op 14.01.2026 14:13
op 14.01.2026 14:13
Sinds half december heb ik een IRE-1 MD89318 internetradio met firmwareversie 4.10.19. Hierbij doen zich twee problemen voor die om een update vragen.
1. Bij de volumeregeling zit er een te groot verschil in geluidssterkte tussen de standen 9 en 10. Stand 0 is 'geluid volledig uitgeschakeld'. Positie 10 is dermate veel luider in geluidsterkte dat die eigenlijk te hard is. Positie 9 is juist te zacht.
2. Op de MD89318 ontbreekt de modus om stationslogo's en Spotify-coverart op volledig scherm (fullscreen) te zetten. Met name op DAB is dit een gemis. Veel stations zenden namelijk continu slides uit met wisselende tekstinformatie. Voorbeelden zijn: de Nederlandse stations van de NPO, De WDR en Oldie Antenne in Duitsland, Studio Brussel in België. De op het scherm getoonde teksten zijn alleen in de fullscreen-modus leesbaar, weet ik uit ervaring. Omdat deze modus op de MD89318 ontbreekt, kun je de info op de slides op deze radio nooit goed aflezen.
Een e-mailcorrespondentie met de serviceafdeling van Medion leverde alleen maar de mededeling op, dat Medion nooit firmware bijwerkt op aanwijzing of na feedback van eindgebruikers. Dit omdat het laten bijwerken van Firmware door Frontier Smart Technologies kosten met zich meebrengt.
En dat terwijl ik uitstekend heb samengewerkt met de kleinere bedrijven LEMEGA en Pinell Of Norway. De IR4S van LEMEGA is zelfs mede door intensieve samenwerking met mij in 2021 tot stand gekomen als opvolger van de kwalitatief veel minder goede IR4. Als dank gaven de mensen van LEMEGA mij een exemplaar van hun IR4S cadeau.
De IRE-1 (MD89318) verdient echt dat de twee hier genoemde problemen worden verholpen.