annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Bios resetten

OPGELOST
7 ANTWOORDEN 7
louis
New Voice
Bericht 1 van 8
29.467 Weergaven
Bericht 1 van 8
29.467 Weergaven

Bios resetten

Ik heb een Akoya P2210D (MD 8863) (Core i3-4160, 8GB RAM, 1TH SSHD, Geforce GTX 750), deze is van Januari 2015.

 

Ik heb de boot sequence in de BIOS gewijzigd naar 'eerst opstarten van een externe USB hard disk' en de interne hard disk naar plaats 2 gezet, dit om te testen of een bootable backup / image die ik had gemaakt ook daadwerkelijk werkte. Het werkte niet, dus ik wilde de wijziging ongedaan  maken. Dat bleek echter niet zomaar mogelijk: de PC startte helemaal niet meer op, de hard disk spint niet meer, en de BIOS is helemaal niet meer bereikbaar. Als ik de hard disk (als slave) aan een andere PC hang, dan kan ik de data daar gewon benaderen, dus de hard disk is niet defect. Kennelijk heeft de wijziging in de boot volgorde in de BIOS tot gevolg dat de PC helemaal niet opstart. Booten van een CD werkt ook niet.

 

De vraag is nu hoe de BIOS gereset kan worden zodat  hij weer primair vanaf de hard disk opstart. Wat ik heb geprobeerd is de PC een week van het lichtnet af te halen, de batterij op het moederbord er 10 minuten uit te halen, en de  hoeveelheid geheugen te wijzigen, maar niets van dat alles bracht uitsluitsel.

 

Ik kon zo snel geen jumper op het moedebord vinden om de BIOS te resetten, maar wellicht is die er wel?

 

 

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerd Solutions
daddle
Superuser
Bericht 6 van 8
36.725 Weergaven
Bericht 6 van 8
36.725 Weergaven

@louis

 

Dan zou ik, als alle andere pogingen geen resultaat opleveren, de harde schijf of SSD op die Windows zit eruit halen; het gebeurde het weleens dat door de harde schijf geen booten in het Uefi-Bios of starten meer mogelijk was, en dan sonder harde schijf of SSD proberen het Bios te bereiken.

 

Ik find wel de PC in de Service-Portaal, maar geen Handleiding of technische details. Als jou Pc een Phistron 128 GB -SSD ingebouwt heeft, dan is er ook een nieuwe firmware voor deze. Maar ik denk daarvoor is de PC al te oud, is hij van 2013?

 

Groetjes, daddle

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

7 ANTWOORDEN 7
Anu
Scientist
Bericht 2 van 8
29.459 Weergaven
Bericht 2 van 8
29.459 Weergaven

Hoi @louis

 

Ik kan geen handleiding van je moederbord vinden, maar ik verwacht wel dat er een reset jumpertje voor de BIOS aanwezig is,  die wordt meestal omschreven als CLR CMOS of iets in die richting, en zit meestal in de buurt van de BIOS batterij. 

 

Ik vraag me wel af of het met instellingen in de BIOS te maken heeft, de bootvolgorde wordt pas gebruikt nadat de BIOS zelf geladen is, een veranderde bootvolgorde mag er normaal nooit voor zorgen dat de BIOS niet benaderbaar meer is. 

Kan het niet zijn dat het systeem in de fastboot modus van Windows 8/10 hangt? Dan is de BIOS niet benaderbaar. 

Dit zou je moeten kunnen onderbreken door het systeem hard uit te schakelen (powerknop een tijd ingedrukt houden om de pc uit te schakelen). 

 

Groetjes, 

Anu

daddle
Superuser
Bericht 3 van 8
29.452 Weergaven
Bericht 3 van 8
29.452 Weergaven

@louis

 

Zo als @Anu al beschreven heeft een hardreset ja, maar nog beter zou zijn de Laptop /PC compleet van de spanning af te halen en ook restspanningen van de moederboord te verwijderen:

 

1. PC uit (> 5 seconds power-knoop drukken), verzorgingsspanning 220 V afsteken, (Akku eruit halen als het een laptop is)

2. 15 seconds het powerknopje drukken 

3. Verzorgingsspanning weer aansluiten (Bei een Laptop ook accu weer erin zetten, daarna eerst accu bij uitgeschakelt toestel een beetje laten opladen)

4. Starten meteen in de Uefi-Bios door de toets F2 bij het inschakelen te persen of en ook meervoudig te klikken,( denk het is F2 bij jouw PC, kijk in je aanleiding)),en daarin default-values instellen

5. Nieuw gewoon opstarten

 

Ik vind jouw PC met de gegeven P2210D (MD 8863) nummeren niet in het Service-Portal, er moet nog een MSN-Nummer op een plaate op je PC/Laptop staan, eventueel an de backside of onder de bodem; daarmee laat sich de PC/Laptop in de Medion-service-portal beter vinden.

