annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Desktop AKOYA P62020 : Opstarten Windows wordt gerealiseerd na 3 automatische herstartpogingen

OPGELOST
7 ANTWOORDEN 7
SVH
Beginner
Bericht 1 van 8
2.846 Weergaven
Bericht 1 van 8
2.846 Weergaven

Desktop AKOYA P62020 : Opstarten Windows wordt gerealiseerd na 3 automatische herstartpogingen

Beste,

Graag zou ik bovenstaand probleem aankaarten in de Community - hou er wel rekening mee dat ik geen PC techneut ben en vooral een gebruiker. 

Betreft een desktop Akoya P62020 - model MT28 aangekocht in 11/2018. (MSN 10022600)

 

Hieronder een korte beschrijving van het probleem:

Sinds 15/10/2021 start mijn Windows 10 pas op nadat de PC zelf automatisch 3x herstart na een koude start. Het probleem manifesteert zich NIET bij een warme start van het systeem (bv. na het verwerken van Windows updates).

 

Welk gedrag vertoont de PC?

Concreet druk ik op de aan/uit knop die blauw oplicht maar onmiddellijk terug uitvalt zonder reactie. Na een paar seconden is de aan/uit knop weer blauw opgelicht en start de PC automatisch terug en valt na 10 sec weer uit... hij start weer op en valt weer uit na een 10sec...hij start een 3e keer automatisch op en Windows 10 verschijnt, klavier, muis en scherm werken en ik kan de ganse dag verder zonder enig probleem. 

Heb vorige week de diagnosetool van Medion laten lopen en het ganse systeem bleek volledig in orde zonder enig specifiek probleem.  Toch blijft dit vreemd opstartgedrag zich manifesteren. Na de heropstart nalv het gebruik van de diagnosetool heb ik de PC volledig uitgezet en terug ingeschakeld als koude start...op dat moment startte de PC weer 1x correct op... de dag erna en tot op heden blijft hij telkens het proces van 3x herstarten herhalen en verder werkt hij zonder enig probleem. 

Op een Windows forum had ik gelezen dat het probleem misschien kon worden verholpen door de Fast Start-up functie uit te zetten... echter deze was niet aangevinkt. Ook nadat ik ze had aangevinkt en de PC herstart had, was er geen resultaat.

Heeft er iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn  (hardware of softwarematig) ?  Iemand hetzelfde probleem ervaren ?

Is dit ernstig en schadelijk voor de hardware?

Hoe kan het worden verholpen ? 

Hopend op enige feedback zodat het systeem weer correct opstart.

Toestel onder garantie tot 27/11/2021.  

Alvast mijn dank. gr, SVH

 

 

2 GEACCEPTEERDE OPLOSSINGEN

Geaccepteerd Solutions
Joop77
Beginner
Bericht 6 van 8
2.638 Weergaven
Bericht 6 van 8
2.638 Weergaven

Toch nog eens naar de back-up batterij op het moederbord gekeken en die opnieuw vervangen. Bios onthoudt nu de instellingen én de opstartproblemen zoals omschreven zijn uit de wereld. 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

Joop77
Beginner
Bericht 8 van 8
2.630 Weergaven
Bericht 8 van 8
2.630 Weergaven

De CMOS knoopcel vervangen kun je in principe zelf. Schroef de PC open. Dan zie je het moederbord en ergens daarop zit de CMOS batterij (zo'n ronde grote knoopcel van ongeveer 2 cm diameter, meestal van het type 2032). Die batterij is gewoon in de supermarkt te koop. Meestal zit er aan een kant een lipje aan het houdertje. Als je dat een beetje terugdrukt, klikt de batterij er uit. Let even op welke kant van de batterij boven zit. De nieuwe kun je er gewoon indrukken. Let er ook even op of er geen stickertje op de +-kant zit. Succes! Voor je begint even je handen goed tegen een metalen deel van de kast wrijven om statische electriciteit af te voeren. Die kan je moederbord beschadigen als je er met je handen aan zit.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

7 ANTWOORDEN 7
Outy
Moderator
Bericht 2 van 8
2.772 Weergaven
Bericht 2 van 8
2.772 Weergaven

Hey @SVH , 

 

Je komt wel tot in het Windows logo waarna de PC ineens uitvalt?

Je kan proberen om de PC terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Dit doe je door de f11 knop repeterend in te drukken tijdens het opstarten.

Zorg er wel voor dat je een backup maakt van de bestanden die je wilt bewaren.

 

Ook kun je eventueel de BIOS opstarten en daar de optimised settings selecteren, het is alleen apart dat de PC wel opstart maar wel "vast" loopt bij het starten van Windows zelf.

 

Groetjes,

Outy

SVH
Beginner
Bericht 3 van 8
2.769 Weergaven
Bericht 3 van 8
2.769 Weergaven

Outy,

Bedankt voor je reactie.

