cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 

Akoya P5330 E (MD8876) Geen USB herkend bij Installatie Windows 7

SOLVED
16 REPLIES 16
DirkM
Apprentice
Message 1 of 17
11,501 Views
Message 1 of 17
11,501 Views

Akoya P5330 E (MD8876) Geen USB herkend bij Installatie Windows 7

Ik probeer op bovenstaande PC Windows 7 te installeren.   In de BIOS-settings kan je  Windows 7/Legacy OS selecteren ipv Windows 8/10, wat ik gedaan heb.  Dat geeft ook meteen aan dat Windows 7 op dit moederboard ondersteund wordt.  Echter,  wanneer de Win7 installatie-CD laadt en op het land- en taalselectie menu komt,  herkent hij geen keyboard of muis.   Veranderen van USB-slot (USB2 - USB3) werkt niet, uit trekken en opnieuw inpluggen evenmin.   Ik heb dit artikel teruggevonden,  de USB-setting op "Legacy" gezet,  maar dit helpt niet.  XHCI & EHCI settings (zoals op de site vermeld) werken niet.

 

Heeft iemand suggesties?

1 ACCEPTED SOLUTION

Accepted Solutions
DirkM
Apprentice
Message 5 of 17
11,536 Views
Message 5 of 17
11,536 Views

 

Door het obstinaat weigeren van medewerking van de helpdesk ben je wel persoonlijk verplicht van één en ander zelf uit te zoeken.  Smiley Mad 

 

De clue zit hem in de Intel USB3 Driver tool.:

  • Maak eerst een bootable USB-stick aan met de image van een Windows 7 x64 image (UEFI & GPT ondersteunen alleen 64 bits)
  • Run de executable van bovenstaande tool en pas die toe op je USB image.  Wanneer je die gaat installeren heb je muis en keyboard bij installatie, maar één keer  Windows 7 is geinstalleerd en finaal is geboot, ben je die ook weer kwijt.
  • Je moet dus ook de drivers in de x64 directory van het uitgepakte zip-bestand inwerken in je image.  Dit kan je doen door middel van Win 7 DISM (Add-Driver) uit de ADK.  Je vind hierover voldoende informatie op de websiste van Microsoft Technet.  Nadien gewoon installeren van je USB-stick.
  • Alle drivers die in de "Recovery' partitie staan kan je zonder meer ook in Windows 7 gebruiken.  De enige die niet werkt is de Realtek LAN Driver.  Daarvoor kan je terecht op de Website van Realtek: Win7 Auto Installation program. Eén keer die geinstalleerd haalt Windows Update alle missende bestanden binnen. Werkt perfect!

Indien u het wil proberen,  leave me a message voor uitgebreidere instructies.

 

 

View solution in original post

16 REPLIES 16
Contessa
Explorer
Message 2 of 17
9,108 Views
Message 2 of 17
9,108 Views

Hallo @DirkM

Hartelijk welkom en veel plezier in de Community

Groetjes, Contessa
Tags (1)
Anu
Scientist
Message 3 of 17
9,096 Views
Message 3 of 17
9,096 Views

Hoi @DirkM

 

De keuze in de BIOS voor Windows 7 / Legacy OS heeft enkel betrekking op de manier van opstarten, met Legacy OS simuleert het systeem een klassieke bios in plaats van UEFI, ik denk niet dat dit verder invloed heeft op de USB poorten.

 

Verder wel een raar probleem, eigenlijk alles wat ik zou kunnen bedenken (+ nog heel wat meer) staat al in de link die je hebt geprobeerd, Ik neem aan dat in de voorgeinstalleerde Windows versie alles wel functionneerd?

Wat voor Windows 7 dvd heb je precies, SP2 of ouder? Heb je al eens contact gehad met Microsoft zelf? Als je een officiële retail licentie hebt zou je volgens mij gewoon ondersteuning moeten krijgen?

 

Groetjes,

Anu

DirkM
Apprentice
Message 4 of 17
9,083 Views
Message 4 of 17
9,083 Views

Hi Anu,

 

bedankt voor de reactie.   Win7/Legacy OS maakt dat mijn Win 7 Pro SP1 DVD wel degelijk boot (Er bestaat geen "officiële" SP2 voor Win 7 ;-), en al zeker niet op DVD.  De USB-settings in de BIOS zou ook invloed kunnen hebben, maar ik heb alle settings al geprobeerd, en die halen niks uit.  In het artikel is sprake van EHCI & XHCI settings, maar die vind je niet terug in de AMI BIOS van de MD8876.

 

De voorgeinstalleerde Windows 10 werkt zonder problemen. .  Met de Win 7 DVD heb ik al eerdere installaties gedaan op mijn vorige Medion PC (MD8830); die werkt ook zonder problemen.  Het issue is dat dit een combinatie is tussen OS & System board/BIOS,  Microsoft verwijst door naar de hardware-vendor (dus Medion in dit geval).

