annuler
Affichage des résultats de 
Rechercher plutôt 
Vouliez-vous dire : 

Hoe werk ik apparaatdrivers bij?

Hoe werk ik de apparaatdrivers op mijn computer bij?

Windows 10 en Windows 11 hebben verschillende opties voor het bijwerken van apparaatstuurprogramma's. Zie Hoe werk ik apparaatdrivers bij via Windows Update? en Hoe werk ik apparaatdrivers bij via Apparaatbeheer? onder: 

      windows_10_version_(400x70).jpg windows_11_version_(400x70).jpg

Daarnaast bieden sommige hardware fabrikanten hun eigen tools om bijvoorbeeld drivers up-to-date te houden:

  • Hoe werk ik apparaat drivers bij via Windows Update?

  • Hoewel het enige tijd kan duren voordat de nieuwste stuurprogramma-updates van hardware fabrikanten in Windows Update verschijnen, is dit de aanbevolen methode omdat de pakketten door Microsoft zijn getest en ondertekend.
    Volg deze stappen om apparaat drivers bij te werken buiten automatische updates met Windows-update:
    • Open Instellingen (Windows key + i)
    • Klik op Update & Security
    • Klik op Windows Update
    • Klik op de Controleren op updates knop

    of klik op deze knop Windows Update. De verdere procedure is anders in Windows 10 of Windows 11.

    Windows 10

    Als het zoeken is voltooid, klikt u op Bekijk optionele updates.

     

    Windows_10_Update_First_Step.png

    Als het zoeken naar een stuurprogramma succesvol was, worden de optioneel beschikbare stuurprogramma's opgesomd. Selecteer de gewenste stuurprogramma's en bevestig met Downloaden en installeren.
    Windows_10_Update_Second_Step.png

    Windows 11

    • Selecteer Geavanceerde Opties

      Windows_11_Update_Advanced_Options.png

    • Klik op Optionele updates
    • De beschikbare drivers worden dan weergegeven onder Driver Updates
    • Kies de gewenste drivers en bevestig met Download en installeer
  • Hoe werk ik apparaat drivers bij via Apparaatbeheer?

  • Windows 10 en Windows 11

    Als alternatief kunt u ook drivers bijwerken via apparaatbeheer. Sinds Windows 10 versie 2004 kunnen alleen lokaal opgeslagen stuurprogramma's op deze manier worden geïnstalleerd. Ze moeten dus vooraf van de site van de fabrikant worden gedownload en zo nodig uitgepakt.

    De volgende stappen zijn nodig voor een stuurprogramma-update met Apparaatbeheer:
    • Druk op de toetsencombinatie Windows + x
    • Selecteer de Device Manager in het menu
    • Open de categorie waaronder het apparaat is opgenomen met een dubbelklik
    • Rechtsklik op het apparaat en selecteer de optie stuurprogramma bijwerken.

    Windows_10_Local_Install_First_Step.png

    Klik in het contextmenu op Update Driver Software om het dialoogvenster met dezelfde naam te starten. Klik op Mijn computer doorzoeken naar stuurprogramma's.

    Windows_10_Local_Install_Second_Step.png

    Klik via de zoekdialoog in de map met de onverpakte stuurprogrammabestanden. Windows zal dan de installatie uitvoeren.

  • Hoe te bepalen of een stuurprogramma met succes is bijgewerkt

  • Windows 10 en Windows 11

    Na het bijwerken van een stuurprogramma kan met de volgende procedure worden gecontroleerd of de installatie succesvol was:

    • Druk op de toetsencombinatie Windows + x
    • Selecteer het apparaatbeheer in het menu
    • Open de categorie waaronder het apparaat is opgenomen door erop te dubbelklikken
    • Rechtsklik op het apparaat en open de eigenschappen dialoog
    • Klik op het tabblad Driver.
    • De ingangen Driver Date en Driver Version geven de gewenste informatie
  • Wat kan ik doen als Windows 7 of 8 wordt gebruikt?

