annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Extra SSD in Akoya P5395 D (MD 8839) mogelijk??

10 ANTWOORDEN 10
angus
Trainee
Bericht 1 van 11
6.233 Weergaven
Bericht 1 van 11
6.233 Weergaven

Extra SSD in Akoya P5395 D (MD 8839) mogelijk??

Bovengenoemde (ALDI-)pc heeft een SSD van 64Gb. Ik heb Windows 10. Krijg sinds een tijdje meldingen dat ik onvoldoende opslagruimte heb. Heb alles verplaatst of opgeschoond dat OOK MAAR kan. dAT BLIJKT ONVOLDOENDE.
Enige optie is om meer geheugenruimte te kopen en dus de SSD uit te breiden.
Mijn vraag is of dat met deze pc mogelijk is. En zo ja, hoe dat dan werkt.

 

Kan ik bijvoorbeeld gewoon de bestaande HDD van 64Gb vervangen door eentje van 256Gb, of kan ik een extra SSD NAAST de bestaande SDD-HDD monteren?

 

gRAAG EEN HELDERE REACTIE OP DEZE VRAAG VAN MIJ (ALS BETREKKELIJKE LEEK).

10 ANTWOORDEN 10
Anu
Scientist
Bericht 2 van 11
5.668 Weergaven
Bericht 2 van 11
5.668 Weergaven

Hoi @angus

 

Dit zal liggen aan de manier waarop Windows 10 grote updates doorvoert, het is in principe een herinstallatie waarbij Windows ook een soort backup maakt van voor de installatie, om in geval van problemen de update terug te kunnen draaien. Hierdoor is er behoorlijk wat schijfruimte nodig om de update te kunnen doorvoeren, wat op 32 of 64 GB SSD's problemen geeft. Naar mijn weten is de enige optie dan om via de de Media Creation tool van Microsoft een installatiemedium te maken en daarmee Windows 10 opnieuw te installeren, dan heb je meteen de nieuwste update er al inzitten. 

 

Om de ruimte van de C: partitie te vergroten kun je alleen de bestaande SSD schijf vervangen, als je er een 2e SSD bij zou plaatsen (ik durf zo niet te zeggen of daar ruimte voor is in deze PC of niet), kun je deze niet toevoegen aan de C: schijf omdat het fysiek een andere schijf is. 

Theoretisch zou dit wel mogelijk zijn met een RAID opstelling, maar ik weet niet of je moederbord dit ondersteund, en het is denk ik ook onnodig ingewikkeld. 

Makkelijkste optie is denk ik inderdaad de bestaande SSD vervangen voor een grotere. 

 

Groetjes, 

Anu

angus
Trainee
Bericht 3 van 11
5.666 Weergaven
Bericht 3 van 11
5.666 Weergaven

Dankjewel Anu!

 

Ik heb ook al tig malen de map Sofware Distribution verwijderd, dat geeft steeds zo'n 1,5 tot 2Gb extra ruimte. Echter, doordat de Updatefunctie aanstaat (aan móet blijven staan), is de eerste actie die Windows doet meteen weer die map aanmaken. Dat op zich is geen probleem, maar de map lijkt zich in no time weer te vullen met de tienduizenden files die hij kort ervoor keurig uit heeft verwijderd!

En daardoor is binnen 1 uur na opschoning vaak alweer dezelfde situatie van onvoldoende schijfruimte bereikt.........

 

Ik zal een grotere SSD gaan installeren.

angus
Trainee
Bericht 4 van 11
5.649 Weergaven
Bericht 4 van 11
5.649 Weergaven

1 vraagje nog. De bestanden op de huidige ssd zullen moeten worden overgezet op de ssd die de huidige ssd zal vervangen.

Hoe gaat dat in zijn werk?

Anu
Scientist
Bericht 5 van 11
5.635 Weergaven
Bericht 5 van 11
5.635 Weergaven

Hoi @angus

 

Vaak zit er bij een SSD een programmatje waarmee je je huidige schijf helemaal kunt klonen naar de nieuwe schijf, misschien moet je daarvoor je normale schijf loskoppelen zodat je beide SSD's tegelijk aan kunt sluiten.

