annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

X44022 RAW foto's?

4 ANTWOORDEN 4
A-liss
Beginner
Bericht 1 van 5
38.807 Weergaven
Bericht 1 van 5
38.807 Weergaven

X44022 RAW foto's?

Hoi allemaal, 

 

Ik heb me pas deze camera bij de Aldi gekocht, en ik zou graag zo'n foto's proberen te maken:

Voorbeeldfoto

 

Als ik het goed begrijp heb je daar RAW foto's voor nodig, kan ik dat instellen op deze camera, en zoja, hoe en waar? Ik kon daar in de handleiding niets over vinden

 

Groetjes, 

Alice

4 ANTWOORDEN 4
Anu
Scientist
Bericht 2 van 5
38.736 Weergaven
Bericht 2 van 5
38.736 Weergaven

Hoi  Alice, 

 

Zover ik kan vinden over dit toestel ondersteund hij geen RAW bestands formaat. 

Je voorbeeldfoto is een HDR foto, deze maak je door een overbelichte, een onderbelichte, en een normaal belichte foto samen te voegen, waardoor je meer details krijgt in de lichte en donkere delen (die bij de normaal belichte foto weg zouden vallen door over of onderbelichting). Dit kan inderdaad door een raw bestand te bewerken en hier als het ware 3 verschillend belichte fotobestanden van te maken, dit word ook wel Pseudo-HDR genoemd. 

Je kunt echter ook de camera zelf 3 verschillende fotos in verschillende belichtingen laten maken. Hier heeft deze camera zo te zien wel een functie voor, dit kun je in het menu > belichting-bracket vinden (volgens wat ik vind in de handleiding, ik heb de camera zelf niet dus kan het niet proberen).  Er wordt hiermee automatisch een onderbelichte, normale en overbelichte foto gemaakt, welke je dan via een bewerkingsprogramma kunt verwerken in 1 HDR foto. 

 

Groetjes ,

Anu

Contessa
Explorer
Bericht 3 van 5
38.455 Weergaven
Bericht 3 van 5
38.455 Weergaven

Hallo @A-liss

Hartelijk welkom en veel plezier in de Community

Groetjes, Contessa
A-liss
Beginner
Bericht 4 van 5
38.450 Weergaven
Bericht 4 van 5
38.450 Weergaven

Hoi Anu, 

 

Bedankt voor je antwoord en uitleg! Ik ben nog heel erg nieuw met fotografie, maar ik vond dat soort foto's zo gaaf dat ik dat ook eens wil proberen. Heb jij wel eens een HDR foto gemaakt, en hoe deed je dat precies?  Welk programma gebruikte je ervoor en zo?

 

Groetjes,  Alice

Anu
Scientist
Bericht 5 van 5
38.332 Weergaven
Bericht 5 van 5
38.332 Weergaven

Hoi Alice, 

 

Ja ik heb jaren geleden daar ook wel eens een beetje mee gespeeld, het programma dat ik destijds gebruikte heette photomatix geloof ik, verder was het eigenlijk best makkelijk, selecteer de 3 fotos in de software, en dan had je een aantal schuifknopjes waar je dingen mee kon regelen, daar heb ik wat mee gespeeld tot ik een resultaat kreeg wat me beviel.

 

Maar dit is dus echt al jaren terug,ik heb geen idee of die software nog verkrijgbaar is, of dat er tegenwoordig wellicht betere alternatieven beschikbaar zijn.

 

Groetjes, 

Anu

4 ANTWOORDEN 4