Neen Windows wordt pas zichtbaar na de 3e opstart...ervoor is er geen beweging op Keyboard noch op het scherm. 

Volledig terugzetten naar fabrieksinstellingen wil ik eerlijk gezegd nog even mee afwachten...hopend op een andere oplossing.

 

Aangezien ik een leek ben, kan je even aangeven hoe ik mijn BIOS best opstart ?

Thanks voor tips.

gr, SVH

Girlnod
Moderator
Bericht 4 van 8
2.757 Weergaven
Bericht 4 van 8
2.757 Weergaven

Hallo @SVH,

 

Om in de BIOS te komen moet de PC uit staan. Zodra je de PC aanzet moet je repeterend op de F2 knop drukken. Dit zorgt ervoor dat je in de BIOS terecht komt. 

 

Groetjes,

Girlnod.

Joop77
Beginner
Bericht 5 van 8
2.642 Weergaven
Bericht 5 van 8
2.642 Weergaven

Hier zelfde probleem met Medion desktop (Intel core i7-8700 @@ 3.2 GHz@ 8Gb RAM, Windows 10). Hij doet dit alleen bij een koude start. Als hij net gedraaid heeft, gebeurt het niet. PS vervangen maar dat geeft geen verbetering. Idem de Cmos batterij op het moederbord.

 

Wat overigens ook opvalt is dat mijn settings in bios, bv als 1e opstart medium de HDD, niet behouden blijven na een save.

Joop77
Beginner
Bericht 6 van 8
2.639 Weergaven
Bericht 6 van 8
2.639 Weergaven

Toch nog eens naar de back-up batterij op het moederbord gekeken en die opnieuw vervangen. Bios onthoudt nu de instellingen én de opstartproblemen zoals omschreven zijn uit de wereld. 

SVH
Beginner
Bericht 7 van 8
2.636 Weergaven
Bericht 7 van 8
2.636 Weergaven

Beste,

 

Bedankt om info te delen.

Had ook al zo'n vermoeden dat misschien te maken had met de CMOS batterij...  Ik kreeg nochtans geen meldingen dat deze stuk zou zijn.
 Wel was me opgevallen dat de klok en datum na de 3de opstart telkens de gegevens vermeldde van de dag dat ik de PC het laatste had gebruikt… pas enkele seconden later nadat Windows was opgestart, zag ik de datum en uur wijzigen naar de huidige datum en tijd.
NU de PC sinds mijn ontdekking constant onder spanning is, staat de klok en datum wel correct direct na de opstart.

Ik verklaar mijn "ontdekking" even: 

Enkele weken geleden heb ik ontdekt dat de PC wel correct opstartte nadat hij constant onder spanning bleef staan. Ik verklaar me nader:
De stekker van mijn PC was ingeplugd in een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging die ik elke avond ook uitzet.
Op een bepaalde dag kwam ik thuis en had per ongeluk de stekkerdoos laten aanstaan… ik startte de PC's weer op vanuit koude start. Resultaat: PC startte normaal op…geen 3x dus !
Daarna heb ik dan weer afgesloten en de stekkerdoos laten aanstaan. Nadien startte hij weer correct op en ook in 1x maal !  Het lijkt erop dat ik de oorzaak heb gevonden.
MAAR de afgelopen 3 jaar heb ik die stekkerdoos altijd afgezet en de dag erna weer aan zonder enig probleem. Sinds 17/10 bleek dat een probleem…. Toch raar?  Met eerdere PC van Medion heb ik ook nooit een probleem gehad, nochtans werkte ik ook met een stekkerdoos.
Dus als ik het goed begrijp moet ik die batterij ook bij mij vervangen. Kan ik dat zelf ? Bepaalde procedure te volgen ?

Fijne kerstdagen!
 

Joop77
Beginner
Bericht 8 van 8
2.631 Weergaven
Bericht 8 van 8
2.631 Weergaven

De CMOS knoopcel vervangen kun je in principe zelf. Schroef de PC open. Dan zie je het moederbord en ergens daarop zit de CMOS batterij (zo'n ronde grote knoopcel van ongeveer 2 cm diameter, meestal van het type 2032). Die batterij is gewoon in de supermarkt te koop. Meestal zit er aan een kant een lipje aan het houdertje. Als je dat een beetje terugdrukt, klikt de batterij er uit. Let even op welke kant van de batterij boven zit. De nieuwe kun je er gewoon indrukken. Let er ook even op of er geen stickertje op de +-kant zit. Succes! Voor je begint even je handen goed tegen een metalen deel van de kast wrijven om statische electriciteit af te voeren. Die kan je moederbord beschadigen als je er met je handen aan zit.

7 ANTWOORDEN 7