Mocht dat niet werken, zul je zelf Windows op de nieuwe schijf moeten installeren, waarschijnlijk heb je daarvoor een product recovery DVD bij je pc gekregen, of voor Windows 10 kun je deze zelf maken via de Media Creation Tool van Microsoft. 

 

Let trouwens wel op wat voor aansluiting de SSD die je besteld voor is, ik verwacht dat je een SATA SSD nodig hebt, tegenwoordig worden er ook veel PC's geleverd met een M.2 SSD, deze zullen niet passen op een SATA aansluiting.

 

Groetjes, 

Anu

angus
Trainee
Bericht 6 van 11
5.629 Weergaven
Bericht 6 van 11
5.629 Weergaven

Dank Anu!

 

Waardevolle tips. Oh ja, dít is de huidige SSD: San Disk SSD X 110, 64GB SD6SB1M-064G.

Zegt dat jou niets in relatie tot de SSD die ik NU nodig heb (zie je post)?

Anu
Scientist
Bericht 7 van 11
5.621 Weergaven
Bericht 7 van 11
5.621 Weergaven

Hoi @angus

 

Dat is deze schijf: http://www.disctech.com/SanDisk-SD6SB1M-064G-64GB-SATA-Solid-State-Drive, dus inderdaad een 2.5 inch SATA SSD. 

In principe zouden dus alle SSD's op bijvoorbeeld deze link passen. 

 

Groetjes, 

Anu

daddle
Superuser
Bericht 8 van 11
5.614 Weergaven
Bericht 8 van 11
5.614 Weergaven

@angus

 

A:U:B: neem geen 64 GB schijf; dan zal de volgende Update of Upgrade van Win 10 blijven hangen, daar te weinig ruimte.

Dus als je een nieuwe SSD koopt, neem tenminste 128 GB. Die kosten belachelijk weinig meer dan een 64 GB SSD.

 

groetjes, daddle

angus
Trainee
Bericht 9 van 11
5.607 Weergaven
Bericht 9 van 11
5.607 Weergaven

Thanx, 256 was al de bedoeling Smiley Vrolijk.

 

Op dit moment even een "probleem" van een andere orde. Vanuit het niets is iets mijn Chrome binnengedrongen en heeft de standaardzoekmachine gewijzigd van google in chromesearch.today. 

Als ik voorheen op een item ging staan en met rechtermuis klikte, kwam de optie "dat item" doorzoeken op google. Nu niet, staat er "het web doorzoeken" en komt Yahoo in beeld!!

 

Het is niet mogelijk om de standaardzoekmachine weer te wijzigen. Zoekmachines toevoegen en verwijderen lukt wel, maar deze laat zich niet verwijderen!

 

Heb online al het nodige afgezocht, het schijnt dat met vipersoft deze spyware/malware (??) te verwijderen is, maar dan moet ik een activatiecode invoeren. Je raad het al, dat kost je eerst €30........

Anu
Scientist
Bericht 10 van 11
5.596 Weergaven
Bericht 10 van 11
5.596 Weergaven

Hoi @angus

 

Ik krijg er altijd een beetje een naar gevoel bij als een programma roept een probleem gevonden te hebben, en vervolgens om geld vraagt om het op te lossen. Ik ben niet bekend met Vipersoft, dus ik durf niet te zeggen of het een legitiem programma is of niet, maar ik zou niet aanraden hier geld aan uit te geven. 

Je kunt proberen Chrome te resetten via instellingen > geavanceerd > resetten (helemaal onderin). Ook zou je eens een scan kunnen doen met MalwareBytes Anti-malware, de gratis versie is prima voor het scannen en verwijderen van veel vormen van Malware. 

 

Mocht je het probleem daarmee niet kunnen oplossen, zou ik wachten tot je de nieuwe SSD hebt, en deze van een verse installatie voorzien, dan ben je ook meteen van alle eventuele malware / virus rommel af. 

 

Groetjes, 

Anu

10 ANTWOORDEN 10