Met vriendelijke groet,

WZwijger

Kamalilu
New Voice
Bericht 6 van 10
3.364 Weergaven
Bericht 6 van 10
3.364 Weergaven

Hallo Snelle,

ik had op het verkeerde knopje gedrukt (als oplossing accepteren, ik wou gewoon antwoorden).
Ja, dat van die vraag voor een Samsung is het niet hoor, de iPhone heeft er trouwens al heel veel aangehangen.

Ik vermoed dat de het probleem veel dieper moet gezocht worden...
Maar toch bedankt om te helpen zoeken naar een oplossing (die er voorlopig nog niet is).

Ik blijf proberen.

Met vriendelijke groeten,

Kamalilu

Kamalilu
New Voice
Bericht 7 van 10
3.362 Weergaven
Bericht 7 van 10
3.362 Weergaven

WZwijger,

Ik heb jouw voorgestelde actie volledig doorlopen en het lijstje met de systeemapparaten ziet er bij mij inderdaad wat anders uit.

Bij jouw eerste gemarkeerde blokje staan toch ook wel nog wat meer zaken dan bij mij...

Kamalilu_0-1611786145390.png

Ik heb eigenlijk alle items overlopen en overal laten het stuurprogramma laten bijwerken en overal kreeg ik dezelfde melding: "de beste stuurprogramma's voor uw apparaat zijn al geïnstalleerd"


Ook laten zoeken naar gewijzigde apparaten, maar niets dat tevoorschijn kwam.

Tenslotte heb ik de laptop nog een keertje volledig afgelegd en opnieuw opgestart, zonder resultaat, jammer...

 

Tja, lijkt toch wel iets heel raars te zijn.

Mocht er je nog iets te binnen schieten, mag je dit gerust laten weten.

Wat ik nog niet heb gezegd, is dat mijn vrouw dezelfde laptop heeft (of het zou toch ongeveer dezelfde moeten zijn). Misschien kan ik daar iets op vergelijken? 

Alvast bedankt voor de tips, ik leer nog elke dag bij 😉

 

Met vriendelijke groeten,

Kamalilu

WZwijger
Tutor
Bericht 8 van 10
3.358 Weergaven
Bericht 8 van 10
3.358 Weergaven

Het wordt nu toch echt een heel complex probleem.

Schijnbaar ben je niet de enige.

Ik ben gaan rondzoeken op internet.

Deze Engelstalige websites geeft nog een flink aantal oplossingen die je kunt proberen.

Website 

 

Het kan zitten in de slaapstand en de afhandeling van het weer ontwaken.

Energiemanagement.

 

Het ontbreken van drivers lijkt me onwaarschijnlijk, want dat heb je allemaal al bekeken.

 

Je apparaatbeheer vergelijken met de laptop van je vrouw is zeker een goed idee.

Na het lezen van het artikel kunnen het twee problemen zijn:

 

Een stroomtoeleveringsprobleem na de slaapstand.

Of een niet goed werkende of verkeerd geïnstalleerde driver (wat eigenlijk al is uitgesloten).

 

Lees de website eens door, misschien zit daar een goede oplossing tussen.

 

Succes verder.

WZwijger.

daddle
Superuser
Bericht 9 van 10
3.351 Weergaven
Bericht 9 van 10
3.351 Weergaven

@Kamalilu 

 

Een andere approach, maar ik weet niet of ik het ermee juist heb.

Vanaf Skylake CPUs Intel took out support voor de oudere versie EHCI 2.0 USB ports.

Misschien werd in jouw installatie de extra support voor de USB 2.0 ports extra in de Win 10 Installatie "implemented"

En als je dann Win 10 opnieuw geeinstalleert hebt, ontbreekte deze extra support voor de USB ports, hoewel dit met de nieuwste Windows versies niet zou durfen gebeuren.

 

Kun jij je Notebook niet met Powerrecover  een systeem herstel maken? De F11 toets  gedurende de start indrukken? Daarna met een MediaCreationTool gemaakte USB  Win 10 Installatiestick in Windows insteken, en de setup.exe in de stick starten. Zogenoemde "Inplace-reparatie.". Ik hoop de WIn installatie is niet de oud. Anders kun je ook nog altijd  

de oudere versies 19.03 and 19.09 en 2004 nog downloaden., en deze alle van binnen Windows starten, een na de andere. Dit  gaat noch altijd vlugger als de Windows update rally moeten doorlopen.

 

En bekijk eerst eens in het UEFI op de pagina " Advanced" naar de USB port configuration. Misschien op "Disabled" gezet?

 

groetjes, daddle

 

Kamalilu
New Voice
Bericht 10 van 10
3.140 Weergaven
Bericht 10 van 10
3.140 Weergaven

Alles geprobeerd vanop de link die je doorstuurde, niets wat tot een oplossing heeft geleid.
Wat ik nu ineens ook heb gezien, is dat de batterij niet meer tot 100% oplaadt, maar nog slechts tot ± 85 %.

Voordien, als de netadapter was aangesloten, werd er vermeld bij het batterij icoontje onderaan de balk "Volledig opgeladen in ... minuten"

Nu staat er enkel "85% beschikbaar (aangesloten)".

Mijn vrouw heeft dezelfde laptop en ik heb als test de batterijen verwisseld. De batterij uit haar laptop is nog zo goed als nieuw want ze gebruikt die bijna nooit (zonde).
Als ik mijn oude batterij in haar laptop breng en de netadapter in het stopcontact steek, komt dus met mijn batterij erin op de taakbalk "Volledig opgeladen in ... minuten"

Met haar batterij in goede conditie in mijn laptop, krijg ik als melding onderaan de taakbalk bijvoorbeeld "74% beschikbaar (aangesloten)", dus dezelfde melding met haar zo goed als nieuwe batterij als met mijn meer afgewerkte batterij.

Heel bizar, maar ik denk dat de niet werkende USB-poorten wel eens een gevolg zouden kunnen zijn van een niet goed werkend energiebeheersysteem van mijn laptop.

Nu, ik heb terwijl mijn vrouw haar batterij in mijn laptop zat, gecontroleerd of de USB-poorten per toeval niet terug tot leven waren gekomen, maar jammer genoeg niet dus...

De batterijen terug verwisseld en wat blijkt nu ineens? Mijn oude batterij stond op 88% opgeladen in mijn vrouw haar laptop en als ik die terug in mijn laptop aanbracht en hem opstartte, stond er ineens slechts nog een percentage van 29% in de taakbalk... 

Ik heb ook al veel vergeleken qua apparaatbeheer tussen de twee laptops en er valt me niet echt iets op wat bij de mijne zou ontbreken.

 

Ik heb helemaal geen idee meer waar ik kan zoeken, ik vrees ervoor dat dit ooit nog goed komt...

9 ANTWOORDEN 9