 

Ik zal de "Convenience Rollup" eens slipstreamen in de Win 7 Pro SP1 DVD Image, maar - aangezien dat enkel Windows fixes & security updates zijn , en geen hardware-ondersteuning verwacht ik er weinig van.

 

Groeten,

Erik

 

DirkM
Apprentice
Message 5 of 17
11,537 Views
Message 5 of 17
11,537 Views

 

Door het obstinaat weigeren van medewerking van de helpdesk ben je wel persoonlijk verplicht van één en ander zelf uit te zoeken.  Smiley Mad 

 

De clue zit hem in de Intel USB3 Driver tool.:

  • Maak eerst een bootable USB-stick aan met de image van een Windows 7 x64 image (UEFI & GPT ondersteunen alleen 64 bits)
  • Run de executable van bovenstaande tool en pas die toe op je USB image.  Wanneer je die gaat installeren heb je muis en keyboard bij installatie, maar één keer  Windows 7 is geinstalleerd en finaal is geboot, ben je die ook weer kwijt.
  • Je moet dus ook de drivers in de x64 directory van het uitgepakte zip-bestand inwerken in je image.  Dit kan je doen door middel van Win 7 DISM (Add-Driver) uit de ADK.  Je vind hierover voldoende informatie op de websiste van Microsoft Technet.  Nadien gewoon installeren van je USB-stick.
  • Alle drivers die in de "Recovery' partitie staan kan je zonder meer ook in Windows 7 gebruiken.  De enige die niet werkt is de Realtek LAN Driver.  Daarvoor kan je terecht op de Website van Realtek: Win7 Auto Installation program. Eén keer die geinstalleerd haalt Windows Update alle missende bestanden binnen. Werkt perfect!

Indien u het wil proberen,  leave me a message voor uitgebreidere instructies.

 

 

Anu
Scientist
Message 6 of 17
9,026 Views
Message 6 of 17
9,026 Views

Zo, ingewikkeld verhaal :D, kan me wel enigzins voorstellen dat dit niet iets is waar de helpdesk je mee kan helpen, maar goed om te horen dat het gelukt is!

 

Groetjes, 
Anu

DirkM
Apprentice
Message 7 of 17
9,019 Views
Message 7 of 17
9,019 Views

Alles is afhankelijk van wat je "ingewikkeld" vindt natuurlijk. Per definitie verwacht je iemand wiens dagelijkse job dat is dat ie wat meer kennis heeft dan een gewone gebruiker, of wat meer moeite doet. Smiley Frustrated 

Anu
Scientist
Message 8 of 17
9,008 Views
Message 8 of 17
9,008 Views

Hoi @DirkM

 

Op zich heb je wel een punt, maar ik ben ook regelmatig wat aan het aankloten met PC's (hobbymatig dan wel), maar wat jij beschrijft heb ik totaal geen ervaring mee, ik begrijp het idee in grote lijnen wel, maar hoe je het practisch moet uitvoeren weet ik zo niet, daar zou ik me dan in moeten verdiepen als ik het ooit tegenkom :).

Ik kan me ook voorstellen dat datzelfde geld voor een helpdeskmedewerker. Medion systemen worden normaal compleet geinstalleerd geleverd, dus daarbij kom je dit soort problemen normaal gezien niet tegen. 

 

Groetjes, 

Anu

msmolders
New Voice
Message 9 of 17
8,958 Views
Message 9 of 17
8,958 Views

Beste Dirkm,

Ik loop ook tegen dit probleem aan, fijn dat ik je post tegen kwam. Probleem is ook nog dat de utility van Intel bij mij regelmatig vastloopt en ik dus weer opnieuw kan beginnen.

 

Kun je volstaan met de drivers die bij de utility van Intel zijn toegevoegd, of moet je ook nog eigen drivers toevoegen, ik bedoel specifiek voor het moederbord in de MD8876?

 

Bij mij loopt windows 10 overigens voor geen meter, daarom wil ik weer terug naar windows 7, maar het valt niet mee om dit op dit systeem voor elkaar te krijgen.

DirkM
Apprentice
Message 10 of 17
8,952 Views
Message 10 of 17
8,952 Views

 

@msmolders: het feit dat de Intel USB3 utility vastloopt is raar.  Dat heb ik nooit gehad. Het enige wat je in principe hoeft te doen is de USB3 drivers toe te voegen aan een Windows 7 image, en diezelfde drivers te integreren in je Win7 image. Daarmee kan je Windows 7 installeren.  Eens Windows 7 geinstalleerd kan je alle drivers van W10 toepassen, behalve die van de netwerkkaart.  Zoals beschreven moet je Windows 7 drivers van de Realtek netwerkkaart downloaden van de Realtek website.  Stuur me een PM met je e-mail adres en ik stuur je een uitgebreide uitleg.

 

16 REPLIES 16