annuler
Affichage des résultats de 
Rechercher plutôt 
Vouliez-vous dire : 

Accu laptop akoya e6416

3 RÉPONSES 3
KB3680
Beginner
Message 1 sur 4
3 701 Visites
Message 1 sur 4
3 701 Visites

Accu laptop akoya e6416

Mijn laptop is ongeveer anderhalf jaar oud. De laatste weken gebeurt het voortdurend dat hij plots uitschakelt omdat de accu leeg is (want als ik hem daarna aan de lader hang kan ik hem dan onmiddellijk weer opstarten) en dit zonder voorafgaande waarschuwing. Voorheen kreeg ik altijd een melding als ik de accu nog 10% over had en dan kon ik nog rustig op zoek gaan naar de lader. Dit terwijl hij nu uitvalt als de "meter" 20 à 30% aangeeft. Wat kan de oorzaak zijn en vooral wat kan ik eraan doen, want dit is erg vervelend. Alvast bedankt voor de reacties.

3 RÉPONSES 3
daddle
Superuser
Message 2 sur 4
3 694 Visites
Message 2 sur 4
3 694 Visites

@KB3680

 

Hallo, dit is een teken datt de accu erg oud en zwak geworden is, en hij al bij 20-30% een plotselinge spanningsafval ondergaat, die collabeert en dus het Notebook zonder waarschuwing (geen tijd meer) laat afslaan.

Voor een tijdje mag je nog zo gaan doorwerken, liefst met het lader aangesloten. Maar de accu moet herplaatst worden, anders kan het ook eens gevaarlijk worden (thermal runaway)!

 

groetjes, daddle

 

KB3680
Beginner
Message 3 sur 4
3 691 Visites
Message 3 sur 4
3 691 Visites

Bedankt voor het antwoord. Maar kan een accu na ongeveer 1,5 jaar al zo versleten zijn? Ik weet wel dat accu's het zwakste punt van laptops zijn en dat tegenwoordig zowat alles gemaakt wordt om vroeg te verslijten, maar dit lijkt me toch heel vroeg.

daddle
Superuser
Message 4 sur 4
3 686 Visites
Message 4 sur 4
3 686 Visites

Ja, dit kan, dit zie je toch! Ook al is het een beetje kort.  Maar ik bedrijf mijn Laptops zodra ik thuis ben met een lader aangesloten, en laat ze ongeveer allleen alle twee drie maanden een keer leeg draaien; en ze zijn gedeeltelijk al ouder dan 3 jaren. 

Maar het is geen questie van tijd, het is de vraag hoe vaak en intensief werd jou akku leeggedraaid en weer opgeladen, en hoe hoog zat de temperatuur in het accu.

 

groetjes, daddle

 

Edit: Hier kun je een nieuwe aacu bestellen; of bij ebay gaan kijken, voor de laptop-type.

3 RÉPONSES 3