annuler
Affichage des résultats de 
Rechercher plutôt 
Vouliez-vous dire : 

externe boot disk toevoegen op E63007

4 RÉPONSES 4
freyr
Apprentice
Message 1 sur 5
2 142 Visites
Message 1 sur 5
2 142 Visites

externe boot disk toevoegen op E63007

Hello,

Ik wil een externe bootdisk toevoegen. Moederbord is een B360H4-EM. Het msinfo32.exe commando geeft Mode Bios aan als UEFI (er is dus geen MBR). De disk (een paar jaar oud) is gepartionneerd met GPT partitie. Het is een gewone sata-disk (dus geen NMVE). De partities zijn geformateerd met windows 10 en de boot- en systeem partitie zijn overgezet met easeus partition manager.  Als ik het systeem opstart (met de del knop ingedrukt) krijg ik het bootmenu - hierin wordt de externe disk niet herkend en kan ik die dus niet kiezen. Al de opties worden voorafgegaan door UEFI ... vermoedelijk een "modern" probleem ??? Of kan die E63007 alleen opstarten via het unieke slot op het moederbord, of is er een speciale disk nodig, kan ik eventueel een aan te kopen M2 sata kaart voor het tweede slot op het moederbord daarvoor aankopen, enz  ???  

4 RÉPONSES 4
Snelleschildpad
Moderator
Message 2 sur 5
2 059 Visites
Message 2 sur 5
2 059 Visites

Hallo @freyr 

 

Je vraag is niet eenvoudig te beantwoorden gezien de reacties die je erop krijgt.

Ik ga hier wat uitzoekwerk voor doen en kom zo snel mogelijk terug met een eventueel antwoord

 

Groet

Snelle 



Beloon helpende antwoorden met Kudos en markeer het beste antwoord/de beste oplossing met als oplossing accepteren.


Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.
WZwijger
Tutor
Message 3 sur 5
2 022 Visites
Message 3 sur 5
2 022 Visites

Okay, wat je vraagt is best complex...

Maar ik denk dat de volgende werkwijze ervoor kan zorgen dat dit gaat werken.

 

Zorg ervoor dat je een extra licentie hebt van Windows 10. Nieuwe installatie, dus extra licentie.

 

Zet je computer uit.

Zorg ervoor dat alle restspanning er ook uit is (aan en uit knop aantal keer aanraken..)

Stroomkabel eraf.

Jezelf aarden (zoek op internet hoe dat moet).

 

Verwijder de M2 kaart waarvan je nu boot.

 

Zorg vooraf dat je een nieuwe USB hebt met daarop Windows 10. Deze kun je maken met de Media Creator: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Dit moet je natuurlijk VOORAF doen, voordat je de M2 kaart verwijderd!

 

Zorg ervoor dat de nieuwe schijf waarvan je ook wilt opstarten in de PC zit.

 

De computer opstarten => laten opstarten vanaf USB schijf => windows installer doorlopen.

Computer opstarten en kijken of je kunt booten van de schijf waarop je nu Windows 10 hebt gezet.

 

Vervolgens: je M2 kaart terugplaaten.

 

Nu heb je 2 bootable schijven, waarop alle bestanden zo staan dat ervan opgestart kan worden.

 

Tijdens het opstarten (FASTBOOT uitzetten in BIOS en Windows 10!, snel opstarten MOET uitstaan! energiebeheer => extra opties => je moet je administrator wachtwoord opgeven => snel opstarten uitzetten !). je opstartmenu opvragen. Dit is op elke computer bij elke BIOS anders.

 

Selecteer de schijf waarvan je wilt opstarten.

TADA, dubbelboot machine!

 

Wanneer er geen opstartmenu in de BIOS zit, moet je elke keer je BIOS in en de schijf waarvan je wilt opstarten als eerste keuze opgeven. (Da's bewerkelijk, maar het kan).

 

Er zal ongetwijfeld ook een manier zijn om tijdens het opstarten van Windows 10 een opstartscherm te krijgen met allebei de schijven. Ik heb dit op internet eerder gezien. Zelf echter nooit ingesteld, dus ik weet ook niet hoe dat moet. Maar het kan wel.

 

Hier een artikel daarover:

https://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/multiboot_systeem_opzetten.html

 

Succes ik hoop dat je hiermee geholpen bent.

WZwijger.

freyr
Apprentice
Message 4 sur 5
2 016 Visites
Message 4 sur 5
2 016 Visites

 

Eerst en vooral de computerbijbels van Menno Schoone lonen echt de moeite ! Ik heb vermoedelijk de volledige collectie. Ze zijn wel op de nederlandstalige versie van microsoft zijn gebaseerd, waarschijnlijk voor de meeste lezers een pluspunt.

Ik heb een aantal zaken niet uitgetest en mij, goedgelovig, gebaseerd op mijn vroegere ervaring.  Die M2-kaart zit vastgeplakt met een koelstrip, enz. Ondertussen ontdekt, omdat ik dat gelummel grondig beu was, door daar voldoende kracht op te zetten, die toch te verwijderen is.

De echte problemen komen via enerzijds Microsoft die zijn strategie volledig heeft veranderd en anderzijds  “If everything fails read the manual”  die echter ontbreekt.

Het wordt dus een recovery-oefening … na een destructief “gratis” testprogramma.  