 

groeten, daddle

louis
New Voice
Bericht 4 van 8
29.441 Weergaven
Bericht 4 van 8
29.441 Weergaven

@Anu

Dank voor je reacite. Ik heb zo vaak bij PCs de bootvolgorde aangepast, dus ik was ook verbaasd dat dit het resultaat was.

 

Bij het opstarten van de PC zie ik alleen het Medion logo verschijnen, het NumLock lampje op het moederbord gaat branden, en gedurende een seconde of 2 lijkt het toetsenbord nog iets te doen (numLock indrukken zorgt ervoor dat het lampje uitgaat) maar na die 2 seconden lijkt het toetenbord geen input meer te accepteren. Hoe dan ook; doordat ik alleen het logo zie, kan ik niet zien of het systeem in de fastboor modus van windows (8.1) hangt. Maar ik vermoed dat dat niet het geval is, want anders zouden mijn pogingen om met F11 de recovery op te roepen of met F2 de BIOS wel iets hebben moeten opleveren zou ik denken.....

 

De PC is inmiddels ruim een week van het lichtnet geweest, en daarna de powerknop 10 keer indrukken voor hij weer aan het lichtnet ging, hlelp helaas niet.

 

Ik heb ook nog even op het Duitse forum gespeurd. De symptomen zijn eigenlijk ongeveer gelijk als die hier omschreven: https://community.medion.com/t5/Desktop-PC-All-In-One/Akoya-S2000-D-bootet-nicht-bleibt-beim-Medion-... (oorzaak is anders - ik heb geen hardware vervangen) maar ook daar  helaas geen oplossing.

louis
New Voice
Bericht 5 van 8
29.440 Weergaven
Bericht 5 van 8
29.440 Weergaven

@daddle

Dank voor je reactie!

Ik had deze stap al geprobeerd, maar helaas zonder success. Ik heb het zojuist nog twee keer geprobeerd, maar helaas nog steeds geen succes.

De nummers heb ik van de verpakking, en daarop daarop staat ook een PC MSN nummer (die ook op de garantiekaart staat): MSN 1001 9390. Hopelijk is het type daarmee wel te vinden?

Volgens de handleiding moet ik "del" indrukken om in de UEFI bios te komen trouwens, dus die heb ik ook nog geprobeerd.

Ik heb ook nog een andere toetsenbord geprobeerd, om uit te sluiten dat het aan het toetsenbord lag, maar ook dat had geen resultaat.

Ik vind op het moederbord vlak naast de batterij wel iets dat een jumper zou kunnen zijn maar het ziet er wat anders (kwetsbaarder ook) dan ik mij van eerdere PCs herinner, dus ik ben daar nog maar even vanaf gebleven.

Louis

daddle
Superuser
Bericht 6 van 8
36.726 Weergaven
Bericht 6 van 8
36.726 Weergaven

@louis

 

Dan zou ik, als alle andere pogingen geen resultaat opleveren, de harde schijf of SSD op die Windows zit eruit halen; het gebeurde het weleens dat door de harde schijf geen booten in het Uefi-Bios of starten meer mogelijk was, en dan sonder harde schijf of SSD proberen het Bios te bereiken.

 

Ik find wel de PC in de Service-Portaal, maar geen Handleiding of technische details. Als jou Pc een Phistron 128 GB -SSD ingebouwt heeft, dan is er ook een nieuwe firmware voor deze. Maar ik denk daarvoor is de PC al te oud, is hij van 2013?

 

Groetjes, daddle

louis
New Voice
Bericht 7 van 8
29.422 Weergaven
Bericht 7 van 8
29.422 Weergaven

De PC heeft een 1 TB SSHD (hybride hard disk dus) en is uit Januari 2015 (was ook al eind 2014 te koop).

 

Hoe dan ook: booten zonder hard disk bleek inderdaad de oplossing, ik kreeg gelijk een AMI-BIOS melding en kon er met f2 in komen en daar de boot sequence gewoon weer instellen. Daarna de hard disk weer aangekoppeld en de PC startte weer als vanouds van de hard disk op.

 

Het probleem is dus opgelost, hartelijk dank voor de hulp!!

daddle
Superuser
Bericht 8 van 8
29.422 Weergaven
Bericht 8 van 8
29.422 Weergaven

@louis

 

Prima.

 

Dan aub zet nog de thread als opgelost, en je mag ook graag een Kudo verlenen. -

Veel plezier met je nu weer Top-PC

 

daddle

7 ANTWOORDEN 7