  • Stuurprogramma's voor Windows 7 en Windows 8 kunnen worden gedownload van de MEDION service pagina of de pagina's van de fabrikant.

    Hoe u drivers uit ons servicegebied installeert wordt uitgelegd in deze FAQ.

    Als u in het MEDION servicegebied niet vindt wat u zoekt, kunt u de website van de fabrikant gebruiken. Voer bijvoorbeeld in een zoekmachine Realtek High Definition Audio driver in. Download indien mogelijk de drivers van de originele website van de fabrikant. Achter andere weergegeven hits staan vaak installatieprogramma's met aanvullende, mogelijk zelfs schadelijke software.
     
  • Hoe deactiveer ik de automatische installatie van het stuurprogramma?

  • Windows 10

    De automatische installatie van stuurprogramma's kan worden uitgeschakeld in het Configuratiescherm. Druk hiervoor op de Windows-toets en typ de eerste paar letters van Configuratiescherm totdat het verschijnt bij de zoekresultaten.

    Open Apparaten en Printers, klik dan met de rechtermuisknop op de vermelding voor uw computer en selecteer Instellingen voor apparaatinstallatie.

    Selecteer Nee (uw machine werkt mogelijk niet zoals verwacht). Bevestig de keuze. De automatische installatie van het stuurprogramma wordt dan gedeactiveerd.

  • Hoe kan ik een installatie van een stuurprogramma ongedaan maken?

  • Windows 10 en Windows 11

    Open hiervoor het apparaatbeheer en dubbelklik op het betreffende apparaat in de lijst om het dialoogvenster met de eigenschappen weer te geven.

    Selecteer het tabblad Driver. Als de knop Vorig stuurprogramma actief is (niet grijs gemaakt), zal Windows het vorige stuurprogramma herstellen.

  • Hoe vind ik drivers voor een onbekend apparaat in Apparaatbeheer?

  • Windows 10 en Windows 11

    Soms herkent Windows een apparaat niet en staat het in Apparaatbeheer onder de tak Onbekende apparaten. Probeer de volgende oplossing als apparaatbeheer een onbekend apparaat toont dat u niet kunt toewijzen:

    • Selecteer het item en open de eigenschappen dialoog met ENTER.
    • Activeer de Details tab
    • Stel de lijst met eigenschappen in op Hardware-Id
    • Open het contextmenu met de rechtermuisknop en selecteer Kopiëren. Als er meerdere vendor-ID's beschikbaar zijn, begin dan met de kortste.

    Property-Dialog.png

    Roep dan de Microsoft Update-catalogus op. De update catalogus zoekt en vindt niet alleen Microsoft updates, maar ook drivers die door verschillende hardware fabrikanten zijn geüpload. Kopieer de Hardware Id uit de eigenschappen dialoog in het zoekveld en start de zoekopdracht.

    MS-Update-Catalog-1.png

    Als de trefferlijst te verwarrend is, kunt u deze sorteren op Laatst bijgewerkt door op de betreffende kolomkop te klikken.

    U vindt het gedownloade stuurprogramma in een CAB file. Ga als volgt te werk om het stuurprogramma te installeren:

    • Pak het bestand uit
    • Klik met de rechtermuisknop op het INF-bestand en selecteer Installeren
    • Bevestig zo nodig de UAC query

    Als de updatecatalogus geen stuurprogramma's vindt, kunt u de vendor Id (hardwarefabrikant Id) gebruiken om databases van leveranciers te bevragen, zoals Apparaat KB.

    Vendor_Id.png

    In de bovenstaande string is het eerste rode blok de Vendor-Id en het tweede de Device-Id. Voer de twee waarden op DEVICE KB in de overeenkomstige velden in: Let op de keuzelijst waar u kunt kiezen uit USB of PCI.

    Als de zoekopdracht vindt wat u zoekt, krijgt u de fabrikant en de apparaat aanduiding in platte tekst. Dit kunt u dan gebruiken om te zoeken naar drivers op de website van de fabrikant.


Version historique
Last Mise à Jour:
‎16.01.2024 10:32
Mis à jour Par