Het klonen van de disk biedt geen enkele beveiliging en opstarten van de oorspronkelijke disk, het gebruik van mail, enz na het uitvoeren van enkele bijgeleverde tests via de gekloonde disk , die principieel slechts dertig dagen geldig moesten blijven bleek de hele zaak te hebben verknoeid, zelfs op andere computers !

Dus geen enkel probleem met de Medioncomputer, in tegendeel die doet het perfect, maar wel problemen met specifiek Microsoft 365. Misschien even samenvatten voor andere gebruikers … als je de testversie opstart worden blijkbaar al je schijven gescand en verwijdert MS alle oude versies en bestanden, blokkeert het booten vanop andere schijven, migreert de mailadressen naar webmail zodat die niet meer bereikbaar zijn met je oude PST archieven, verplicht je hun nieuwe office 365 producten in te studeren, confronteert je met een hoop nieuwe mogelijkheden die je hoofdzakeleijk het leven zuur maken, enz. Allemaal “voordelen” waarvan je alleen kan genieten via jaarlijkse abonnementen, enz. Zoals het spreekwoord zegt : “Als je problemen hebt stop ze in een computer en je ziet ze nooit meer terug”   

WZwijger – Eindelijk wat positieve informatie waarvoor ik je echt hartelijk bedank – inderdaad het wordt, zoals ik vreesde, een recovery-oefening ! Windows 10 installeren is niet echt een probleem, waarschijnlijk met een oorspronkelijke versie en niet met de bijgeleverde waarvan ik trouwens de code niet ken (ergens in de registers ???)

Ondertussen draai ik Unix op een andere schijf ... spijtige conclusie na ik denk een dertigtal versies sinds 50 jaar microsoft.  0.1, 0.3, 0.5, 0.7, 1.0, 1.3 enz

In de UEFI kan je de bootvolgorde wijzigen. Op de medioncomputer is het UEFI opstartprogramma erg gelijkend op de vroegere MBR/BIOS - in de boot configuratie heb je principieel slechts één schijf die je kan aanduiden om op te starten maar onderaan heb je “UEFI Hard Disk Drive BBS Priorities” en ook voor USB Hard Disks en daar kan je dan wel een andere schijf opgeven. Het nadeel van dergelijk UEFI “programma” is dat die niet standaard zijn en je dus niet weet wat die allemaal uitspoken, zoals misschien het testen en verwijderen van licenties op andere schijven.

Windows 10 test waarschijnlijk niet allen via de mac-adressen van de computer maar ook die van andere harware, zoals waarschijnlijk die van de schijven, enz  ???

Blijft het mail-probleem : daar ben ik waarschijnlijk de grote verliezer. Ik gebruikte voor de cursussen die ik geef, hotmail.com adressen via de klassieke POP/SMTP met SSL, SLT maar geen startTLS. Dus de mails worden dus altijd bewaard en gebackuped via PST bestanden op de lokale computers. Toegang via smartphones, portables, enz is dus grotendeels afgeschermd. De meeste studenten draaien nog oude “eenvoudige” outlookversies. Dus de vraag wordt eigenlijk welk is de laatste outlookversie die nog PST bestanden kan gebruiken ? en kan die nog aangeschaft worden ? Bestaan er andere servers dan hotmail, gmail, enz die nog alleen via de webmail werken ?

Er bestaan “professionele” betalende programma’s om al die PST bestanden, enz naar de webmail te verhuizen, maar dat is geen toegelaten optie …  

Nog een aanmerking : Als je McAfee verwijdert om een ander anti-virus-programma te testen worden  ook de testversies (word, excel, enz) van office365 geblokkeerd.     

Ondervinding is de verzameling van negatieve ervaringen …        

WZwijger
Tutor
Message 5 sur 5
1 996 Visites
Message 5 sur 5
1 996 Visites

Ik heb een abonnement op Office 365 en het geeft inderdaad problemen.

Onder dezelfde Windows 10 installatie (dus niet onder twee partities of op twee aparte schijven) had ik twee accounts gemaakt.

Eén account voor privé, met mijn eigen office 365 abonnement met bijbehorende inloggegevens.

Eén account voor werk, met installatie office 365 van werk met bijbehorende inloggegevens.

 

Ik werd er dus helemaal niet goed van...

Had ik ingelogd onder mijn werk, alle instellingen en wachtwoorden van privé kwijt en andersom...

 

Maar goed....

 

Gelukkig ergens een gratis tweedehands laptop ergens gevonden en daar doe ik nu mijn werkzaken op.

Was niet te doen, de installaties lieten elkaar niet met rust, terwijl het één toch privé is en de andere zakelijk (twee verschillende abonnementsvormen).

 

Wat ik wel kan doen is webbased mijn werkomgeving benaderen, maar de office programma's hebben dan toch minder mogelijkheden.

 

Office wordt nog steeds los verkocht, zonder cloudoplossing.. 

Volgens mij zitten we aan versie 2019, maar ik weet dat niet zeker.

 

Binnen mijn abonnement voor mijn gezin wordt dit automatisch geupdate.

 

Met vriendelijke groet,

Bart Kerste.

 

(PS. wanneer je kinderen hebt in het basisonderwijs, dan wel voortgezet onderwijs of hoger onderwijs, is het mogelijk dit soort pakketten met grote korting aan te schaffen, even zoeken op internet.)

4 RÉPONSES 4