annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Kortsluiting Quigg magnetron 4in1 - Roest- en vetaanslag in het hete luchtgedeelte.

2 ANTWOORDEN 2
Durdane
Beginner
Bericht 1 van 3
1.273 Weergaven
Bericht 1 van 3
1.273 Weergaven

Kortsluiting Quigg magnetron 4in1 - Roest- en vetaanslag in het hete luchtgedeelte.

Bij het inschakelen van magnetron 4in1 (MD17500) slaan de stoppen er uit. En hij  valt buiten de garantie.

Het probleem zit in het hete lucht gedeelte aan de achterkant. Op de metalen ventilator en in de metalen kap er om heen zit een dikke zware vette roestachtige aanslag. Tussen een bevestigingsschroef en de hitte-element zat een klein bruggetje van dat spul; ik denk dat de oorzaak van de kortsluiting was

Ik dacht eerst dat het aangekoekt vet was, maar met een agressieve ovenreiniger bleef het gewoon zitten.Inspuiten met WD-40 en laten intrekken deed niets.

Met een staalborstelkop op mijn boormachine en een schuurmiddel ging er iets vanaf, maar dat ging heel langzaam. Daarna gebruikte ik een schuurmachine met roterende kop met heel grof schuurpapier, dat ging iets beter, maar nog zeer moeizaam. Ik zit te denken om maar een slijptol te gebruiken. 😂

Inmiddels is de kap rond het hitte-element ontdaan van de roest, maar dat geldt ook voor de beschermlaag, waardoor het onderliggende metaal bloot is komen te liggen.

Het heteluchtsysteem heeft twee metalen ventilatorbladen op één as. De buitenste was nagenoeg schoon, maar de binnenste is ook aangedaan door de vet/roest aanslag. Omdat het moeilijk is om bij het schoonmaken daarvan overal bij te komen, heb ik gekeken of ik die kon bestellen. Ik kon hem niet direct vinden, alleen iets dat er op leek, en wel leek te passen, maar dan wel met één schoep minder. Helaas stond de afmeting er niet bij zodat ik niet weet of de diameter een beetje overeenkomt.

Verder zag ik in de aanslag een patroon die aangeeft dat er valse (hete?) lucht wordt aangezogen of ontsnapt tussen de kieren daar waar de hete lucht unit zit vastgeschroefd aan de achterkant van de oven. Zou daar niet een pakking moeten zitten?

Bij het demonteren merkte ik overigens ook op dat het rooster dat in zijn geheel over de hete lucht unit is geplaatst, aan de rand aan één kant een stukje pakking had van enkele centimeters. Vermoedelijk met als doel trillingen te voorkomen.

 

Ik heb de volgende vragen:

- Weet iemand hoe die vet/roest daar komt? Komt het misschien door opspattend vet of stoom in de oven?

- Hoe kan je dat voorkomen?

- Ontbreken er misschien pakkingen?

- Weet iemand waar ik een ventilatorblad (origineel of een kloon) kan krijgen?

- Heeft iemand een tip voor het verwijderen van de vet/roest? WD-40 werkt niet.

- Verder uit pure nieuwsgierigheid: Kan iemand mij vertellen hoe het kan dat het hitte-element is vastgezet met metalen beugeltjes die elektriciteit geleiden. Hoe komt het dat dat geen sluiting veroorzaakt? Van welk elektrisch fenomeen is hier sprake?

- Is er ergens een elektrisch schema beschikbaar van deze oven?

- Kan iemand vertellen hoeveel weerstand (Ohm) ik moet meten op een hitte-element?

 

Ik hoop dat iemand (enkele van) deze vragen kan beantwoorden. Alvast bedankt!

 

 

 

 

 

2 ANTWOORDEN 2
Durdane
Beginner
Bericht 2 van 3
1.271 Weergaven
Bericht 2 van 3
1.271 Weergaven

Ventilator hete lucht unitVentilator hete lucht unitbuitenste kapbuitenste kapbuitenste kapbuitenste kapbuitenste kapbuitenste kapbuitenste kapbuitenste kapbinnenste kapbinnenste kap

Fishtown
Superuser
Bericht 3 van 3
1.245 Weergaven
Bericht 3 van 3
1.245 Weergaven

Hallo @Durdane  en welkom

safety first,

het apparaat heeft hoogspanningsonderdelen die dodelijke spanning kunnen dragen, zelfs als het is uitgeschakeld.

Gebruik de magnetron nooit als deze open is.

 


@Durdane  schrieb:

Ik heb de volgende vragen:

- Weet iemand hoe die vet/roest daar komt? Komt het misschien door opspattend vet of stoom in de oven?

- Hoe kan je dat voorkomen?

- Ontbreken er misschien pakkingen?

- Weet iemand waar ik een ventilatorblad (origineel of een kloon) kan krijgen?

antwoord: Kun je een foto maken van de motorsticker met de data/specificaties?

 

- Heeft iemand een tip voor het verwijderen van de vet/roest? WD-40 werkt niet.

- Verder uit pure nieuwsgierigheid: Kan iemand mij vertellen hoe het kan dat het hitte-element is vastgezet met metalen beugeltjes die elektriciteit geleiden. Hoe komt het dat dat geen sluiting veroorzaakt? Van welk elektrisch fenomeen is hier sprake?

antwoord: Kun je een foto maken van wat je precies bedoelt?

 

- Is er ergens een elektrisch schema beschikbaar van deze oven?

antwoord: als er geen bedradingsschema aan de binnenkant van het buitenpaneel is bevestigd dan niet.

 

- Kan iemand vertellen hoeveel weerstand (Ohm) ik moet meten op een hitte-element?

antwoord: De formule is R=U/I

R (ohm) = 230(volt) : (ampère) Controleer de hitte-element, zet spanning (L1 + N) en sluit de aarde aan op de hitte-elementflens. Blijft de huiszekering er in dan is het ok, meet nu het stroomverbruik (ampère) met een ampèretang. Nu kun je ohm berekenen. Of kijk op de flens wat daar staat qua wattage (Volt x Ampere). Nu kun je ook ohm berekenen.

Vermogen bovengrill: ca. 1100 W Vermogen onder grill: ca. 500 W Heteluchtvermogen: ca. 2300 W

doei Fishtown


 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alles was man lange genug, konsequent mit System durchführt, führt zwangsläufig zum Erfolg.
2 ANTWOORDEN 2